Top Fashion Bar
Kúpiť predplatné Search
Kúpiť predplatné

Módne ikony / 3. december 2023

Fashion History: Ako Miuccia Prada prepísala pravidlá

Na svete nie je veľa značiek, za ktorých úspechom stojí dlhé desaťročia jediná osoba. Prada je v tomto prípade výnimkou. Miuccia Prada prevzala rodinný podnik, ktorého zakladateľ neveril, že ženy by mali pracovať. Popritom bojovala s názorom kolegov z politického sveta, že móda je pre feministku ponižujúca. Dnešné knihy o feminizme hovoria, že žena má právo robiť, čo len chce. Miuccia robila, čo chcela, a to už v roku 1975.

Fashion History: Ako Miuccia Prada prepísala pravidlá

Savojovci v Prade

Príbeh začína v roku 1913 v momente, kedy si Mario Prada s pomocou brata Martina otvára prvý butik v milánskej Galleria Vittorio Emanuele II (ktorá je, mimochodom, prvým obchodným centrom na svete). Mario, pod značkou Fratelli Prada, predával kožené výrobky – batožiny, kabelky a cestovné doplnky. Správy o kvalite tovaru sa niesli rýchlo, stala sa obľúbenou značkou kultúrnej elity a čoskoro aj oficiálnym dodávateľom talianskej kráľovskej rodiny. V roku 1919 získali Fratelli Prada právo na začlenenie erbu a znaku zauzleného lana rodu Savojovcov do svojho loga, kde ho vidíme dodnes. Mariov obchod v spomínanej Gallerii taktiež funguje naďalej, a zachovanými mahagónovými a sklenenými vitrínami odkazuje na vycibrený vkus, neomylné oko a povahu svojho zakladateľa. V dobe zasvätenej exotike, globálnosti aj aristokracii bol vášnivým zberateľom. Jeho zbierka obsahovala predmety vyrobené z najexkluzívnejších materiálov doby, od jemnej kože, slonoviny a striebra až po korytnačiu a žabiu kožu. Prostredníctvom týchto odkazov si môžeme predstaviť, ako vyzerali salóny milánskej buržoázie na začiatku dvadsiateho storočia. Kožené výrobky balili Fratelli Prada do charakteristického hodvábneho papiera s logom a stali sa tak priekopníkmi prístupu k zákazníckemu servisu.

Manifesto

Mario Prada bol striktne presvedčený, že ženy nemajú na pracovisku čo robiť a ich práca spočíva v domácnosti. V patriarchálnej dobe vylúčil ženské členky svojej rodiny z práce pre spoločnosť. Ironicky, keď nastal čas rodinný podnik odovzdať ďalšej generácii, jeho syn nemal vôbec záujem ho prevziať. Firmu tak začala viesť Mariova dcéra Luisa Prada, ktorá za dvadsať rokov svojho pôsobenia významne prispela k jej dnešnej veľkosti a úspechu. V polovici 70. rokov sa k nej pridala jej dcéra Miuccia. Okrem rodinnej histórie nemala zo začiatku takmer žiadne predpoklady venovať sa móde. Miuccia Prada, pôvodným menom Maria Bianchi, študovala politické vedy na Università Degli Studi Di Milano, kde sa jej politické názory skláňali k ľavici a feminizmu. Vo všeobecnosti sa zdalo, že jej záujmy budú viesť iným smerom ako k móde. Popri postgraduálnom štúdiu sa stala členkou talianskej komunistickej strany a päť rokov dokonca študovala pantomímu, aby sa mohla stať mímkou v milánskom divadle Piccolo Teatro. Keď však bolo potrebné, pustila sa do práce v rodinnej firme a objavila svoju lásku k dizajnu. Jej začiatky v módnom priemysle neboli jednoduché. Kolegovia zo strany aj z hnutia za práva žien jej rozhodnutie odsudzovali. „Keď som začínala, takmer všetci nenávideli, čo som robila. Viete, keď ste feministkou v 70. rokoch, nie je pre vás vhodné hovoriť o móde. Ale ja som módu tak milovala!“ povedala o prvých rokoch kariéry médiám.

Prada Green

Spočiatku sa venovala vedeniu jednej z dvoch predajní a navrhovaniu doplnkov, pokračovala však aj v tradícii výroby charakteristických kabeliek a batožín. Keď v roku 1978 nahradila vo vedení matku, kontroverzne najala ako dodávateľa Patrizia Bertelliho – výrobcu talianskych kožených produktov, ktorého stretla na veľtrhu, kde údajne predával napodobeniny Fratelli Prada. Jedným z jej prvých diel bola línia nylonových vodoodolných kabeliek bez loga alebo značky. Prada Nylon však v roku 1979 nezožala taký úspech, ako by sme si predstavovali. Medzitým Miuccia pracovala na expanzii značky v zahraničí a predstavila kolekciu topánok. V tomto období sa stali obchody Prada známe svojimi upravenými interiérmi a charakteristickým zeleným odtieňom, neskôr nazývaným „Prada Green“. Prvým zeleným obchodom bol milánsky butik na Via della Spiga, ale netrvalo dlho a svoje zelené pobočky mali aj Londýn, Madrid, Tokio a Paríž. Keď v roku 1985 priniesla Miuccia späť nylonové kabelky v novom dizajne s retiazkou a trojuholníkovým logom, ich predaj raketovo stúpol. Jednu z nich nosila napríklad modelka a herečka Jerry Hall, po ktorej začal opakovať celý svet. Nastal čas legálne prepojiť business s osobným životom. Aby sa Maria Bianchi mohla stať oficiálnou nositeľkou priezviska Prada, musela si ju adoptovať nevydatá sestra jej matky. V roku 1987 sa vydala za Patrizia Bertelliho, ale priezviska Prada sa už nevzdala.

Nová forma ženskosti

V nasledujúcom roku predstavila prvú ready-to-wear kolekciu s prominentným využitím nylonu, a zákazníkom tak predstavila, že nemusia obetovať štýl na úkor praktickosti. Kolekciu inšpiroval Miucciin vlastný šatník zložený zo školských uniforiem v čiernej a hnedej farbe. Pokrokové názory pani Prada sa často odrážali aj v jej dizajnoch, ktoré boli v silnej opozícii otvorenému sex-appealu a vyzývavosti mnohých konkurentov. Prada bola priekopníčkou hravej redefinovanej ženskosti a spochybnila zásadu, že sex je jediným faktorom, čo predáva. Reprezentovali ju čisté jednoduché línie, tlmené základné farby, luxusné látky a dokonalé krajčírske spracovanie. Značka sa rýchlo po uvedení oblečenia začala spájať s intelektuálnymi solventnými pracujúcimi ženami.

Značka budúcnosti

Začiatkom 90. rokov Prada pokračovala v rozširovaní biznisu a na trh uviedla radu parfumov a niekoľko vedľajších odevných línií. Jednou z nich bola cenovo dostupnejšia Miu Miu, ktorej názov vychádzal z Miucciinej prezývky. Postupne vstúpila na trh v Číne, Japonsku a USA. V roku 1993 založila spolu s manželom nadáciu PradaMilanoArte, neskôr premenovanú na Fondazione Prada. Nadácia sa dodnes venuje podpore dizajnérov, architektov a umelcov. Dva roky potom uviedla Prada pánsku kolekciu, kde prvýkrát predstavila monochromatické looky a udala smer pánskej módy k minimalizmu a neutrálnej farebnej palete ako reakciu na ozdobnosť 80. rokov.

Keď v nasledujúcom roku Hollywood zbadal Umu Thurman v róbe Prada na slávnostnom udeľovaní Oscarov, značka etablovala svoj medzinárodný úspech a stala sa symbolom statusu. Prada Linea Rossa bola predstavená v roku 1997 ako športová línia a spojenie streetwear s luxusnou módou bolo kľúčovým momentom v histórii celého módneho odvetvia. Linea Rossa v sebe kombinovala minimalizmus Prady s avantgardnými materiálmi populárnymi medzi technologicky orientovaným publikom 90. rokov. V roku 2018 bola línia obnovená a dnes zahŕňa konfekciu, obuv, doplnky, slnečné okuliare aj lyžiarske oblečenie. Na prelome milénia predstavili Prada a Miu Miu prvé slnečné okuliare, ktoré od roku 2003 vyrába exkluzívne talianska Luxottica. V roku 2018 Britská rada pre módu udelila Miuccii ocenenie Outstanding Achievement Award za celoživotné dielo.

Dnes je Prada spolu so značkami Miu Miu, Church’s, Car Shoe a Marchesi 1824 súčasťou spoločnosti Prada Group, ktorú vlastnia Miuccia Prada spolu s Patriziom Bertellim. S nadáciou Fondazione Prada otvorili prvú lokáciu, inovatívne múzeum súčasného umenia v Miláne, a následne dva ďalšie projekty – milánske Osservatorio v Galleria Vittorio Emanuele II. a trojposchodový barokový palác v Benátkach. Od roku 2020 tvorí po boku Miuccie kolekcie Prada belgický návrhár Raf Simons, pričom si delia rovnakú zodpovednosť za tvorbu a rozhodovanie. Svoju prvú spoločnú kolekciu uviedli v sezóne jar/leto 2021 ako štúdiu a redefiníciu podstaty značky. Videli sme v nej akcenty 50. rokov, športové kúsky aj ikonický nylon. Podľa analýzy spoločnosti Lyst bola Prada v mesiacoch október až december 2022 „hottest“ značkou na svete. Potvrdili tak, že Prada ani pani Prada nikam neodchádzajú.

    2434

    Súvisiace články