Väčšina podnikov v krajinách zasiahnutých pandémiou bola prinútená zatvoriť. Týka sa to samozrejme aj módnych ateliérov a fabrík. Svet prechádza významnými zmenami, ktoré ovplyvňujú najrôznejšie sféry našich životov. Ako pandémia poznačila a zmenila módny priemysel?
Influenceri, celebrity a známe osobnosti ostali spoločne so zvyšok sveta zatvorení v domácej karanténe. Mnoho z nich však dokázala zachovať svoju kreativitu a neustále nás zásobujú inšpiratívnym obsahom. Niektorí z nich to však dokonca posunuli na nový level a svoju kreativitu prepojili s dobrým účelom. Zrejme ako prvá sa do toho dala Chiara Ferragni, ktorá pred niekoľkými týždňami odštartovala zbierku pre talianske nemocnice, ktorá nakoniec dosiahla viac ako 4-milióny eur. Takýchto zbierok následne vzniklo obrovské množstvo. Ostatné influencerky takisto nezaostávajú, niektoré ako Bettina Looney či Anna Rosa Vittielo pretriedili svoje šatníky a vybrané kúsky venovali do dražby, ktorej zisk poputoval na konto Doctors Without Borders a Help Them Help Us.
Vestiaire Collective, známa platforma vintage módy zase zmobilizovala celebrity a influencerky z celého sveta ako Kate Moss či Carine Roitfeld, ktoré venovali niekoľko kúskov zo svojich šatníkov do predaja, ktorého 100% financií putovala na konto nemocníc po celom svete. Podobne to poňal aj Alexander Wang, ktorý pripravil archívny výpredaj, z ktorého zisk poputoval na podporu WHO.
Keď sa na situáciu pozrieme z iného uhla, zistíme, že niektoré fabriky mimo krajín postihnutých pandémiou, napríklad v Bangladéši, boli takisto zatvorené. Podľa Forbes zrušili módne značky objednávky v hodnote 2,5 miliardy eur, ktoré sa mali vyrobiť práve v tejto krajine, čoho dôsledkom môže byť humanitárna kríza. Až 1,2 milióna zamestnancov v Bangladéši bolo týmto priamo zasiahnutých, pričom viac ako 70% zamestnancov ostal úplne bez akejkoľvek mzdy. Firmy ako H&M či Inditex, na ktorých Bangladéš doslova závisí, však prisľúbili kompenzáciu a pomoc krajine.
Značky po celom svete sa snažia situácii pomôcť, mnohé hľadajú spôsoby, ako sa pridať do výroby rúšok, ochranných overalov či dezinfekcií, iné tak už úspešne urobili. Zoznam značiek je príliš dlhý na to, aby sme ich vymenovali všetky, no patria medzi nich významné módne domy ako Dior, Chanel, Louis Vuitton, Prada, či svetové značky Calzedonia, H&M, Inditex, Reformation a mnoho, mnoho ďalších.
Akcie sa presúvajú od online sveta. V Tokiu a Šanghaji úspešne prebehli online fashion weeks a niektoré značky nachádzajú spôsob, ako ostať v spojení so zákazníkmi najrôznejšími, kreatívnymi spôsobmi. Po zrušení a presunutí nadchádzajúcich týždňov módy nemajú na výber. Už teraz vieme, že couture week sa tento rok neuskutoční, pánske týždne módy boli v niektorých prípadoch zrušené, v iných zase spojené s dámskymi.
Kamenné predajne sú samozrejme zatvorené. Módne značky, tak ako väčšine ostatných podnikov sú odkázané na online svet a predaj prostredníctvom jeho kanálov. Podľa prieskumov Business of Fashion, módny priemysel bude poznačený stratou okolo 40 miliárd eur a hodnota celého sektora padne na 309 miliárd.
Po búrke však vždy vyjde slnko a aj módny biznis čakajú lepšie časy. Možno budú ešte lepšie ako predtým, no v rukách to máme my všetci. Je čas na to, aby sme sa ako spotrebitelia správali zodpovednejšie, je na čase začať zohľadňovať životné prostredie a je najvyšší čas pozerať sa aj na etickú stránku celej veci.