Pomaly každý mesiac sa dozvedáme o novej kolaborácii v módnom svete. Niekedy prepája dve rozdielne značky, inokedy iné odvetvia či dokonca sféry dizajnu. Avšak tieto boli pre nás v poslednej dekáde tie najzaujímavejšie.
Moncler Genius, 2018
Tento dizajnérsky koncept, ktorý vyvinula značka Moncler v roku 2018 je bezpochyby najprevratnejším a najprogresívnejším módnym projektom dekády. Dokázali totiž prepojiť svetové dizajnérske mená ako Pierpaolo Piccioli, Simone Rocha, Richard Quinn a mnoho ďalších, ktorí do sveta športovej módy priniesli závan exkluzivity. V mnohých prípadoch ide doslova o výstavné kúsky, ktoré posunuli hranice módneho dizajnu do nových výšin.
Versace x H&M, 2011
H&M vstúpilo do sveta kolaborácii omnoho skôr ako mainstream. Celé to začalo v roku 2009 spoluprácou s Jimmy Choo a spoločnou kolekciou topánok a doplnkov. Avšak to, čo značka predstavila v roku 2011 v spolupráci s Versace, je nezabudnuteľné. Farebné, odvážne a dodnes nositeľné kúsky, ktoré navrhla Donatella pre H&M sa pre nás zapísali do histórie. Táto kolekcia sa samozrejme vypredala takmer okamžite.
Hermés x Apple Watch, 2015
Apple Watch patria určite k najdôležitejším technologickým produktom dekády, keďže úplne zmenili spôsob, akým komunikujeme, prijímame emaily, čítame správy a podobne. So skvelým krokom prišiel módny dom Hermés, ktorý bol otvorený tejto nezvyčajnej kolaborácii. Vytvoril kolekciu remienkov na Apple Watch v niekoľkých farbách a dizajnoch. Po úspechu tejto spolupráce sa Apple dalo dokopy aj s Fendi a Coach.
Nike x Off-White, 2017
Keď si prizvete na pomoc Virgila, o úspech máte postarané. Avšak v roku 2017 to tak ešte nemuselo byť. Dizajnéra si ešte len začala všímať širšia módna verejnosť, no na neho a jeho víziu stavila. Vznikla tak kolekcia 10 modelov tenisiek z archívov skupiny Nike (vrátane Converse a Air Jordan), ktoré dizajnér pretvoril podľa seba. Všetky kúsky do posledného sa vypredali takmer okamžite. Dnes sa predávajú alebo skôr dražia na Ebay a podobných stránkach za 10 až 20 násobné ceny.
Fenty x Puma, 2016
Rihanna položila základy svojho módneho domu už v roku 2014, kedy experimentovala s módnym dizajnom vďaka kolaborácii so značkou Puma, kde zastávala pozíciu kreatívnej riaditeľky módnej športovej divízie. V tomto roku vznikla aj jej kolekcia tenisiek, ktorá sa samozrejme hneď vypredala a v roku 2016 už predstavila svoju prvú, vlastnú kolekciu oblečenia aj doplnkov. Bola plná oversized kúskov, priehľadných tričiek, legín a všetkého, čo sa dnes považuje za základ street wearového šatníka.
Supreme x Louis Vuitton, 2017
Značka Supreme mala v roku 2017 na konte už poriadny zástup kolaborácií, avšak prvú vo sfére luxusnej módy. Išlo o spoluprácu s módnym domov Louis Vuitton, ktorá kombinovala typickú LV potlač a športové prvky, farby Supreme. Pánsku divíziu vtedy viedol Kim Jones, ktorý týmto experimentom položil základy všetkých veľkých športovo- módnych kolaborácií. Kúsky z tejto kolekcie sa dnes predávajú za astronomické ceny. Mikina vás napríklad vyjde 25-tisíc eur.
Gucci x Dapper Dan, 2017
Táto kolaborácia vznikla trochu škandalóznym spôsobom, kreatívny riaditeľ Alessandro Michele bol verejnosťou obviňovaný, že okopíroval typické sako z dielne Dapper Dan. Ten ho však nazval poctou, ktorú chcel vzdať legendárnemu krajčírovi z Harlemu. Následne oznámili spoločnú kolekciu a znovuotvorenie harlemského butiku Gucci x Dapper Dan. Vznikla tak kolekcia inšpirovaná 80. a 90.rokmi, ktorá niesla v sebe kultúrne odkazy hip-hopu, ale aj typické zdobené prvky Gucci.
Burberry x Vivienne Westwood, 2018
V roku 2018 nastúpil na pozíciu kreatívneho riaditeľa značky Burberry Ricardo Tisci, ktorý nahradil legendu Christiphera Bailey. Od toho roku nastali v tradičnom britskom módnom dome ohromujúce zmeny. Burberry sa pretransformovala na maximálne inovatívnu značku, ktorá imponuje mladej generácii a pritom si stále zachováva svoje tradičné prvky, ktoré miluje tá staršia generácia. Prepojenie s ďalšou ikonou britskej módy- Vivienne Westwood, prinieslo dokonalé výsledky kombinujúce punkového ducha a nezameniteľné Burberry motívy.
Lady Dior Art, 2017
V roku 2017 spustil módny dom Dior veľmi unikátny koncept kolaborácií, v ktorom si pozývajú do spolupráce zaujímavých umelcov, architektov či dizajnérov. Tí pretvárajú ikonický model kabelky Lady Dior podľa svojej vízie a umeleckého vnímania. Táto kolekcia vzniká každý rok a zakaždým odráža iné kultúrne a sociálne otázky, popri tom tiež vzdáva poctu zakladateľovi módneho domu, ktorý kabelku navrhol a v neposlednom rade tiež v sebe nesie silné umelecké odkazy. Kolekcia v roku 2019 napríklad spojila umelkyne z celého sveta a naprieč rôznymi vekovými kategóriami.
Foto: archív značiek