Dôraz na tradície, pôvod a krásu jednoduchosti v spojení s čistým dievčenským myslením 21. storočia. To je značka sestier Olsenových, ktoré sa stiahli z verejného života a stali sa tichými fashion ikonami.
Mary-Kate a Ashley Olsenové sú známe ako detské hviezdy, ktoré sa na výslnie dostali už ako bábätká. Pred kamerou sa prvýkrát objavili ako polročné, keď ich matka vzala na konkurz do seriálu Full House. Miesto klasického detstva nasledovala raketová kariéra a blonďavé dvojičky natáčali jeden projekt za druhým. Šialené pracovné tempo, tlak a sláva v spojení so šoubiznisovým prostredím si vybralo svoju daň. Už ako tínedžerky začali dievčatá trpieť anorexiou a ďalšími psychickými problémami. Rozhodli sa preto svoj život radikálne zmeniť. Už viac nechceli byť atrakciou pre médiá a fanúšikov, nechceli byť „tie dvojičky“. Chceli byť samy sebou, v pokoji a súkromí. Mary-Kate sa dokonca rozhodla od svojej sestry odlíšiť aj navonok a dala si upraviť črty tváre. Nové životné nastavenie pretavili aj do pracovnej oblasti a sebarealizáciu našli v módnom priemysle. Skúsenosti s navrhovaním oblečenia nadobudli už ako tínedžerky v roku 1999, keď spolupracovali so spoločnosťou Walmart na línii pre dievčatá Mary-Kate a Ashley.
V roku 2005 sa vedomosti z tejto oblasti rozhodli vložiť do budovania vlastnej módnej značky. Značky, ktorej filozofia na prvý pohľad vyjadruje ich emócie a túžby. Nenápadná jednoduchosť, vysoké estetické cítenie a pokoj. Toto všetko v sebe nesie The Row, ktorá sa zrodila v roku 2006. Celý projekt vznikol z myšlienky Ashley, ktorá sa rozhodla vytvoriť univerzálne luxusné basic tričko. Dôkladne testovala materiály a strihy na ženách rôznych tvarov a vekových kategórií, aby vystihla najdôležitejšie kritériá pre každú z nich bez kompromisov. Podarilo sa a čoskoro pribudli aj ďalšie modely – saténové legíny a kašmírové šaty. Mimoriadna kvalita a detailné vyhotovenie oslovili prestížny obchod s luxusnou módou Barneys New York, ktorý kúpil celú prvú kolekciu.
Značka sa začala rozširovať o ďalšie konfekčné odevy, kabelky, slnečné okuliare a obuv. Napriek tomu, že bývalé herecké hviezdy k tomuto projektu pristupovali veľmi dôsledne, mnohí sa na ich nové aktivity pozerali skepticky. Ukázalo sa, že neprávom. Sestry od samého začiatku nechceli využívať svoje slávne meno a tváre na propagáciu značky. Chceli, aby jednotlivé modely hovorili za seba samy. Názov The Row, odvodený od Savile Row, ikonického krajčírskeho domu z Londýna, prezentuje základné hodnoty sestier: kvalitu, maximálne pohodlie, detail a estetiku nadčasovosti. Ashley je považovaná za finančný mozog, zatiaľ čo Mary-Kate zastupuje najmä kreatívnu zložku. Sú ako jeden navzájom sa dopĺňajúci organizmus. Obe si zakladajú na tradícii, pôvode, produkujú lokálne na základe etických princípov.
Tichá krása
Spomínate si na retro zábery sestier, keď svoje dievčenské ružové obdobie vymenili za temný grunge? Obliekanie z tejto éry je stále základom ich vzhľadu a mnohé prvky nájdete aj v jednotlivých kolekciách. Využívajú padavé línie, vrstvenie, pletené materiály, experimentovanie s voľnými formami a neutrálnymi odtieňmi. Ako väčšina vecí týkajúcich sa kultovej značky, aj jej prezentácia je nenápadná a vkusná. Práve pre cit pre ležérnu eleganciu, vysokú kvalitu a dôraz na hodnoty je značka The Row v módnych kruhoch veľmi uznávaná. V roku 2008 sa stala tvárou značky sofistikovaná Lauren Hutton (74), ktorá mala v tom čase 64 rokov a dotvorila emóciu The Row. Lauren sa stala súčasťou projektu a sestry sprevádzala aj v roku 2012, keď získali prvýkrát prestížne Council of Fashion Designers of America – Womenswear Designer of the Year.
V roku 2014 obsadili do svojej kampane jeseň/zima vtedy 65-ročnú charizmatickú Lindu Rodin, ktorá rovnako ako jej predchodkyňa zdôraznila dôstojnosť a silu ženskej krásy. Nenápadný pôvab, sebavedomie bez akejkoľvek okázalosti. Tak ako žena, ktorá si je vedomá svojich kvalít a nepotrebuje na ne upozorňovať. Nemusí, lebo každý na prvý pohľad vidí, že je výnimočná, pretože z nej vyžaruje charizmatická energia, elegancia a čistá myseľ dievčaťa 21. storočia. Táto emócia, ktorá ide z každej kolekcie, je odrazom osobností dizajnérok značky. Dvojčatá sú notoricky známe svojou skromnosťou a zdržanlivosťou, ktorá je zjavne spôsobená aj rokmi strávenými v centre pozornosti. Sestry len výnimočne poskytujú rozhovory a takmer vôbec nevyužívajú sociálne siete. Miesto toho sa vyjadrujú cez platformy The Row.
Umenie
Ako hovorí všeobecne známa poučka, umenie je individuálnym prejavom kreatívnej schopnosti duše, jedna z foriem osvojovania si sveta človekom. Je predmetom skúmania estetiky, umenovedy a filozofie umenia. Umenie môže znamenať aj používanie istých duchovných kvalít alebo manuálnej zručnosti pri realizácii určitého diela s cieľom urobiť svet lepším. A jedným z prostriedkov môže byť aj móda, ktorú sa rozhodli Mary-Kate s Ashley tvoriť. Módu, ktorá v sebe nesie úctu k hodnotám a odrážajúcu silu odkazov umeleckých diel ukrývajúcich posolstvá. Už pri pohľade na jednotlivé luxusné showroomy značky je zjavné, že vzájomná harmónia interiéru, dizajnového zariadenia, doplnkov, umeleckých diel a spôsob vystavovania jednotlivých modelov nie je náhoda. Záujem o ďalšie komodity možno sledovať aj na webovej stránke The Row, kde nájdete aj ponuku vzácnych dizajnérskych retro kúskov nábytku, interiérových doplnkov a starožitných šperkov. Ani samotné módne prehliadky sa nezaobídu bez spolupráce s renomovanými umelcami. Sestry sú známe napríklad blízkym vzťahom s americkým umelcom japonského pôvodu Isamu Noguchim. Vo februári 2018 The Row spolupracovala s jeho múzeom na veľkolepej prehliadke počas newyorského týždňa módy, kde v miestnosti plnej sôch umelca pochodovali modelky v najnovšej kolekcii. Aj účet značky na Instagrame je pomerne puristický, založený na zopár detailoch z jednotlivých kúskov kolekcií, ktoré sú prestriedané obrázkami početných umeleckých diel, dizajnu a architektúry. Toto je komunikácia značky, ktorá si za štrnásť rokov svojho pôsobenia v tichosti získala rešpekt v najvyšších kruhoch fashion sveta.
Text: Jana Gombošová
Foto: The Row, noguchi museum