„Keď stačia vaše vlastné iniciály,“ je motto spoločnosti, ktoré vyjadruje dôveru vo vlastné schopnosti, kvalitu a precízne remeselné spracovanie bez potreby na seba upozorňovať. To sú prednosti, ktorými sa Bottega Veneta vyznačuje už viac ako 50 rokov.
Ktovie, či by talianski podnikatelia Michele Taddei a Renzo Zengiaro nazvali svoju značku luxusných módnych kabeliek „Benátsky obchod“, keby tušili, že už o pár rokov neskôr budú otvárať vlajkové butiky na Madison Avenue v New York City a severnom Rodeo Drive v Beverly Hills. Všetko sa začalo v roku 1966 v talianskom mestečku Vicenza kúsok od Benátok.
V malebnej vile z 18. storočia Montebello Vicentino sa zrodil nápad založiť spoločnosť na výrobu kožených výrobkov, ktorá sa odlíši svojim unikátnym dizajnom. Podarilo sa. Bottega Veneta sa od svojho vzniku odlišovala vzorom šitia, ktorý sa rýchlo stal ikonickým – unikátne vypletanie s výnimočnou textúrou sa stalo poznávacím znamením značky. Zaujímavejšie by bolo možno povedať, že za tým bolo čisté vizionárstvo, no skutočnosť je omnoho pragmatickejšia.
Keď značka začala vyrábať kabelky, vlastnila len také šijacie stroje, ktoré neboli vhodné na šitie kože. A tak chtiac-nechtiac museli vyberať extrémne jemné kože a spevňovať ich dôkladnejším šitím s prepracovanejším vzorom. Tak sa zrodilo legendárne intrecciato, teda prepletanie. Značke pri stúpajúcej popularite pomohla aj dobrá marketingová stratégia. Kampaň s mottom „Keď vám stačia vaše vlastné iniciály“ vyvolala nadšené reakcie a značka sa tejto filozofie drží dodnes.
Koncom sedemdesiatych rokov prichádzajú prvé personálne zmeny a znamenajú odchod postupne oboch zakladateľov Michela Taddeiho aj Renza Zengiara. Značku preberá Laura Moltedo, bývalá manželka Taddeiho. Touto výmenou sa zabezpečí plynulé pokračovanie rodinného podniku. Prichádzajú slávne osemdesiate roky, keď vzniká ikonická kabelka The Knot, ktorú dodnes milujú ženy po celom svete (pod týmto názvom neskôr vznikol aj jeden z najpopulárnejších parfumov súčasnosti).
Dôkazom, že sa značka stala hviezdou na samom vrchole módneho neba, bol aj film Bottega Veneta Industrial Videotape z roku 1985, ktorý nakrútil sám Andy Warhol. Ďalším z momentov, ktorý tituloval značku za módny crème de la crème, bol záber z filmu Americký Gigolo, kde sa Lauren Hutton pýšila kabelkou so slávnym intrecciatto vzorom. No potom sa náhle zlaté časy skončia...
Zaváhanie a znovuzrodenie
V 90. rokoch spoločnosť urobila chybu. Prestala riskovať byť sama sebou a rozhodla sa hrať na istotu. Miesto svojich vlastných vízii sa začala riadiť trendmi, ktoré diktoval niekto iný. Ukázalo sa to ako veľká chyba a značka prestala byť zaujímavá. V roku 2000 má Laura Moltedo poslednú šancu zachrániť meno firmy. Najíma britského návrhára Gilesa Deacona, aby oživil značku, a ten prichádza s úspešnou kolekciou oblečenia. Stále to však nestačí.
V roku 2001 prichádza ďalší zlom a nastáva pre značku nová éra. Stagnujúcu firmu kupuje spoločnosť Kering, v tom čase pôsobiaca pod názvom Gucci Group, za 156 miliónov dolárov. Kreatívny riaditeľ skupiny Tom Ford v júni angažuje namiesto Deacona na pozíciu kreatívneho riaditeľa Tomasa Maiera, čo sa ukáže ako geniálny ťah. Tomas sa chopí svojej zodpovednej úlohy a predstavuje prvú kolekciu kabeliek a topánok na jar a leto 2002.
Bottega Veneta sa tak vracia k svojmu diskrétnemu štýlu a najmä oživuje svoje charakteristické znaky – predovšetkým vzor intrecciato. Tomu Maier verí natoľko, že robí ešte jedno dôležité dizajnérske rozhodnutie: všetky viditeľné logá idú z módnych kúskov značky preč. V septembri prichádza ešte jeden míľnik, kabelka The Cabat, z ktorej sa stáva ikona neokázalého luxusu. Veľká praktická taška na rameno je opäť bez loga, no je ľahko rozoznateľná aj bez neho vďaka vzoru a kvalitnému vyhotoveniu.
Tento nenútený ležérny štýl, ktorý však hovorí jasným jazykom kvality a neokázalého luxusu, sa stáva niečím, čo zatúžite vlastniť. Navyše ak viete, že výroba jednej takejto kabelky trvá remeselníkom celé dva dni. Bottega Veneta sa znovuzrodila a je nezastaviteľná. V lete 2002 otvára vlajkové obchody značky v Londýne, Paríži a Miláne a postupne sa objavuje na každom kontinente. Posúva sa aj v spôsobe komunikácie a čoraz výraznejšie dáva najavo svoj blízky vzťah k umeniu.
V reklamnej kampani na kolekciu jeseň/zima 2003 sa prvýkrát objavuje koncept „Art of Collaboration“ s fotografom Robinom Broadbentom. Toto je však len začiatok a k osvedčenému konceptu sa značka pravidelne vracia nielen s Broadbentom, ale aj ďalšími menami ako Christopher Griffith, Phillip-Lorca diCorcia, Stephen Shore, Lord Snowdon, Tina Barney, Sam Taylor Wood, Nick Knight, Tood Eberle, Peter Lindbergh, Collier Schorr, Jack Pierson, Ryan McGinley, Viviane Sassen či hviezdna Annie Leibovitz.
Kúzlo nadčasového
Spanilá jazda Tomasa Maiera priniesla ovocie nielen v znovuzrodení značky a jej stabilizácii na trhu. Jeho úsilie bolo v roku 2004 ocenené aj magazínom časopisu GQ (nemecká mutácia) v kategórii Fashion International, kde získal titul Muž roka. V roku 2006 prináša prvú mužskú runway šou a prienik do nových módnych žánrov. Prichádzajú pánske obleky s nesmrteľnou, uhladenou šik fazónou a dámske šaty, ktoré si môžete vziať na akúkoľvek príležitosť a nebudete mať konkurenciu.
Maier navrhuje oblečenie, ktoré harmonicky súznie s pôvodným mottom zakladateľov značky a zatieňuje tak svojimi sebavedomými kolekciami fashion rivalov. Jeho dielo nemožno nazvať nijako inak ako nadčasové a sofistikované. Značke sa tak podarilo expandovať nielen v kategórii kabeliek a doplnkov, ale stala sa výraznou aj v oblasti odevov a šperkov, hodiniek, parfumov, dokonca aj bytových doplnkov.
Bola predstavená aj prvá kolekcia nábytku na prestížnom veľtrhu Salone Del Mobile v Miláne, kde sa značka odvtedy pravidelne objavuje. Cit pre interiérový dizajn predviedla Bottega Veneta aj pri zariaďovaní luxusných izieb hotela Regis v New Yorku a Ríme. Veľký rok 2006 sa končí v novembri víťazstvom na prestížnych Walpole Awards v Londýne v kategórii Najlepšia medzinárodná luxusná značka.
Nie div, distribúcia výrobkov spoločnosti Bottega Veneta je globálna a zahŕňa Európu, Austráliu, Áziu, Severnú a Južnú Ameriku, kde veľkoobchodnú distribúciu vo vybraných špecializovaných a obchodných domoch dopĺňa rastúci počet butikov spoločnosti Bottega Veneta. Všetky butiky navrhnuté Tomášom Maierom a starostlivo skonštruované podľa náročných štandardov Bottega Veneta sú rovnako ako výrobky značky odrazom výnimočného dedičstva spoločnosti.
Znovuzrodenie vily Montebello Vicentino
Okrem vytvárania nadčasových modelov a trendov a masívnej expanzie na svetový trh sa značka neustále snaží presadzovať aj svoju základnú filozofiu. Podobne ako zakladatelia firmy, aj ich nasledovníci trvajú na prísnom zákaze lacného vystavovania prepychu na obdiv. Najdôležitejšia je kvalita a remeselná zručnosť, ktorá dostala aj svoj „svätostánok“. V roku 2013 spoločnosť slávnostne otvorila zrekonštruovanú vilu Montebello Vicentino, kde sa značka v roku 1966 zrodila.
Na obnovu komplexu dohliadal sám Tomas Maier, ktorý uviedol, že udržanie činnosti vo Vicenze je nevyhnutné pre zachovanie tradícií a ideálov značky. Preto nie je náhoda, že sa Montebello stalo aj novým domovom školy La Scuola dei Maestri Pellettieri di Bottega Veneta. Škola remesiel, ktorá od roku 2006 vychováva kožiarskych majstrov, spolupracovala aj s University IUAV v Benátkach s cieľom navrhnúť postgraduálny kurz dizajnu kabeliek a vývoja produktov.
Kurz poskytol študentom profesionálne skúsenosti v rôznych odvetviach priemyslu, od začiatku procesu navrhovania, cez výrobu a výrobu až po predaj výrobkov v obchode. Ako hovorí sám Maier: „Bolo by veľkou stratou, ak by vedomosti a kultúrne bohatstvo obsiahnuté v remeslách zanikli. Toto know-how v sebe nesie cenné odkazy individuálnej kreativity a ľudskej histórie a je nutné ich zachovávať.“ A je to presne tak, práve všestrannosť, tradícia a remeselnícke schopnosti sú to, vďaka čomu žiari každá kabelka, ktorú v BV vyrábajú. Práve skúsené ruky remeselníka sú zodpovedné za vytvorenie perfektnej veľkosti, sily vo švoch a konzistencie. Nezameniteľný štýl a kvalita, ktorý vydrží celý život.
Identita
Tradícií sa v spoločnosti držia aj napriek tomu, že sa svet mení a každým dňom prichádzajú nové inovácie. Ako sa hovorí, najlepšie sa učíme na vlastných chybách a talianska značka už okúsila, čo urobí s ich príťažlivosťou, ak sa vzdajú svojej identity. Bottega Veneta preto napriek neustálemu rastu a tlaku zvonku nemení vlastnosti, ktoré ju definujú. Konštantná je aj angažovanosť spoločnosti v súvislosti s jej ateliérmi, kde remeselníci pozoruhodných zručností kombinujú tradičné majstrovstvo s úchvatnými inováciami.
O mnohé sa zaslúžil aj súčasný umelecký riaditeľ značky Daniel Lee, ktorý do čela značky nastúpil prvého júla 2018. Tridsaťdvaročný Angličan je absolventom Central Saint Martins College of Art and Design s bohatou praxou. Od roku 2012 úspešne viedol módny dom Céline, predtým pôsobil v spoločnostiach ako Maison Margiela, Balenciaga a Donna Karan. „Som poctený a nadšený, že môžem pokračovať v dedičstve, ktoré vzniklo v Bottega Veneta za posledných päť desaťročí.
Pri zachovaní základných kódov módneho domu, remesla, kvality a sofistikovanosti sa teším na vývoj toho, čo prispeje k novej perspektíve značky a modernému duchu,“ povedal dizajnér, ktorý už po necelých dvoch rokoch pôsobenia dokazuje, že vedenie stavilo opäť na správneho „koňa“. Daniel ctí základné princípy značky, je extrémne precízny, inšpirujú ho prírodné materiály, no zároveň do každej kolekcie vkladá silnú emóciu, zmyselnosť, puristický luxus s hedonistickým nádychom.
Vidno to nielen v jeho tvorbe, ale aj v pútavých reklamných kampaniach, na ktorých aktívne participuje s fotografmi veľkých mien, ako je napríklad Tyrone Lebon. Práve Danielov zmysel prepojiť krásu, kvalitu a emócie je to, čo definuje úspech značky. Pretože je nadčasová, sofistikovaná, no napriek tomu má silnú výpovednú aj kvalitatívnu hodnotu. Ako sám Lee hovorí: „Bottega Veneta je o individualite, je to o tebe.“
TIMELINE
Text: Jana GOMBOŠOVÁ
Foto: Bottega Veneta, wikipedia - By Morpheusmedia, archív