Top Fashion Bar
Kúpiť predplatné Search
Kúpiť predplatné

Módne ikony / 28. marec 2020

Chopard: Remeslo s emóciami

Módny dom v roku 2020 oslavuje 160. výročie vzniku s nezmeneným duchom po celú svoju históriu.

Chopard: Remeslo s emóciami

Módny dom v roku 2020 oslavuje 160. výročie vzniku s nezmeneným duchom po celú svoju históriu. Tajomstvom úspechu je oddanosť jemnému ručnému remeslu a odvážny technologický vývoj. A emócie, ktoré nikdy vo firme Chopard nechýbali.

Zakladateľ značky Chopard Louis-Ulysse Chopard v počiatkoch značky ani netušil, do akých rozmerov sa pretaví jeho zručnosť a cit pre estetiku. Bol synom poľnohospodára zo Sonviliera, no veľmi skoro pochopil, že jeho kroky sa budú uberať celkom iným smerom. Už vo veku 24 rokov dobyl Švajčiarsko a svet svojimi hodinkami, ktoré boli nielen umeleckými dielami. Vyznačovali sa inovatívnymi návrhmi, ktoré ohúrili aj ruského cára Mikuláša II. Kvalita, presnosť a spoľahlivosť. To boli vyhľadávané vlastnosti a vďaka jedinečným chronometrom a vreckovým hodinkám Louis-Ulysse predbehol aj najtajnejšie sny vtedajšej spoločnosti. Vďaka precíznemu prístupu k výrobe si Chopard veľmi rýchlo získal reputáciu spoľahlivých a vysoko kvalitných hodiniek vyrobených vo Švajčiarsku. Už v začiatkoch svojho pôsobenia sa stal sa oficiálnym poskytovateľom hodiniek pre spoločnosť Tir Fédéral a Švajčiarsku železničnú spoločnosť. Louis-Ulysse Chopard svoje hodinky predával nielen doma a v Rusku, ale aj Poľsku, Maďarsku a ďalších pobaltských štátoch. Začal tiež obchodovať s mnohými škandinávskymi maloobchodníkmi, a tak hodinky Chopard prenikli na medzinárodný trh. V roku 1915 prevzal podnik Paul-Louis Chopard, syn Louisa-Ulyssa, ktorý otvoril pobočku v neďalekom priemyselnom meste La-Chaux-de-Fonds. To sa stalo aj sídlom spoločnosti. O niekoľko rokov neskôr presťahoval spoločnosť do medzinárodného hodinárskeho a obchodného centra v Ženeve. Povojnové obdobie sa však ukázalo pre spoločnosť ako veľmi náročné. Firma, ktorá dovtedy zamestnávala iba päť zamestnancov, upadala. V 60. rokoch minulého storočia začal Paul-Louis dokonca uvažovať o predaji svojej spoločnosti, pretože ho ani jeden z jeho synov nechcel nasledovať. Vyzeralo to na definitívny koniec značky, no nestalo sa. V roku 1943 prevzal spoločnosť nakoniec jeho syn Paul-André Chopard.

11Mechanika jedných z prvých vreckových hodiniek (1860's) 13Reklamná kampaň v 70. rokoch 20. storočia

Chopard-Scheufele-Ruf: spletené osudy

Napriek tomu, že Chopard mal nové vedenie, neľahká situácia firmy sa odzrkadlila nielen na obchodoch, ale aj v produkcii. Osud však opäť zaúradoval. Jedného dňa sa náhodne skrížili cesty Paula-Andrého Choparda a Karla Scheufeleho. Karl bol zlatník a hodinár, syn a vnuk podnikateľov. Potrpel si na kvalitné komponenty, a tak sa spoliehal na rôznych dodávateľov. V oblasti hodinových strojčekov logicky zvažoval preslávenú švajčiarsku kvalitu. Uverejnil teda v novinách reklamu a odišiel do Ženevy, aby sa stretol s potenciálnymi dodávateľmi. V posledný deň svojej pracovnej cesty sa ešte narýchlo stretol aj s Paulom-Andrém Chopardom. Karl od prvého momentu vedel, že toto je tá správna „chémia“. Tridsať minút od prvého stretnutia bola dohoda uzavretá. Žiaľ, po období krátkej komerčnej prosperity opäť nastal v značke útlm. Sedemdesiatročný Paul-André Chopard bol z chodu firmy unavený a pokúsil sa ju predať. Nakoniec súhlasil s tým, že Chopard prenechá Karlovi Scheufeleovi III., s ktorým zdieľal rovnaký prístup a odhodlanie, dobrý zmysel pre praktickosť a prirodzenú kreativitu. Rovnako ako lásku k poctivému remeslu. Urobil dobre. Karl sa dychtivo ujal vedenia a v biznise dlho neostal sám. V roku 1957 sa oženil s Karin Ruf, ktorej otcom bol Fritz Ruf – dynamický podnikateľ. Práve ten preukázal mladému páru a značke kľúčovú podporu, ktorá sa tak dostala k uzavretému okruhu významných švajčiarskych hodinárov. Vďaka svojmu obchodnému duchovi a vášni pre cestovanie Karl pokračoval v dvíhaní Choparda z letargie a v budovaní impéria. A aby znížil závislosť od dodávateľov, zaviedol nové opatrenia: „Takmer všetko si vyrábame sami vrátane puzdier a náramkov. Nápady sa okamžite zhmotňujú vďaka našim ateliérom, ktoré vyvíjajú dizajn hodiniek a šperkov.“ Značka zjednotila viac než 30 profesií na výrobných miestach Meyrin, Fleurier a Pforzheim. V Meyrine Chopard dokonca vyrába vlastné zliatiny zlata. Pforzheim sa venuje šperkom a Fleurier vyrába vysokokvalitné hodinky L.U.C.

AwarenessRaising Engagement Block Desktop 02 v02  ResponsibleSourcing Block Desktop 03 v02 

Nová kapitola

Od 80. rokov 20. storočia sa na spoločnosti začali aktívne spolupodieľať aj Karlove deti Caroline a Karl-Friedrich. Dodnes sú spolupredsedami značky Chopard. Každý z nich preukázal svoju nezávislosť a schopnosti po svojom. Caroline Scheufele, ktorá je zodpovedná za dámske kolekcie, rozvinula sekciu šperkov a neskôr špičkové klenotnícke oddelenie. Jej brat Karl-Friedrich spravoval pánske kolekcie a vyvinul populárne športové hodinky. V 90. rokoch minulého storočia súrodenci vytvorili nový vodcovský tandem, presne tak, ako ich rodičia pred nimi. Každý interpretoval rodinnú tradíciu po svojom: Caroline návratom k šperkárskej tradícii, Karl-Friedrich v oblasti výroby hodiniek založením majstrovskej hodinárskej manufaktúry vo Fleurier v roku 1996. Navzájom sa dopĺňajúci partneri tak do dobrodružnej knihy Chopard vpísali novú kapitolu. V roku 1976 vyvolalo revolúciu originálne vyjadrenie kreativity v kolekcii Happy Diamonds. Celé odvetvie ňou získalo nečakaný zvrat, čo sa týka použitia diamantov. Ženskosť a silu Caroline pretavila aj do najobľúbenejšej kolekcie hodiniek Happy Sport. Od roku 1993 patrí toto originálne a voľnomyšlienkarské spojenie ocele a diamantov medzi najpopulárnejšie príbehy úspechu v hodinárskom priemysle. Nespočetné variácie urobili z týchto hodiniek modernú klasiku pre sebavedomé ženy. Keď do spoločnosti prišla Caroline, značka už bola pojmom, nie však v oblasti haute joaillerie. Pod jej kreatívnym vplyvom sa Chopard pustil aj do tejto náročnej oblasti. Päť kolekcií hlásalo silnú a originálnu víziu. Kolekcia vyráža dych veľkosťou, ale aj sofistikovanosťou modelov: Casmir, La Vie en Rose, Pushkin, Copacabana a 709 Madison.

chopard lamaison values 06 InvestmentInOurPeople Block Desktop 03 v01

Partnerstvá, ktoré definujú značku

Od začiatku vzniku spoločnosť hľadela nielen na poctivosť svojich produktov, ale aj na spolupráce, ktorými posilňovali meno a charakter značky. V roku 1998 sa Chopard úzko prepojil s medzinárodným filmovým festivalom v Cannes, kde sa značka mohla predviesť v plnej svojej kráse pred celým svetom. Na oslavu 60. výročia festivalu a 10. výročia spolupráce Caroline vytvorila kolekciu s príznačným názvom Red Carpet. Pozostávala zo 60 unikátnych kúskov inšpirovaných červeným kobercom a slávnymi schodmi festivalového paláca. Neoddeliteľným partnerom značky sa stali aj automobilové preteky Mille Miglia. Toto dobrodružné prepojenie vzniklo vďaka vášni k zberateľským autám Karla aj Karl-Friedricha Scheufeleovcov. Preteky objavil syn spolu s otcom v roku 1987, kde sa na nich aj zúčastnili za volantmi svojich vlastných áut. O rok neskôr sa značka stala sponzorom podujatia, čím preteky Mille Miglia získali medzinárodnú reputáciu. Rodina Scheufeleovcov sa však okrem schopnosti uzatvárať charizmatické partnerstvá vyznačuje aj uvedomelým správaním a empatiou. Popri budovaní úspechov venujú svoju energiu aj tým najzraniteľnejším členom našej spoločnosti. Zapájajú sa do aktivít podporujúcich rôzne oblasti od medicíny a ekológie, až po kultúru a umenie. Výnimkou nie sú ani charitatívne projekty, medzi ktoré patrí napríklad Happy Hearts Fund, ktorú založila topmodelka Petra Němcová v roku 2005 na pomoc deťom v krajinách postihnutých živelnými pohromami.

Petra Nemcova featuring the Happy Hearts Collection 4

Cesta za udržateľným luxusom

To, že sa značka prezentuje ako spoločnosť s empatiou, nie je iba marketingový ťah na vylepšenie reputácie firmy s luxusnými produktmi. Okrem aktívneho záujmu o zlepšovanie pomerov v spoločnosti Chopard prihliada aj na etickú stránku výroby vlastných produktov a idú iným značkám príkladom. Od roku 2010 sú členom v Responsible Jewellery Council (Rada zodpovedného šperkárstva) – organizácie, ktorá podporuje praktiky demonštrujúce rešpekt k ľudským právam a životnému prostrediu počas celého dodávateľského procesu. Značka sa pod vplyvom rodiny Scheufeleovcov rozhodla tento prístup posunúť ešte ďalej spustením iniciatívy The Journey to Sustainable Luxury (Cesta za udržateľným luxusom). Ide o dlhodobý projekt, prostredníctvom ktorého sa Chopard zaviazal rozvíjať udržateľný luxus. Iniciatíva bola spustená v roku 2013 v partnerstve s Eco-Age a ich kreatívnou riaditeľkou Liviou Firth. A začali rovno veľkým krokom – podpisom dohody s vplyvnou juhoafrickou ťažiarskou mimovládkou Alliance for Responsible Mining (Aliancia za zodpovednú ťažbu). Chopard sa tým stal prvou spoločnosťou vyrábajúcou hodinky a luxusné šperky na svete, ktorá pomáha komunitám v oblasti ťažby zlata. Umožňuje im získať certifikát férovej ťažby zabezpečením tréningov, sociálneho poistenia a podpory životného prostredia. V roku 2018 urobila značka ďalšie obrovské rozhodnutie. Zaviazali sa, že od júla 2018 bude Chopard používať iba 100 % etické zlato vo všetkých svojich šperkárskych a hodinkových produktoch. Aj to je dôkaz, že v tomto unikátnom rodinnom biznise boli udržateľnosť, poctivosť a inovácie vždy základnou hodnotou. Vyvrcholenie vízie, ktorá vznikla už pred 160 rokmi.

 

TIMELINE

1860

1História prestížnej švajčiarskej hodinárskej a klenotníckej značky Chopard sa začala písať V roku 1860, keď ju v dome v Sonvilier založil Louis-Ulysse Chopard.

5Jedny z prvých vreckových hodiniek značky Chopard v 60. rokoch 19. storočia

1890's

2Dielňa Louisa-Ulyssa Choparda v 90. rokoch 19. storočia.

 

 1915

3.hjpgV roku 1915 prevzal rodinnú firmu syn Louisa-Ulyssa Paul-Louis Chopard (1859 – 1940).

 

1950's

4V 50. rokoch 20. storočia preberá spoločnosť Karl-Scheufele III. Pokračuje v dvíhaní Choparda z letargie a úspešne buduje impérium.

1969

6Karl Scheufele preberá Baden-Baden Golden-Rose (Zlatú ružu) v roku 1969.

1976

7 817482 5301V roku 1976 vyvolalo vo svete revolúciu originálne vyjadrenie kreativity v kolekcii Happy Diamonds.

1980's

8Family Scheufele 2Od 80. rokov 20. storočia sa na spoločnosti začali aktívne spolupodieľať Karlove deti Caroline a Karl-Friedrich.

1993

9Roku 1993 patrí línia hodiniek Happy Sport, ktorá sa stala najobľúbenejšou líniou Caroline Scheufele a vo svojej ére zanechala pamätný dosah.

 

1998

10bOd roku 1998 je značka Chopard oficiálnym partnerom filmového festivalu v Cannes.

2010

11 Chopard certification RJC widget 2 v2Značka Chopard sa v roku 2010 stala členom v Responsible Jewellery Council (Rada zodpovedného šperkárstva), ktorá podporuje eticky a spoločensky zodpovedné praktiky počas celého dodávateľského procesu.

 

2018

12Od júla 2018 používa Chopard výhradne 100 % etické zlato vo všetkých svojich produktoch.

2019

13Október 2019: Znovuzrodenie hodinkovej ikony – Alpine Eagle.

Text: Jana GOMBOŠOVÁ, Chopard
Foto: Chopard

1475

Súvisiace články