Módny dom v roku 2020 oslavuje 160. výročie vzniku s nezmeneným duchom po celú svoju históriu. Tajomstvom úspechu je oddanosť jemnému ručnému remeslu a odvážny technologický vývoj. A emócie, ktoré nikdy vo firme Chopard nechýbali.
Zakladateľ značky Chopard Louis-Ulysse Chopard v počiatkoch značky ani netušil, do akých rozmerov sa pretaví jeho zručnosť a cit pre estetiku. Bol synom poľnohospodára zo Sonviliera, no veľmi skoro pochopil, že jeho kroky sa budú uberať celkom iným smerom. Už vo veku 24 rokov dobyl Švajčiarsko a svet svojimi hodinkami, ktoré boli nielen umeleckými dielami. Vyznačovali sa inovatívnymi návrhmi, ktoré ohúrili aj ruského cára Mikuláša II. Kvalita, presnosť a spoľahlivosť. To boli vyhľadávané vlastnosti a vďaka jedinečným chronometrom a vreckovým hodinkám Louis-Ulysse predbehol aj najtajnejšie sny vtedajšej spoločnosti. Vďaka precíznemu prístupu k výrobe si Chopard veľmi rýchlo získal reputáciu spoľahlivých a vysoko kvalitných hodiniek vyrobených vo Švajčiarsku. Už v začiatkoch svojho pôsobenia sa stal sa oficiálnym poskytovateľom hodiniek pre spoločnosť Tir Fédéral a Švajčiarsku železničnú spoločnosť. Louis-Ulysse Chopard svoje hodinky predával nielen doma a v Rusku, ale aj Poľsku, Maďarsku a ďalších pobaltských štátoch. Začal tiež obchodovať s mnohými škandinávskymi maloobchodníkmi, a tak hodinky Chopard prenikli na medzinárodný trh. V roku 1915 prevzal podnik Paul-Louis Chopard, syn Louisa-Ulyssa, ktorý otvoril pobočku v neďalekom priemyselnom meste La-Chaux-de-Fonds. To sa stalo aj sídlom spoločnosti. O niekoľko rokov neskôr presťahoval spoločnosť do medzinárodného hodinárskeho a obchodného centra v Ženeve. Povojnové obdobie sa však ukázalo pre spoločnosť ako veľmi náročné. Firma, ktorá dovtedy zamestnávala iba päť zamestnancov, upadala. V 60. rokoch minulého storočia začal Paul-Louis dokonca uvažovať o predaji svojej spoločnosti, pretože ho ani jeden z jeho synov nechcel nasledovať. Vyzeralo to na definitívny koniec značky, no nestalo sa. V roku 1943 prevzal spoločnosť nakoniec jeho syn Paul-André Chopard.
Chopard-Scheufele-Ruf: spletené osudy
Napriek tomu, že Chopard mal nové vedenie, neľahká situácia firmy sa odzrkadlila nielen na obchodoch, ale aj v produkcii. Osud však opäť zaúradoval. Jedného dňa sa náhodne skrížili cesty Paula-Andrého Choparda a Karla Scheufeleho. Karl bol zlatník a hodinár, syn a vnuk podnikateľov. Potrpel si na kvalitné komponenty, a tak sa spoliehal na rôznych dodávateľov. V oblasti hodinových strojčekov logicky zvažoval preslávenú švajčiarsku kvalitu. Uverejnil teda v novinách reklamu a odišiel do Ženevy, aby sa stretol s potenciálnymi dodávateľmi. V posledný deň svojej pracovnej cesty sa ešte narýchlo stretol aj s Paulom-Andrém Chopardom. Karl od prvého momentu vedel, že toto je tá správna „chémia“. Tridsať minút od prvého stretnutia bola dohoda uzavretá. Žiaľ, po období krátkej komerčnej prosperity opäť nastal v značke útlm. Sedemdesiatročný Paul-André Chopard bol z chodu firmy unavený a pokúsil sa ju predať. Nakoniec súhlasil s tým, že Chopard prenechá Karlovi Scheufeleovi III., s ktorým zdieľal rovnaký prístup a odhodlanie, dobrý zmysel pre praktickosť a prirodzenú kreativitu. Rovnako ako lásku k poctivému remeslu. Urobil dobre. Karl sa dychtivo ujal vedenia a v biznise dlho neostal sám. V roku 1957 sa oženil s Karin Ruf, ktorej otcom bol Fritz Ruf – dynamický podnikateľ. Práve ten preukázal mladému páru a značke kľúčovú podporu, ktorá sa tak dostala k uzavretému okruhu významných švajčiarskych hodinárov. Vďaka svojmu obchodnému duchovi a vášni pre cestovanie Karl pokračoval v dvíhaní Choparda z letargie a v budovaní impéria. A aby znížil závislosť od dodávateľov, zaviedol nové opatrenia: „Takmer všetko si vyrábame sami vrátane puzdier a náramkov. Nápady sa okamžite zhmotňujú vďaka našim ateliérom, ktoré vyvíjajú dizajn hodiniek a šperkov.“ Značka zjednotila viac než 30 profesií na výrobných miestach Meyrin, Fleurier a Pforzheim. V Meyrine Chopard dokonca vyrába vlastné zliatiny zlata. Pforzheim sa venuje šperkom a Fleurier vyrába vysokokvalitné hodinky L.U.C.
Nová kapitola
Od 80. rokov 20. storočia sa na spoločnosti začali aktívne spolupodieľať aj Karlove deti Caroline a Karl-Friedrich. Dodnes sú spolupredsedami značky Chopard. Každý z nich preukázal svoju nezávislosť a schopnosti po svojom. Caroline Scheufele, ktorá je zodpovedná za dámske kolekcie, rozvinula sekciu šperkov a neskôr špičkové klenotnícke oddelenie. Jej brat Karl-Friedrich spravoval pánske kolekcie a vyvinul populárne športové hodinky. V 90. rokoch minulého storočia súrodenci vytvorili nový vodcovský tandem, presne tak, ako ich rodičia pred nimi. Každý interpretoval rodinnú tradíciu po svojom: Caroline návratom k šperkárskej tradícii, Karl-Friedrich v oblasti výroby hodiniek založením majstrovskej hodinárskej manufaktúry vo Fleurier v roku 1996. Navzájom sa dopĺňajúci partneri tak do dobrodružnej knihy Chopard vpísali novú kapitolu. V roku 1976 vyvolalo revolúciu originálne vyjadrenie kreativity v kolekcii Happy Diamonds. Celé odvetvie ňou získalo nečakaný zvrat, čo sa týka použitia diamantov. Ženskosť a silu Caroline pretavila aj do najobľúbenejšej kolekcie hodiniek Happy Sport. Od roku 1993 patrí toto originálne a voľnomyšlienkarské spojenie ocele a diamantov medzi najpopulárnejšie príbehy úspechu v hodinárskom priemysle. Nespočetné variácie urobili z týchto hodiniek modernú klasiku pre sebavedomé ženy. Keď do spoločnosti prišla Caroline, značka už bola pojmom, nie však v oblasti haute joaillerie. Pod jej kreatívnym vplyvom sa Chopard pustil aj do tejto náročnej oblasti. Päť kolekcií hlásalo silnú a originálnu víziu. Kolekcia vyráža dych veľkosťou, ale aj sofistikovanosťou modelov: Casmir, La Vie en Rose, Pushkin, Copacabana a 709 Madison.
Partnerstvá, ktoré definujú značku
Od začiatku vzniku spoločnosť hľadela nielen na poctivosť svojich produktov, ale aj na spolupráce, ktorými posilňovali meno a charakter značky. V roku 1998 sa Chopard úzko prepojil s medzinárodným filmovým festivalom v Cannes, kde sa značka mohla predviesť v plnej svojej kráse pred celým svetom. Na oslavu 60. výročia festivalu a 10. výročia spolupráce Caroline vytvorila kolekciu s príznačným názvom Red Carpet. Pozostávala zo 60 unikátnych kúskov inšpirovaných červeným kobercom a slávnymi schodmi festivalového paláca. Neoddeliteľným partnerom značky sa stali aj automobilové preteky Mille Miglia. Toto dobrodružné prepojenie vzniklo vďaka vášni k zberateľským autám Karla aj Karl-Friedricha Scheufeleovcov. Preteky objavil syn spolu s otcom v roku 1987, kde sa na nich aj zúčastnili za volantmi svojich vlastných áut. O rok neskôr sa značka stala sponzorom podujatia, čím preteky Mille Miglia získali medzinárodnú reputáciu. Rodina Scheufeleovcov sa však okrem schopnosti uzatvárať charizmatické partnerstvá vyznačuje aj uvedomelým správaním a empatiou. Popri budovaní úspechov venujú svoju energiu aj tým najzraniteľnejším členom našej spoločnosti. Zapájajú sa do aktivít podporujúcich rôzne oblasti od medicíny a ekológie, až po kultúru a umenie. Výnimkou nie sú ani charitatívne projekty, medzi ktoré patrí napríklad Happy Hearts Fund, ktorú založila topmodelka Petra Němcová v roku 2005 na pomoc deťom v krajinách postihnutých živelnými pohromami.
Cesta za udržateľným luxusom
To, že sa značka prezentuje ako spoločnosť s empatiou, nie je iba marketingový ťah na vylepšenie reputácie firmy s luxusnými produktmi. Okrem aktívneho záujmu o zlepšovanie pomerov v spoločnosti Chopard prihliada aj na etickú stránku výroby vlastných produktov a idú iným značkám príkladom. Od roku 2010 sú členom v Responsible Jewellery Council (Rada zodpovedného šperkárstva) – organizácie, ktorá podporuje praktiky demonštrujúce rešpekt k ľudským právam a životnému prostrediu počas celého dodávateľského procesu. Značka sa pod vplyvom rodiny Scheufeleovcov rozhodla tento prístup posunúť ešte ďalej spustením iniciatívy The Journey to Sustainable Luxury (Cesta za udržateľným luxusom). Ide o dlhodobý projekt, prostredníctvom ktorého sa Chopard zaviazal rozvíjať udržateľný luxus. Iniciatíva bola spustená v roku 2013 v partnerstve s Eco-Age a ich kreatívnou riaditeľkou Liviou Firth. A začali rovno veľkým krokom – podpisom dohody s vplyvnou juhoafrickou ťažiarskou mimovládkou Alliance for Responsible Mining (Aliancia za zodpovednú ťažbu). Chopard sa tým stal prvou spoločnosťou vyrábajúcou hodinky a luxusné šperky na svete, ktorá pomáha komunitám v oblasti ťažby zlata. Umožňuje im získať certifikát férovej ťažby zabezpečením tréningov, sociálneho poistenia a podpory životného prostredia. V roku 2018 urobila značka ďalšie obrovské rozhodnutie. Zaviazali sa, že od júla 2018 bude Chopard používať iba 100 % etické zlato vo všetkých svojich šperkárskych a hodinkových produktoch. Aj to je dôkaz, že v tomto unikátnom rodinnom biznise boli udržateľnosť, poctivosť a inovácie vždy základnou hodnotou. Vyvrcholenie vízie, ktorá vznikla už pred 160 rokmi.
TIMELINE
1860
1890's
1915
1950's
1969
1976
1980's
1993
1998
2010
2018
2019
Text: Jana GOMBOŠOVÁ, Chopard
Foto: Chopard