Krása ženy vychádza z jej vnútra. Ak sa žena cíti šťastná, spokojná, je to cítiť v každom jej geste i pohľade. Sú situácie, keď kvôli ochoreniu, momentálnej indispozícii alebo z iných dôvodov nevyzeráme úplne perfektne. Aj tak by sme sa však mali zostať samé sebou a tešiť z toho, že sme.
"Enjoy being you" - presne taká je filozofia značky moonlou, ktorej majiteľkou, módnou návrhárkou i modelkou v jednej osobe je Lujza Púchyová. Ona sama z dôvodu ochorenia pred rokmi prišla o vlasy. Dnes pod jej rukami vznikajú krásne pokrývky hlavy, ktoré si zamilovali už tisíce žien i detí. Lujza nám prezradila svoj príbeh i príbeh značky moonlou.
Trendové a dizajnové turbany, ktorých ste autorkou, vznikli z vašej vlastnej potreby. Mám pocit, že ste vyplnili medzeru na trhu, je to tak?
Dnes ma ľudia poväčšine poznajú ako tú s turbanmi - za čo som rada. Turbany ako pokrývku hlavy som objavila v niekoľkých obchodoch, no neboli veľmi estetické a z príjemných materiálov. Až na Srí Lanke, kde som cestovala za liečbou, som v jednej dielni začala skúšať vlastné turbany za pomoci miestnych krajčírok, až z toho vzniklo pomerne veľké množstvo turbanov, ktoré som si sebou priniesla na Slovensko. Tým to celé začalo. Po vypredaní prvých kolekcií, som začala šiť na Slovensku. Turbany sú stále vnímané ako niečo netradičné a exotické. Snažíme sa ich vytvárať v takých strihoch a vzoroch, ktoré ženy presvedčia, aby si ich skúsili a zaradili aj do svojho šatníka, či už ako doplnok k oblečeniu alebo aj len ako turban na bad hair day.
Sú dnes turbany u nás podľa vás už akceptovaným módnym doplnkom ?
Nie úplne. Čelenky si ženy bežne kúpia a nasadia do vlasov bez toho, aby začali rozmýšľať nad tým, či to je extravagantné alebo nie, pretože je to bežné, ako aj dať si gumičku do vlasov. Turban má stále v sebe niečo exotické, čo z časti moonlou definuje. Možno ním aj trochu podporujeme ženy k odvahe, skúsiť niečo iné a netradičné. Miestami je to zábavné, pretože je úplne bežné, že maličkým deťom dáme na hlávku čiapočku alebo práve turbaník. Turban je veľmi úzko zameraný produkt, ale je to práve ten produkt, pri ktorom si ľudia povedia, že to vyrába aj moonlou. Dnes na tomto poznaní staviame ďalej.
Boli ste profesionálkou v úplne inom odbore, ako sa z manažérky stane módna návrhárka?
Mne to nejako prišlo do života. A keďže som vždy snívala o tom robiť s módou a bola som kreatívna, neváhala som sa do toho pustiť a skúsiť si splniť svoj sen. Módnou návrhárkou by som to však úplne nenazvala. Občas mám pocit, že som si to niekedy v detstve zaželala a počkalo to na mňa až doteraz. Nie som ale študovaná návrhárka, takže sa veľa učím za pochodu a od odborníkov v tomto fachu. Dizajn je pre nás dôležitý, no tá tvorivá práca tvorí tak 20% môjho pracovného času z celkovej práce so značkou. Takže sa snažím užiť si to naplno.
Čo pre vás bolo najťažšie a čo najväčšou výzvou?
Biznis vám ukáže hneď aj vaše slabé stránky v tej osobnostnej rovine. Pre mňa to je skúška trpezlivosti, výdrže a veľká výzva pre sebamotiváciu, predovšetkým vtedy, keď to nejde podľa predstáv. Učím sa systematickosti, trpezlivosti a schopnosti improvizácie. Najnáročnejšie však bolo porozumieť práci s látkou, spoznať možnosti každej látky, s ktorou sme pracovali, vyhotoviť strih, ktorý by bol pekný a funkčný a bol by oň záujem. Ale aj preraziť s takýmto úzko profilovým produktom, zároveň netradičným na Slovensku.
Môžete nám prezradiť niečo zo zákulisia výroby produktov, kde vznikajú, ako vyberáte látky, kto ich šije a podobne?
Produkty vznikajú v malých dielňach na Slovensku. Spolupracujeme s lokálnymi krajčírkami, ktoré vo svojom fachu robia už roky. Momentálne máme jednu krajčírku - pani Miriam Korinekovú pri Banskej Bystrici, odkiaľ aj ja pochádzam. Zároveň spolupracujeme s dielňou pri Trenčíne, kde šijeme najmä väčšiu kolekciu pre danú sezónu alebo celoročné produkty. Tam s nami spolupracuje šikovná krajčírka, ktorá aj napriek svojmu hendikapu šije úžasne a s veľkou chuťou. Sme radi, že robíme práve s týmito ľuďmi. Látky vyberám v rámci moonlou ja. Väčšinou ide o materiály, s ktorými už máme predošlú skúsenosť a mali úspech. Podmienkou je, aby boli prírodné, jemné a pohodlné aj na celodenné nosenie. Vzory závisia od danej sezóny a trendov. Z toho vyberáme potom podľa nášho oka a všetko spolu zosúladíme. V jednej z nasledujúcich kolekcií plánujeme, že posunieme výrobu ešte ďalej a budeme látky sami potláčať čisto našimi vzormi a dizajnmi.
Vaša práca má aj dobročinný rozmer. Okrem toho, že pomáhate ženám, ktoré zo zdravotných dôvodov prišli o vlasy, spolupracujete aj s detskou onkológiou…
Od začiatku malo moonlou za cieľ pomáhať ženám cítiť sa krásne a prirodzene. Myšlienka, ktorou ich podporiť v láske k sebe a svojim nedokonalostiam. Nie len ženy, ale aj deti sa chcú cítiť krásne a radostne. Preto sme nadviazali spoluprácu s detskými nemocnicami na Slovensku, kde sa liečia onkologické detičky a začali sme šíriť radosť aj medzi ne. Od roku 2020 šijeme pre detičky turbany, na ktoré nám zákazníci prostredníctvom kúpy na e-shope prispievajú. Minulý rok sa nám podarilo darovať deťom na onkológii v Banskej Bystrici a v Bratislave vyše 200 turbanov, ktoré môžu deti pri svojej liečbe nosiť. V roku 2021 pokračujeme v tejto iniciatíve a z každého nákupu v moonlou e-shope putuje 1€ na výrobu detských turbaníkov. Zároveň pokračujeme v hľadaní partnerov, aby sme zabezpečili turbany pre čo najviac detí na onkologických oddelenia na Slovensku, aby malo každé dieťa svoj truban. Verím, že tento rok sa nám podarí opäť naštartovať aj spoluprácu s Dobrým Anjelom a vytvoríme podobný mechanizmus pre ženy v hmotnej núdzi a budeme im môcť poskytnúť balíček na začiatku ich liečby a tým zmierniť ich obavy z toho, čím si pokryjú hlavu, keď vlásky vypadnú.
Dnes ste na trhu známa a vyhľadávaná, aké máte sny, méty a nápady na najbližšie obdobie?
Dnes moonlou predávame na našom e-shope, v niekoľkých koncept storoch, ale aj v lekárňach na Slovensku a v Česku, kde dodávame portfólio produktov pre ženy bezvlásky. Predaj v lekárňach je niečo úplne iné, ako sme boli zvyknutí na dizajn trhoch alebo na e-shope. Preto sa chceme tento rok venovať aj rozšíreniu ponuky pre lekárne, a vytvoriť dostupné a hlavne funkčné produkty pre pacientky. Naše produkty sú veľmi úzko špecifické, čo postupne meníme. Aktuálne pracujeme na tom, aby sme mohli našu výrobu dostatočne rýchlo rozšíriť aj o nové produkty a strihy, ale stále v rámci zachovania myšlienky značky - Enjoy being you. A teda vyrábať produkty, ktoré budú funkčné, štýlové, vo vysokej kvalite a také, aby sa v nich naši zákazníci cítili prirodzene. Našim snom je vybudovať firmu po vzore značky Toms, teda našimi produktami pomáhať podporovať komunity práve tým, že naše produkty tvoria hodnotu a pomôžu iným, ktorí to potrebujú najviac.
Zhovárala sa: Petra Adamcová
Viac informácií: www.moonlou.sk