„Tragédia v roku 2013, keď sa zrútila fabrika Rana Plaza v Bangladéši, ma v prístupe k mojej tvorbe výrazne ovplyvnila,“ hovorí dizajnérka YOORA Studia, ktorá na svoje kolekcie používa materiály spĺňajúce nielen vysoké estetické požiadavky, ale aj tie etické a ekologické.
Tvoje štúdio naplno funguje dva roky, no za ten krátky čas si sa stala jednou z najznámejších dizajnérok svadobných šiat na Slovensku. Ako sa to celé začalo?
Všetko sa začalo jednou veľkou náhodou. Tesne po ukončení magisterského štúdia som si našla brigádu v jednom zo svadobných salónov v Bratislave. Túto príležitosť som brala ako možnosť naučiť sa niečo nové, ale ani vo sne by mi nenapadlo, že sa mi táto skúsenosť stane osudnou a naštartuje moju kariéru v svadobnom odvetví. Od toho momentu sa spustil jeden bláznivý svadobný kolotoč.
Si známa tým, že pracuješ zásadne s prírodnými materiálmi. Čo ťa k nim priviedlo?
Už počas štúdií som ako študentka odevného dizajnu mala blízko k prírodným materiálom. Keď sa v roku 2013 zrútila fabrika Rana Plaza v Bangladéši, ktorá slúžila na masovú výrobu oblečenia, a veľmi aktívne sa začalo rozprávať o dosahu fast fashion priemyslu na ľudí a životné prostredie, bol to pre mňa veľmi silný podnet na zamyslenie, ako chcem ďalej ako návrhárka pristupovať k svojej tvorbe. Snažila som sa nájsť materiály, ktoré budú spĺňať moje požiadavky na nielen etické, ale aj ekologické spracovanie. Takisto pristupujem aj k výrobe samotných šiat z mojej tvorby.
O aké materiály presne ide?
Ide o prírodný certifikovaný materiál – mierumilovný hodváb, čipky z biobavlny, taktiež satén z bambusového vlákna, ktorým sú šaty podšité. Mierumilovný hodváb je výsledkom špeciálneho postupu výroby založeného na princípe etického spracovania hodvábnych zámotkov – kokónov. Biobavlna sa od tej klasickej líši spôsobom pestovania a spracovania rastliny. Pri pestovaní a výrobe nie sú použité toxické látky, taktiež spracovaná textília nie je farbená škodlivými farbivami, a preto je výroba šetrná k človeku aj k životnému prostrediu. Aj bambusová viskóza je materiál vyrobený s prísnymi ekologickými kritériami. Je zbavený zložiek, ktoré by mohli mať negatívny vplyv na ľudský organizmus, je ľahký, priedušný a umožňuje pokožke dýchať, na rozdiel od bežných polyesterových či acetátových podšívok.
Tvoje modely svadobných šiat sa výrazne odlišujú od tých z „klasických“ zo svadobných salónov. Podľa akého kľúča vytváraš jednotlivé kolekcie?
Riadim sa pravidlom, že navrhujem len také modely, pri ktorých nemusím robiť kompromisy a sama by som si ich rada obliekla na svoju vlastnú svadbu. Veľmi ma inšpiruje svadobná móda našich starých mám, taktiež dvadsiate roky, nadčasová elegancia, ale hlavne pohodlie a dôraz na príjemný materiál, ktorý neškriabe, neomína a nevesta sa v ňom cíti pohodlne. Prvá kolekcia Limerence bola štartovacia. Na základe prvých dvanástich modelov som sa „odpichla“ a v ďalších kolekciách som už dokázala zohľadniť aj názory a priania neviest, s ktorými som sa stretla. Každá jedna svadobná sezóna je iná a posúva ma vpred. Pohodlie je však pre mňa základ, ktorý nemením.
Koncept udržateľnosti je zachovaný aj v tom, že nevestám po svadbe šaty na požiadanie upravíš do nositeľného modelu. Využívajú tvoje klientky tento bonus často?
Už pri prvom stretnutí väčšinou riešim s nevestami tento krok a na základe toho často ladíme aj výber samotných šiat. Väčšina mojich modelov je už po menších úpravách, ako je skrátenie sukne či odstránenie vlečky, nositeľná na špeciálne príležitosti. Šaty sa, samozrejme, dajú upraviť aj na denné nosenie. Dokážeme oddeliť vrch od spodku tak, že vzniknú dva smaostatné kusy. Niektoré nevesty volia priamo na obrad široké biele nohavice s čipkovým topom, čo sú už samy osebe nositeľné kúsky do práce či na drink do mesta. Túto možnosť nevyužívajú všetky nevesty. Niektoré si šaty nechávajú na pamiatku alebo napríklad pre dcéru.
V akej fáze tvorby sa aktuálne nachádzaš?
Momentálne som v procese hľadania ďalších, nových, udržateľnejších textílií do nasledujúcej kolekcie. Dokážem tráviť hodiny a hodiny na internete hľadaním noviniek v textilnej výrobe a výskumu nových ekologických materiálov a udržateľnejších prístupov. Je mi veľmi sympatická myšlienka recyklácie, nielen výsledného produktu, ale aj samotných vlákien, z ktorých je následne spracovávaná textília. Sama som zvedavá, kam ma toto hľadanie privedie, ale už teraz sa teším na celý proces tvorby. Čo sa týka konkrétnych modelov, tvorím veľmi spontánne a intuitívne. Zvyčajne celú kolekciu naskicujem v priebehu pár dní, keď ma kopne múza. Samotné vytvorenie potom trvá približne 3 mesiace.
Zuzana a jej cesta
Dvadsaťdeväťročná Zuzana pochádza z Ružomberka. Študovala odevné návrhárstvo na TUL v Liberci a následne na VŠVU v Bratislave. Počas štúdia stážovala v Istanbule, v Reykjavíku a v Londýne. Po skončení školy pracovala ako návrhárka pre Bepon, na sales a marketing pozícii pre značky Tommy Hillfiger a Calvin Klein pre SR a CZ a následne popri rozbehu Yoora Studia vyučovala výtvarnú výchovu na ZUŠ. Aktuálne sa už druhým rokom naplno venuje svadobnému štúdiu Yoora Studio.
3 každodenné MUST-HAVE
Text: Jana Gombošová
Foto: archív Z.K.