Ako dozrieva značka? Tak ako zreje víno, môže dozrieť aj produkt, firma, celá značka. Toto sa stalo aj v LucLac. Kedysi kratochvíľa mladej ženy na materskej dovolenke, ktorá po večeroch maľovala na tričká, dnes úspešná slovenská značka dámskeho oblečenia s počtom predaných produktov cez dvadsať tisíc. „Už to dávno nie je len o tričkách a o maľovaní štetcom,“ hovorí zakladateľka firmy, Lucia Laciaková, „no bez tohto vývojového štádia by sme sa nevedeli a nemohli dopracovať tam, kde sme teraz.“
Komunita handmade a túžba ľudí po originalite - sebavyjadrení
Vraví sa, že všetko čo sa deje, sa deje presne tak, ako sa diať má. To platí o mieste, aj o načasovaní. V roku 2010, keď LucLac vznikla, bola na trhu diera. Všetko, čo sa handmade tvorby týkalo, bolo na Slovensku nové, čerstvé, nie veľmi poznané, považované skôr za domáce hobby či kratochvíľnu zábavku. Ako však autorka vraví, okolnosti, ktoré toto všetko mali čochvíľa zmeniť už „viseli vo vzduchu“. Ľudí začali bežné módne reťazce nudiť, mnohí pocítili túžbu vyjadriť svoju jedinečnosť a tvorivosť, a to buď prostredníctvom tvorenia či nosenia originálnych kúskov. Začal sa viac skloňovať pojem „ručná práca“, začal naberať na hodnote. Niekedy v tom období sa už rozbiehal internetový portál Sashe.sk, ktorý toto všetko zastrešil a poskytol výrobcom aj kupujúcim platformu, kde sa mohli začať realizovať. Tento koktail okolností bol presne tým, čo pomohlo značke LucLac behom roka vystreliť a stať sa na niekoľko rokov najpredávanejšou a najznámejšou handmade značkou na slovenskom trhu.
Ako sa z jednotlivca stane firma
Maľovať ručne na textil má tiež svoje medze. Má to svoj limit, ktorý jedna osoba prekročiť nedokáže. Ako náhle sa zvýši dopyt, dve ruky už na to nestačia. Preto sa behom roka zo značky LucLac stala malá rodinná firma. „Počúvali sme priania zákazníčok, chceli sme sa posúvať vpred, s kamarátkou Henrietou (ona zdravotná sestrička, ja učiteľka slovenčiny), sme sa začali učiť šiť.“ Vysvetľuje zakladateľka značky. „Nechceli sme celý život ostať len pri kupovaných bavlnených tričkách, hnala nás túžba po zdokonaľovaní sa, po napredovaní. Rozhodli sme sa posunúť naše limity. Osobné aj profesionálne,“ vysvetľuje Lucia. Jednou z priorít však bolo to, aby si ako značka zachovali svoj rukopis, originalitu a ľudskosť. Vraj práve o tom handmade pre ňu vždy bolo aj bude.
Od štetca v ruke ku autorským látkam
Posledné dva roky sa značka LucLac profesionálne opäť posunula inde. Ručnú maľbu nahradili vlastné látky, ktoré si dnes v LucLac samy navrhujú a dávajú tlačiť. Luciine motívy si našli svoju cestu na autorské odevy aj prostredníctvom potlače. Takto je jej tvorba teraz krásne diverzifikovaná, cenovo prístupná a zároveň originálna. Prístupná každému, hlavne však každému, kto je rád sám sebou. Ako dievčatá v LucLac samy vravia, „v LucLac sa nájde každá. Našli sme sa tu my, nájdete sa určite aj Vy“. Kolekcie odevov neprodukujú sezónne a rýchlo, ako to inde býva, ale sú celoročne rozdelené tematicky. Stačí si položiť otázku, AKÁ SOM? a nájsť sa v jednej z ich kategórií.
Dnes som FOLK? Mám rada tradície, ľúbivé ornamenty a zapletané vrkoče, no žijem v meste a kráčam s dobou, mám rada pohodlné strihy a športovú eleganciu? Alebo som romantička so zasnenou dušou večného dievčaťa a nájdem sa v kolekcii FLORAL? Milujem umenie, pestré vzory, mnohorakosť a výrazné motívy? - kolekcia ORIGINAL. Som cestovateľka, milovníčka voňavých diaľok a pásikov, srdcom divoká námorníčka, nájdem sa preto v kolekcii SAILOR. Ak je neoddeliteľnou súčasťou môjho bytia aj ríša zvierat, je tu kolekcia ANIMAL, no a v neposlednom rade, ak uprednostňujem čistý dizajn, jednoduchosť a nerada veci komplikujem, tak som SIMPLE ako šiesta kolekcia v LucLac.
V duchu hesla „u nás ostane nespokojný len ten, kto sa tak sám rozhodne“ si tu naozaj príde na svoje skoro každý. Či skôr lepšie povedané - každá. Veď LucLac je predovšetkým o nás, o ženách, o našej jedinečnosti, mnohorakosti a o sebavyjadrení.
Viac informácií: www.luclac.sk