Nie, nehovoríme o počte kabeliek, type šiat či o štýle doplnkov, ktoré nám pribudli do šatníkov. Hovoríme o nákupných návykoch, ktoré sa v roku 2019 dramaticky zmenili, našťastie k lepšiemu. Aké „trendy“ ovplyvnili spôsob, akým nakupujeme? Pozreli sme sa na výročný report portálu Lyst, ktorý nám ponúkol odpovede.
Resale
Vintage, sekáč či resale, nazvyte to ako chcete, no pravda je taká, že sme začali nakupovať módu z druhej ruky. A to vo veľkom! Zatiaľ čo sekáče kedysi boli revírom odvážnych street stylových ikon, punkáčov a nezávislých osobností, dnes pohodlne zapadá do mainstreamu. Svoje kúsky bežne predávajú ikony ako Chiara Ferragni a množstvo ďalších influenceriek, pričom žiadna z nich sa vintage kúskom nebráni. To samozrejme inšpiruje aj nás, všeobecnú verejnosť a to je skvelé hneď z niekoľkých hľadísk. Po prvé, ušetríte (väčšinou). Po druhé, častokrát nájdete unikátne kúsky, ktoré nemá nikto iný. Po tretie, šetríte životné prostredie. Stránky ako ThreadUp, Vestiaire Collective, Farfetch či dokonca maličké Insta vintage shopy sa tak tešia z prívalu fanúšikov, ktorí dávajú druhý život vyradeným kúskom z cudzích šatníkov. Podľa reportu Lyst, až 26% ľudí, ktorí nakupuje luxusnú módu, nakupuje aj vo vintage predajniach. Iný report z dielne TheRealReal zase ukazuje, že až 32% ľudí považuje sekáče za alternatívu ku fast fashion reťazcom. Dostanete v nich totiž omnoho vyššiu kvalitu, podobnú cenu a lepší pocit zo seba a z toho, že ste niečo pre túto Zem urobili. Najviac “wanted“ značky vo vintage segmente sú pritom Chanel, Hermés, Louis Vuitton, Prada a Gucci.
Rental
Zrodil sa úplne nový segment, ktorý doteraz pôsobili vo sfére áut či kedysi videokaziet. Požičovne oblečenia tu síce kedysi tiež boli, no tie sa špecializovali na drahé kúsky ako večerné šaty či luxusné kabelky. Teraz sa požičiavanie týka všetkého (okrem spodnej bielizne). Zdieľaná ekonomika funguje je budúcnosť z mnohých hľadísk, tak prečo by nemohla fungovať aj v móde? Dnes si bežne „požičiavame“ filmy a seriály od Netflixu, jazdíme na mestských bicykloch alebo počúvame „požičanú“ hudbu na Spotify, a v budúcnosti na tomto koncepte bude fičať omnoho, omnoho viac bežných vecí. Veď prečo by sme museli všetko vlastniť, keď nám úplne stačí mať k tomu prístup kedykoľvek potrebujeme? Veci to v mnohých smeroch významne uľahčuje. Poďme sa však pozrieť na požičovne oblečenia. Trh s módnymi rentalmi je dnes valuovaný (má trhovú hodnotu) na 1 milardu dolárov a do roku 2023 sa predpokladá, že dosiahne až na 1,9 miliardy. Podľa reportu Mintel’s Sustainability, až polovica mileniálov už využila alebo aspoň zvažovala využitie služby fashion rentalu. Práve preto sa čoraz viac bežných značiek (vrátane Urban Outfitters či Bloomingdales) začína v tejto sfére rozhliadať. Rentaly fungujú na rôznych modeloch, niekedy si veci požičiavate priamo od ľudí (peer-to-peer) a niekedy vám túto službu sprostredkúva tretia strana, prípadne má samotná značka vyčlenenú kolekciu na tieto účely. Viac o najlepších fashion rentaloch nájdete tu.
Virtual
Realita nie je jedna, existuje už aj mimo nášho fyzického sveta. Áno, hovoríme o tej virtuálnej. Nielenže existujú virtuálni influenceri, ktorí pózujú pre módne domy, zúčastňujú sa rôznych akcií a stretávajú sa so skutočnými ľuďmi, existujú aj virtuálne módne kúsky. Toto je však len jedna stránka toho, čo rozšírená realita dokáže. Mnohé značky ju považujú za budúcnosť a my sa k tomu prikláňame. Bude veľmi dôležitým prvkom nakupovania nasledujúcich rokov a budúcej dekády. Už teraz môžeme vidieť, že mnohé svetové značky zatvárajú fyzické obchody po celom svete, pričom ich online predaj prekvitá. Pri e-shope nemajú náklady na personál v predajni, na samotnú predajňu- nájom či energie a pri niekoľkých stovkách predajní po svete to spraví rozdiel. Namiesto toho zdokonaľujú zážitok z nakupovania v online prostredí, ktoré mileniáli- čoskoro najsilnejšia nákupná skupina, preferujú. Celé je to o zážitku, o unikátnosti nákupu, ktorý dokážu v e-shope sprostredkovať. A tu sa dostávame k virtuálnej realite alebo rozšírenej realite. Značky ako Nike, Gucci, ale aj kozmetické značky ako L’oreál investujú nemalé prostriedky na rozvoj týchto technológií, ktoré zákazníkovi pomôžu s nákupom kdekoľvek si zmyslí. Virtuálne si všetko vyskúša, dokonca si vyberie správnu veľkosť, pokojne si nastaví pravidelné dodávanie priamo do schránky a vôbec nikam nemusí ísť. Všetko vybaví v pohodlí domova. Ak predsa len niečo potrebuje vyskúšať, môže navštíviť showroomy či pop-upy, ktoré postupne vytláčajú klasické predajne, kam si takisto príde za zážitkom.