Top Fashion Bar
Kúpiť predplatné Search
Kúpiť predplatné

Voľný čas / 18. apríl 2017

Online vs. kamenné predajne: súboj prechádza do ďalšieho kola

Nie je to tak dávno, čo sme sa tešili zo správ o spustení online nakupovania od známych nadnárodných reťazcov s high street fashion. Je jasné, že išlo len o otázku času, veď dnes, ako sa zdá, má šancu prežiť a uspieť len to, čo je online.

Online vs. kamenné predajne: súboj prechádza do ďalšieho kola

Nie je to tak dávno, čo sme sa tešili zo správ o spustení online nakupovania od známych nadnárodných reťazcov s high street fashion. Je jasné, že išlo len o otázku času, veď dnes, ako sa zdá, má šancu prežiť a uspieť len to, čo je online. Na druhej strane tu máme viacero brandov, ktoré sa zrodili vo virtuálnom prostredí a dnes otvárajú prvé kamenné predajne. Snažia sa o „face-to- face“ kontakt so zákazníkom a považujú to za pridanú hodnotu... Čo však vlastne my ako zákazníci chceme a aké máme možnosti?

Celosvetový trend ukazuje, že zatiaľ čo klasické retaily majú problém prilákať zákazníkov do svojich predajní, a preto sú nútené ich počet redukovať, digitálne značky sa uberajú opačným smerom. „Primárnou úlohou našej predajne je vytvoriť miesto pre komunitu, miesto, kde sa ľudia cítia dobre a radi sa tam vracajú. Nejde len o predaj, pravidelne tu tiež organizujeme najrozličnejšie eventy, koncerty, výstavy, a podobne,“ hovorí Peter Kovo Kováč z Footshopu. Lokálny gigant na poli predaja tenisiek je na trhu od roku 2012 a ako online predajca dávno prekročil hranice Česka a Slovenska. Prvú kamennú predajňu otvorili v Prahe v roku 2014, pričom k tomu prispel aj tlak od distribútorov. „Len tak sme mohli dostať prístup k lepším a vyšším radom produktov, ktoré vyžadovali offline prezentáciu,“ vysvetľuje hlavný buyer Kovo. „Náš prvý kamenný obchod a zároveň sklad bol v malej kancelárii v budove Orco a snažili sme sa presvedčiť Adidas, že si zaslúžime lepšie produkty. Podarilo sa a asi o rok a pol neskôr sme otvorili kamennú predajňu v tej istej budove, no už verejne prístupnú vo forme, ako má skutočná predajňa vyzerať. Po uplynutí času vidím, že to bol jeden z najlepších krokov, ktoré sme mohli pri rozširovaní biznisu urobiť.“ Po Prahe Footshop šíri podobné posolstvo aj v Bratislave, kde otvorili kamenný obchod v decembri minulého roku.

Kreatívne riešenie či prirodzený vývoj?
Vo svete ide o bežný model a v podobnom duchu expanduje mnoho digitálnych značiek. Čo sa týka módy, zákazníci totiž naďalej uprednostňujú fyzicky kontakt s odevmi, topánkami či doplnkami predtým, než si ich zakúpia, čo dáva kamenným predajniam výhodu. Zaujímavý postoj a riešenie tohto „problému“ našli v Zoote. „Keď sme spustili predaj oblečnia cez internet, pýtali sme sa zákazníkov, či sú s ponukou spokojní a čo by zlepšili. Najčastejšou odpoveďou bolo, že by si produkty radi vyskúšali predtým, ako si ich kúpia. Pre nás to bol jasný signál, že ak sa chceme pohnúť ďalej a uspokojiť zákazníkov, musíme im dať priestor, kde si veci môžu skúsiť,“ popisuje PR manažérka Zoot.sk Veronika Maťašovská vznik jedinečného hybridného modelu. „Sme e-shop, ale zároveň máme naše výdajne radosti, ktoré slúžia zákazníkom nielen ako miesto, kde si tovar môžu vyzdvihnúť, ale aj vyskúšať. Až potom sa rozhodnú, či si ho kúpia, alebo nie.“ Vo výdajniach radosti majú okrem toho zákazníci možnosť kupiť si aj tovar, ktorý je tam vystavený, pričom ide najmä o sezónne oblečenie vyberané podľa aktuálnych trendov. „Priamy predaj je v týchto mesiacoch našou veľkou prioritou a určite sa nebránime myšlienke, že by v budúcnosti naše výdajne fungovali ako plnohodnotné kamenné predajne. Plánujeme ich totiž ešte viac zásobiť tovarom,“ dodáva Veronika Maťašovská.

Nonstop billboardy
Pre digitálne značky sú kamenné predajne ďalším distribučným kanálom, no zároveň, sú významným marketingovým nástrojom. Fungujú ako nonstop bilbordy, ktoré sú zákazníkom neustále na očiach, a vďaka nim sa teda zvyšuje aj povedomie o značke. Aby bola reklama účinná, treba ju dobre umiestniť.
„Výber lokality pre predajňu je vždy dôležitý, nevyhľadávame primárne komerčné spoty, ale skôr miesta blízke ľuďom, ktorí u nás nakupujú, miesta, kde sa cítia dobre,“ hovorí Kovo z Footshopu. „Kamenná predajňa je ako výstavná skriňa celého brandu. Niektoré špeciálne produkty máme in store only a predstavujeme tu aj limitované edície, rovnako ako top tier produkty,” dodáva. Na rozdiel od stratégie predajcu streetwearu a tenisiek zameraného najmä na komunitu okolo urban subkultúry, Zoot, na ktorom nakupujú široké masy, si vyberá čo najexponovanejšie miesta. Česká republika má momentálne dvadsať výdajní radosti, na Slovensku ich je desať a ako sme sa dozvedeli, rozmiestnené sú podľa toho, z ktorej lokality chodí najviac objednávok.

„Google“ v prostredí e-shopov
Podľa amerických výskumov e-commerce napreduje a neustále rastie, no napriek tomu v oblasti módy predstavuje iba zlomok predaja, teda zhruba 20-25 percent, pričom u nás je zrejme toto číslo ešte oveľa nižšie. Podľa predpovedí sa ani v blízkej budúcnosti veľa nezmení, čo znamená, že väčšina predaja sa aj v najbližších rokoch udeje v kamenných predajniach. To je zaujímavý fakt, pri pomyslení, koľko benefitov nakupovanie cez internet prináša. Okrem možnosti vyberať si nové topánky či šaty v ktorúkoľvek dennú hodinu, deň v týždni či kdekoľvek sa práve nachádzate, internet je miesto s nekonečným množstvom tovaru a najširším výberom. To si uvedomili zakladatelia projektu Glami, ktorý je spustený na Slovensku ako v siedmej krajine v poradí, v októbri minulého roku. Tento módny vyhľadávač zoskupuje ponuku množstva rôznych online obchodov, takže tu nájdete viac ako tisíc módnych značiek. Vo vyhľadávaní môžete ísť až do takých detailov, ako sú kategórie, príležitosti, strihy, materiály, farby, štýly... Na Glami viete vyhľadávať vouchery alebo jednoducho filtrovať zľavy naprieč e-shopmi a značkami. Nastaviť si môžete aj upozornenia na zľavy pri vybraných a obľúbených produktoch. A keďže Glami pôsobí aj v Česku, zaujímalo nás, či sme si vo vyhľadávaní v našich dvoch krajinách podobní. Podľa Nikolu Šafránka, country directora Glami áno. „Ide o veľmi podobné trhy s podobnými návykmi. No naše štatistiky ukazujú, že slovenský zákazník si viac potrpí na značkové oblečenie.“ A čo nakupujeme najčastejšie? Na stránke Zoot, ktorá ponúka 300 značiek, to za posledných jedenásť mesiacov vyhrali šaty a do top trojky sa dostali aj tričká s krátkym rukávom a svetre, ďalej to boli pánske tričká, sukne, topy a bundy. Až potom to boli džínsy, ktoré zjavne nakupujeme radšej v kamenných predajniach.

Lepší vyhráva
Ak ste stále k nakupovaniu módy cez internet skeptickí, treba si uvedomiť, že každý, kto podniká v e-commerce, počíta s tým, že oblečenie jednoducho niekedy nesadne. Ako hovorí .... z Glami.sk: „Mnoho e-shopov ráta s tým, že pokiaľ nepoznáte svoju konfekčnú veľkosť u konrétnej značky, objednáte si viac kúskov a tie, ktoré nesedia, vrátite.“ Zoot zaznamenáva, že až okolo 70 percent tovaru objednaného na výdajne radosti sa vráti. Zákazníci si jednoducho objednajú viac možností a po vyskúšaní si vyberú tú najlepšiu, presne ako keď idete do kabínky v obchode s plným náručím oblečenia, no k pokladni už len z jedným víťazným kúskom. Preto netreba byť skeptickými ani sa obávať komplikácií, overené e-shopy majú prepracovaný zákaznícky servis, dopravu zadarmo, možnosť vrátenia tovaru do 30 dní či neskôr alebo tiež call centrum, kde vám poskytnú všetky potrebné informácie. Potvrdzuje to aj buyer Peter Kovo Kováč z Footshopu: „Vďaka službám, ktoré ponúkame, sú ľudia čoraz viac a viac otvorení online nakupovaniu. Bezproblémové vrátenie tovaru a doprava zadarmo sú motiváciou. A tí, ktorí preferujú vyskúšať si tovar na vlastnej koži, môžu si ho objednať do predajne či vybrať na mieste. Okrem toho kamenný obchod nám slúži ako priestor na osobné reklamácie a tým buduje v zákazníkoch ešte väčšiu dôveru v nás a online nakupovanie.“

Či už preferujete možnosť objednať a vyskúšať si oblečenie v pohodlí domova, alebo je pre vás nakupovanie relaxom a vidíte ho aj ako príležitosť stretnúť sa s priateľmi či spoznať nových ľudí, s ktorými vás spája podobná vášeň, jedno je isté, aby nás predajcovia zaujali, nestačí už len dobrý produkt. Kreatívny prístup či systém rôznych benefitov sa stávajú štandartom, na ktorý si radi zvykáme. Lebo nakupovanie by malo byť v prvom rade zábavou.

text: Jana Zajasenská, foto: Glami

    3554

    Súvisiace články