Top Fashion Bar
Kúpiť predplatné Search
Kúpiť predplatné

Dizajn / 7. August 2020

New wave

Módne trendy sa menia každú sezónu, aj keď nápady sa vracajú zväčša v recyklovanej podobe. Môžeme však to isté povedať aj o produktovom dizajne či interiéroch?

New wave

Módne trendy sa menia každú sezónu, aj keď nápady sa vracajú zväčša v recyklovanej podobe. Môžeme však to isté povedať aj o produktovom dizajne či interiéroch? Pozrite si náš výber česko-slovenských dizajnérov a štúdií, ktoré v súčasnosti podľa nás stoja za zmienku a ich tvorbu by ste rozhodne mali sledovať.

 Formfatal

Štěpánková & Kladošová

Zoznámili sa ako spolubývajúce pri štúdiu v Zlíne a vysnívali si spoluprácu s Hermèsom. Výklad z Pařížskej ulice však nebol prvou zákazkou, ktorú dizajnérske duo Anna Štepánková a Tereza Rosalie Kladošová, absolventky pražského UPRUMU, dostali. Tri roky spolupracovali s klenotníctvom Halada. Dekorovanie priestoru si vyskúšali aj v reštaurácii Eska. Povedomé vám môžu byť aj ich jednorožce a chlpaté vankúše Salone del Unicorn z Designbloku. Aktuálne sú ich vášňou jedinečné vlnené tuftované koberce a tapisérie s motívmi očí, rúk, praclíkov alebo napríklad aj koní. S kolekciou kobercov Undreamed Architectures a s kobercom Souhvězdí koně vyhrali tento rok kategóriu textil v rámci ceny EDIDA, udeľovanej časopisom ELLE Decoration. Tereza Rosalie sa navyše nedávno stala Grand dizajnérkou roka v ostatnom ročníku Czech Grand Design.

81d8c49986f9a18473c9bf66a2a64402

„Must-have každého interiéru sú rastliny, príroda je podľa mňa najtalentovanější dizajnér.“
Anna Štepánková

„Za mňa to sú ešte obrazy, fotografie a ilustrácie. Je pre mňa dôležité, aby ma obklopovalo to, čo ma inšpiruje a robí mi radosť.“
Tereza Rosalie Kladošová

portret

Michal Hagara

Zakladateľa a umeleckého riaditeľa nezávislého Atelieru Michal Hagara ovplyvnila najmä tvorba velikánov, akými boli Le Corbusier, Ludwig Mies van der Rohe a Oscar Niemeyer. Dizajnom a produkciou nábytkových kusov s esenciou moderny sa hlási k hnutiu „Slow Furniture“. Exkluzívne prírodné dyhy skladá bez viditeľných spojov do jedinečných solitérov. Jeho tvorbu si zapamätáte aj vďaka výnimočným promo fotografiám, ktoré vznikli v priestoroch Vily Tugendhat.

Atelier Michala Hagara6

„Nikdy som si neprivykol mať rád niečo, čo som ,musel‘. Skúsme sa teda na to pozrieť inak. Nahraďme slovo must slovom want. Hľadajme, čo by klienti chceli – pretože každý interiér má svojho klienta –, ak by mali dokonalý prehľad. Nevnucujme im svoje názory, ale hľadajme spoločne niečo, čo ich bude baviť a rešpektovať ich individualitu. Navigujme ich, raďme im ako priateľom, ale nikdy im nehovorme, čo musia. Mám rád rozmanitosť, vonia mi životom.“

Atelier Michala Hagara3

Michal Riabič

Pôvodne vyštudoval grafický dizajn, ale nakoniec ho zlákal ten industriálny a navrhovanie interiérov. Michal sa už osem rokov pohybuje okolo sedacieho nábytku a od drevených stoličiek pre TON sa presunul k čalúneným sofám novej značky Arteston, najnovšiemu projektu, ktorý ho naplno zamestnáva. Ako sám hovorí, uprednostňuje dlhodobú spoluprácu s jednou firmou, pri ktorej sa dá lepšie pracovať s hodnotami značky, akými sú kvalita, funkčnosť, originalita a nadčasovosť.

Arteston join it 2445

„Mám dojem, že každé odvetvie má svoje vlny a kým sa neobjaví na scéne skutočný génius, ktorý prinesie niečo jedinečné, tak sa veci remixujú a len zľahka obmieňajú – v interiéri rovnako, ako je to aj v móde či hudbe. Interiérový dizajn je pre mňa ako práca dídžeja, kde sa používajú predpripravené ,sample‘ podľa možností a vkusu klienta. Ja sa snažím držať remesla, postupne zvyšovať nároky na seba a výsledky svojej práce. Momentálne sa snažím vytvoriť unikátnu a premyslenú líniu sedačiek v rámci značky Arteston. Zatiaľ máme štyri dizajny, ktoré sa od seba líšia, ale stále sledujú filozofiu maximálneho úžitku a komfortu pre klienta. Fold_it sa prispôsobuje denným zvyklostiam a z veľmi formálnej sedačky sa preklopením opierok dá spraviť ležanie či sedenie s vysokým záhlavníkom. Novinka Join_it je trochu z kútika toho ,dídžejingu‘. Používa dobre fungujúci koncept modulárnej sedačky – každý sedák je samostatný element, ktorý sa dá objednať v rôznych šírkach a zvoliť si môžete aj výšku sedenia a vankúšov. Sú to zdanlivo detaily, ktoré však fungujú ako dobre vyladené ,sample‘ pre interiérových dizajnérov, tak, aby namixovali ten správny sound pre široké spektrum klientov.“

Form it

deFORM

Štúdio deFORM založili Jakub Pollág (na fotke vľavo) a Václav Mlynář, spolužiaci z Vysokej školy umeleckopriemyselnej. Na cenách Czech Grand Design boli v roku 2013 objavom roka, o štyri roky neskôr zažiarili ako dizajnéri roka a tiež v absolútnej kategórii Grand dizajnér. Dvojica sa zameriava na produktový dizajn, architektúru, ale aj kreatívnu reklamu a medzi ich klientmi by sme našli Nike, Heineken, Dupont, ale aj Hem. Okrem toho udávajú umelecký smer renomovanému českému výrobcovi skla a svietidiel, značke Bomma.

Orbital

 

„Myslím, že trendy v interiéroch nie sú také divoké. Ak človek investuje do kvalitných produktov, tak mu môžu vydržať aj celý život. Osviežovať mu potom stačí doplnky. V dobe vysokého povedomia o nutnosti recyklovať a používať udržateľné zdroje je investícia do kvalitných produktov, ktoré vydržia človeku dlhý čas, ešte dôležitejšia. Určite je ekologickejšie mať jeden stôl 30 rokov, než ich za ten čas vystriedať štyri. Extrémne dôležité je v každom interiéri osvetlenie. Vytvára atmosféru, dokáže kompletne zmeniť charakter priestoru. Preto investovať do svietidla sa určite oplatí. Pre ,fajnšmekrov‘ by som odporučil naše svietidlá Orbital, ktoré vyrába Bomma. V nižšej cenovej relácii, ale stále s obrovským vizuálnym efektom, je dostupné svietidlo SOAP.“
Jakub Pollág

Soap

René Šulc

Produktový dizajnér René Šulc sa v začiatkoch svojej tvorby zameral na svietidlá aj vďaka firme Lucis, s ktorou začal spolupracovať hneď po škole. Z tohto ich „vzťahu“ vznikli neobyčajné svietidlá na všestranné využitie v interiéri. Koketovať však začal aj so sedacím nábytkom. Jeho pohovka Chaise-longue bola zaradená do projektu Česká 100 – Sto ikon českého dizajnu. René Šulc už 13 rokov pôsobí vo svojom vlastnom štúdiu Inveno, ktoré rozvíja jeho skúsenosti s priemyselným dizajnom. Dlhodobo spolupracuje aj s firmami ako MM Interier či TON. Posledná menovaná spoločnosť si v marci v rámci Czech Grand Design prevzala ocenenie Výrobca roku za jeho kolekciu Santiago 02. Tá je rozšírením už existujúcich produktov určených pre seniorov. Rovnaká kolekcia zaujala aj redakciu časopisu ELLE Decoration a odniesla si cenu za najlepší sedací nábytok.

Swing

„Myslím si, že ani v móde, keď sa nejaký trend vracia, to nie je úplná recyklácia, ale je to východisko pre ďalší vývoj. Nikdy sa nezačína od bodu nula. Každý výtvarný počin by mal byť nový a prinášať originalitu alebo nový prístup, nielen prvoplánovo recyklovať alebo kopírovať. Tak by to malo byť aj v dizajne. No nadčasovosť nespočíva len v originalite, ale v celkovej koncepcii a obsahu. Do akej miery dizajn produktu postihuje daný účel a funkčnosť, akú má estetiku a kvalitu. To je niečo, čo leží úplne mimo všetkých trendov a má to nadčasovou hodnotu. Je to rovnaké ako s výtvarným dielom, pokiaľ autor vystihne hlbšiu podstatu, vytvorí tak niečo, čo budú ľudia chcieť naprieč desiatkami rokov alebo aj storočí. Módne môžu byť jeden rok nejaká farba, štýl alebo príbeh, lenže to rýchlo vyprchá a prestane vás to baviť. Začnete sa ,ošívať‘ a chcieť niečo iné. Ale keď si zadovážite nadčasový produkt, tak vám bude jedno, že farba šedivie, budete tú vec milovať celý život. Asi by sme vystopovali nejaké tie objektívne pravidlá pre dizajnovú kvalitu a nadčasovosť, ale zároveň do toho vstupuje subjektívny pocit, to prosté ľudské mne sa to páči alebo nepáči, takže to môže byť aj dosť individuálne.“

Trifid

Boris Klimek

Sú mu blízke konceptuálne presahy, hravosť a príbehy. Aj preto jeho dizajn podnecuje ľudskú fantáziu a útočí na emócie. Stropné a nástenné svietidlá v tvare pestrofarebných balónov, ktoré sa zapínajú potiahnutím za šnúrku? Prečo nie! Veď k dizajnu ho to ťahalo už od detstva a práve detstvom je inšpirovaná aj kolekcia týchto obľúbených svietidiel Memory pre Brokis. K jeho klientom patria aj Lasvit, MM Interier či Javorina. Práca Borisa Klimeka získala už desiatky ocenení.

NIGHT BIRDS Brokis Klimek photo Martin Chum 3

„Dizajn všeobecne trendom podlieha, ale je na samotných tvorcoch, do akej miery sa s nimi stotožňujú a snažia sa ich v rámci svojej tvorby nasledovať. V oblasti interiérov (hlavne bytových) sú trendy samotné dosť veľkým zdrojom inšpirácie, keďže navrhovanie interiérov je v prvom rade služba, ktorá je o dialógu s klientom a ten často sám inklinuje k trendovým materiálom, farbám a formám. Osobne však trendy v tejto oblasti neviem veľmi dobre pomenovať, lebo sa im vo svojej práci snažím skôr vyhýbať. Asi aj preto omnoho viac inklinujem k produktovému dizajnu, ktorý je skôr o autentickej výpovedi autora. Samozrejme, výnimkou môžu byť napríklad návrhy showroomov, výstavných expozícií, predajní a podobne, kde je často väčší priestor na kreativitu a originálny prístup. Každopádne ani v rámci produktového dizajnu nie je jednoduché (aspoň pre mňa) pomenovať aktuálne trendy, keďže sa v rámci rôznych typológií produktov a materiálov môžu dosť líšiť. Pri sklenených svietidlách fungujú napríklad veľké objemy skla, geometrické formy (návrat k postmoderne), pri masívnom nábytku zase subtílnosť, prírodný alebo bielený dub a podobne. Pokiaľ dizajnér nie je rovno aj producent a predajca vlastného produktu, tak často ani nemôže vedieť, čo v rámci konkrétnej spolupráce s výrobcom funguje, čo je v trende, lebo nevie, ako sa predávajú iné produkty. To je aj môj prípad, takže to celé v podstate ide tak trochu mimo mňa. Ktorý produkt skončí s nálepkou trendového kúsku a ktorý sa stane nadčasovou ikonou, preverí podľa mňa hlavne čas.“

TATRAN for Javorina photo Filip Šlapal 1 

Formafatal

Kreatívne štúdio Formafatal sa zaoberá architektúrou, návrhmi interiérov a dizajnom. Založila ho Dagmar Štěpánová a dnes v ňom pôsobí spolu s Janom, Martinou, Katarínou, Ivetou, Danou a Michaelom. Táto partia architektov, dizajnérov a kamarátov zároveň má na konte realizácie od mexického fastfoodu Burrito Loco, cez zaujímavé interiéry a rekonštrukcie, až po concept store s erotickými pomôckami Intimity. Ich realizácia pražskej loftovej rezidencie Hřebenky, plná industriálnych detailov, im vyniesla víťazstvo v súťaži Interiér roku. Jedinečnosť realizácií dosahujú kombináciou nábytku zo zahraničia doplnenou kúskami z rôznych bazárov a showroomov.

Loft HřebenkyFoto: Boys Play Nice

„Z môjho pohľadu sa trendy v interiéroch alebo v dizajne nemenia tak často, ako je to vo fashion. Ale aj tu sa nápady často recyklujú a vracajú sa trendy z minulých období. Či už tvaroslovím, materiálmi alebo farebnými kombináciami. Odporúčam siahnuť po klasike, nadčasovým interiérom pristane vždy ikonický kúsok od známeho svetového alebo českého dizajnéra. A vyvarujte sa replík! Za must-have každého interiéru môžeme označiť kvalitné umelecké dielo.“
Dagmar Štěpánová

MilleniumFoto: Boys Play Nice

Michal Staško

Nie mnoho slovenských dizajnérov sa môže pochváliť cenou Red Dot Design Award. Ale prvý môže byť len jeden. Toto prvenstvo patrí práve Michalovi Staškovi. Absolvent Vysokej školy výtvarných umení v Bratislave sa nezameriava len na priemyselný dizajn, ale aj na návrhy interiérov a dokonca i na oblečenie a šperky. Zariadenie interiéru pivárne, obchodu s módou, tenisového klubu či reštaurácie zvláda s rovnakou ľahkosťou ako dizajn hračiek, svietidiel, stoličiek, kresiel, postelí či korporátnu identitu vinárstva.

Krok

Rádius

Lucie Koldová

Aj keď študovala v Prahe, prácu na projektoch následne rozvíjala v Paríži, kde vznikli jej prvé kolekcie svietidiel. Medzinárodnú klientelu si tu budovala po boku uznávaného Arika Levyho. Diela talentovanej českej dizajnérky sú nabité emóciami aj vďaka odvážnemu použitiu farieb, proporcií a kontrastov. Spájajú remeselnú zručnosť s inováciou, aby vyzdvihli krásu použitých materiálov, či už je to sklo, kov alebo drevo. Svoje návrhy pre značku Brokis, v ktorej pôsobí ako kreatívna riaditeľka, šije na mieru ručnému fúkaniu, ktoré má svoje tolerancie. Úspešná bola aj jej spolupráca s firmou TON, pre ktorú navrhla lounge kreslo Chips. Lucie má na konte niekoľko cien Czech Grand Design, v ostatnom ročník bodovala ako dizajnérka roka. Jej práce sú prezentované aj v galériách S. Bensimon, La Chance, Haymann Edition a Chevalier Édition.

Jack O lantern photo Martin CHUM

Macaron

Tomáš Kráľ

Pre úspešných neplatia hranice jednotlivých krajín. Potvrdzuje to aj slovenský dizajnér Tomáš Kráľ, ktorý patrí medzi predstaviteľov súčasnej generácie švajčiarskeho dizajnu. Svoju tvorbu vystavoval v Miláne, Londýne aj Paríži. Jeho profesionálny vývoj ovplyvnil tútor jeho záverečnej postgraduálnej práce Ronan Bourullec, ktorý je spolu s bratom Erwanom výraznou dizajnérskou dvojicou súčasnosti. Dizajn je podľa neho hlavne o inovácii, pretože zakaždým ste nútení riešiť rôzne situácie. Asi najluxusnejším produktom v jeho portfóliu je exkluzívna karafa na vodu pre Nude Glass. Naposledy zaujal taburetkou z dubového dreva Juro pre značku Javorina, ktorej ponechal odkaz na slovenskú históriu a kultúru, inšpiráciou mu bol tvar klobúka, ktorý kedysi nosil Jánošík. Keďže s drevom dovtedy veľmi nepracoval, bola to aj pre neho zaujímavá výzva.

Cotta

Karafa pre Nude Glass

Dechem

Medzinárodné známe duo Dechem tvorí architektka Michaela Tomišková a sklár Jakub Janďourek. Stretli sa na vyššej odbornej škole sklárskej, na ktorej obaja študovali, a sú teda jednými z mála dizajnérov, ktorí si vedia vlastné návrhy zo skla aj sami vyfúkať. Ich Bandasky, ikonické vázy v tvare bandasiek, sa stali okamžite hitom. Po vázach začali experimentovať aj so svetlom a ovplyvnila ich spolupráca so značkami Bomma či Kavalier Glass. Pre značku Malai vytvorili zrkadlo potiahnuté biomateriálom z bakteriálnej celulózy, v projekte Kaviarne DEEP CAFÉ si vyskúšali prácu s novými temnými odtieňmi Corianu.

Bandasky

SPRAERAE DECHEM photo Petr Krejci 04

Jan Plecháč

Svietidlá pre Lasvit, kresielko pre Cappellini, kolekcia nábytku pre Křehký, interiér bistra, Lee shop, laserová show pre Heineken, ale aj prezentácie pre komerčné značky ako Chanel a Nespresso na Designbloku... Český dizajnér Jan Plecháč (na fotke vľavo) založil spoločne s Henrym Wielgusom štúdio Jan & Henry, ktoré okamžite upútalo pozornosť svetových výrobcov. Ich prvá spolupráca sa začala pri štúdiu na Vysokej škole umeleckopriemyselnej v Prahe a v tomto dizajnérskom tandeme prekonávajú bariéry medzi umením, architektúrou a dizajnom dodnes.

Bump

Konsepti shop

text: Sláva Štefancová

2731

Súvisiace články