Top Fashion Bar
Kúpiť predplatné Search
Kúpiť predplatné
Loading....

Gastro / 9. jún 2021

Probiotiká: Aké sú ich benefity?

Probiotiká sú známe ako “dobré” baktérie, ktoré doslova vyhľadávame kvôli rôznym zdravotným benefitom. Momentálne sa tešia popularite v kozmetickom priemysle, no ešte predtým sme sa spoliehali na ich silu a účinnosť pri lepšom trávení, silnejšej imunite či lepšom mentálnom zdraví.

Probiotiká: Aké sú ich benefity?

Probiotiká sú známe ako “dobré” baktérie, ktoré doslova vyhľadávame kvôli rôznym zdravotným benefitom. Momentálne sa tešia popularite v kozmetickom priemysle, no ešte predtým sme sa spoliehali na ich silu a účinnosť pri lepšom trávení, silnejšej imunite či lepšom mentálnom zdraví. Aké sú benefity konzumácie probiotík a ako ich môžete využiť vo svoj prospech.

Čo sú probiotiká

Probiotiká sú baktérie, ktoré sa nachádzajú v mnohých fermentovaných produktoch, napríklad v kombuche či jogurtoch. Najbežnejšou a najrozšírenejšou formou sú známe Bifidobacterium a Lactobacillus. Konzumácia probiotík je všeobecne známa ako veľmi prospešná, pomáha vyrovnávať prostredie v tráviacom trakte, čoho výsledkom je nielenže zlepšené trávenie, ale aj ďalšie zdravotné benefity. Okrem toho, že sa probiotiká prirodzene nachádzajú v niektorých potravinách a nápojoch, užívať ich je možné aj pomocou výživových doplnkov.

Tieto baktérie sú súčasťou tráviaceho systému a ich úlohou je chrániť náš organizmus pred škodlivými baktériami, ale aj vírusmi a zároveň zlepšovať a posilňovať trávenie, ale aj absorpciu živín z potravy. Bez dostatočného množstva probiotík môže byť trávenie a prostredie tráviaceho traktu narušené, čoho výsledkom môže byť oslabená imunita, horšie a pomalé trávenie, ale aj zlá absorpcia niektorých živín, ktorá môže vyústiť až do nedostatku dôležitých vitamínov a minerálov.

 

Benefity probiotík

Lepšie trávenie - hlavnou rolou probiotík je udržiavať vhodné prostredie na správne trávenie a funkciu celého tráviaceho systému. Práve odtiaľ probiotiká bojujú aj proti rôznym baktériám a vírusom, čiže hrajú aj dôležitú rolu v udržiavaní dobrého stavu imunitného systému. Probiotiká však pracujú aj na tom, aby naše teleo vstrebávalo dôležité živiny. Predchádzajú tiež zbytočnému nafukovaniu, predchádzajú hnačkám a mnohým ďalším problémom, ktoré môžu vzniknúť už v tráviacom trakte.

Zdravšia pokožka - probiotiká sú veľmi obľúbenou zložkou v kozmetike, čoraz častejšie ich nájdeme v bežnej starostlivosti o pleť. Avšak svoju rolu v udržiavaní krásnej pokožky plnia priamo zo žalúdka. Podľa výskumov dokážu dokonca predchádzať alebo redukovať výskyt ekzémov a zápalov pokožky či dermatitíd. Keďže tieto baktérie bojujú proti zlým baktériám, úspešne zvládajú redukovať výskyt mnohých kožných ochorení, aj tých chronických. Viac o probiotikách v kozmetike sa dozviete tu.

Lepšia imunita - podpora imunitného systému pomocou probiotík prebieha aj prostredníctvom imunoglobulínu, A-buniek a T-lymfocytov. Probiotiká cez tieto bunky zlepšujú imunitnú aktivitu organizmu, pomáhajú bojovať s rôznymi ochoreniami aj infekciami. Pokiaľ v našom tele máme dostatok probiotík, dokážu predísť aj ukotveniu zlýchz baktérií v tráviacom trakte a následnému šíreniu v tele.

Zdravé srdce - pár z najnovších štúdií, ktosé skúmali vplyv probiotík na srdcovo-cievny systém ukázali, že niektoré typy probiotík dokonca dokážu redukovať LDL cholesterol.

Mentálna pohoda - Bifidobacterium a Lactobacillus podľa niekoľkých štúdií tiež dokážu pomôcť s redukciou stresu, napätia, úzkosti a výkyvov nálady, či dokonca so zlepšením pamäte, autistických stavov a ďalších psychických problémov. Zatiaľ ide o teoretickú úroveň poznatkov, ktorá si vyžaduje nájsť koreláciu, no už teraz to vyzerá nádejne.

Ako ich užívať?

Probiotiká sa nachádzajú v mnohých fermentovaných produktoch. Ak ich však nemôžete alebo neplánujete zaradiť do svojho jedálníčka, svojmu telu ich môžete doplniť aj pomocou výživových doplnkov.

Jedlá s obsahom probiotík zahŕňajú široké spektrum fermentovaných jedál od kimchi, nakladanej kapusty či uhoriek, kefíru až po komuchu, jablčný ocot alebo zretý syr. Väčšinou obsahujú bifidobacterium a lactobacillus.

S probiotikami však úzko súvisí aj dostatočný prísun vlákniny, ktorá slúži ako prebiotikum- “potrava” pre probiotiká. Vďaka dostatočnej dávke vlákniny sa budú probiotika lepšie množiť a tým pádom budú aj výkonnejšie.

Foto: Adobe Stock

344

Súvisiace články