Koronakríza zasiahla takmer každú oblasť podnikania. Gastro segment však zažíva situáciu, aká tu ešte nebola a majitelia prevádzok robia, čo je v ich silách, aby prežili. Pri živote ich držia najmä verní zákazníci. Myslite na to a podporte svoje obľúbené podniky aj vy. Ideálne priamo cez okienkový predaj, take away alebo ak majú vlastných kuriérov. Cez sprostredkovateľské donáškové služby totiž strácajú značnú časť zisku. Ale aj to je lepšie ako nič. Ako hovorí „slogan“ dnešnej doby - #spolutozvladneme.
Five points bistro
Ako zasiahla vašu prevádzku koronakríza?
Nakoľko kríza prišla bez akéhokoľvek upozornenia, tak sme museli aj my začať riešiť hneď od začiatku veľa situácií. Finančný príjem z tržieb zrazu prestal tiecť, no výdavky sa nezastavili. Museli sme začať riešiť zmeny. Plány na leto a všetky vízie. Na začiatku sme netušili, aká dlhá bude kríza, takže bolo nutné pripraviť sa na to najhoršie. Boli situácie, kedy sme vedeli odpovedať na prognózu na ďalšie obdobie, len slovom "nevieme".
Ako aktuálne fungujete a čo ponúkate?
Približne po 2 týždňoch krízy sa nám podarilo otvoriť prevádzku na okienkový predaj, donášku jedla a drinkov domov. Spĺňali sme všetky hygienické požiadavky, všetky požiadavky krízového štábu a hlavne ochrany aj nášho personálu. Okienkový predaj nás oddelil od klasického štýlu obsluhy zákazníkov na bufetový štýl, ale bol to veľký krok nie len pre nás ako predávajúceho, ale veľa ľudí z okolia potešilo, že si po dlhom čase môžu dať niečo z ich obľúbenej ponuky a tým spestriť dovtedy stereotypný krízový život. Náš "kaviarenský bistro život" sa prispôsobili tomu, aby si ho ľudia mohli užiť aj doma a tým rozbehli donášku buď cez externú donáškový službu Wolt, alebo aj našou osobnou donáškou.
V akom stave sa momentálne nachádza vaše podnikanie?
Naše podnikanie veľmi silne utrpelo. Plány sa zmenili na boj o prežitie. Spomínané výdavky sa riešia stále za chodu a taktiež zo dňa na deň, lebo aj pomoc od štátu prichádzala podľa informácií kadejako a hlavne skutočnosť v praxi bola finálne iná. Pomoc od štátu nám finálne skoro nijako nepomohla a ak by sme sa mali spoliehať na takúto pomoc, tak sa zadlžíme na rok a pol dopredu, ak by sme chceli zachrániť podnik. S niektorými zamestnancami sme museli ukončiť pracovný pomer, hoci sme sa snažili čo najdlhšie potiahnuť ich existenciu u nás v podniku. Nájomné sa nám podarilo aspoň sčasti dohodnúť s našim prenajímateľom, ale pre neho to tiež nie je ľahká situácia a ukrojuje zo svojej existencie. Gastro segment má veľmi široké rozpätie a tým ovplyvňuje nie len dodávateľov potravín, ale aj kopec iných dodávateľov, ktorý žijú z gastronómie. Pomohlo by nám, kebyže štát koná rýchlejšie a hlavne aj spomínané dotácie aby nemali toľko pre/proti. Každý jeden ďalší deň v podnikaní je hop alebo trop a dosť záleží od našej vlády, čo odsúhlasia...
Ako ďalej?
Každá nepriaznivá situácia v živote nás posúva a učí k novým veciam, tak samozrejme aj koronakríza nás veľa naučila. Charakter prevádzky plánujeme zachovať, no so zmenami sa určite počíta. Hlavne kým sa prevádzka vráti k príjmu, aký bol pred krízou, tak prejde ešte dosť času a ten nás bude učiť novým a novým veciam..
U Taliana
Ako zasiahla vašu prevádzku koronakríza?
Ako každú gastro prevádzku, aj nás táto situácia silne skúša. Máme 80% pokles tržieb, keďže predtým reštaurácia išla veľmi dobre aj po dvoch rokoch, čo pôsobíme v Bratislave. V čase keď udrela korona, sme sa pripravovali na jarnú/letnú sezónu, čo znamená, že sme prijímali aj nových ľudí. Cítil som, že bude dobrá sezóna a pekné počasie. Žiaľ, Covid-19 naše plány zrušil.
Ako aktuálne fungujete a čo ponúkate?
Ešte deň predtým ako vláda vyhlásila, že sa gastro prevádzky musia zatvoriť, my sme už mali spustený donáškový režim a ukázalo sa to ako správne rozhodnutie. Ponuku sme jemne prispôsobili, vozíme pizzu, pasta, risotta, steak, ale aj napríklad grilovanú chobotnicu. Každý zamestnanec samozrejme nosí rúško, rukavice a ľudia si objednávajú telefonicky.
V akom stave sa momentálne nachádza vaše podnikanie?
Nikto nevie čo bude a snažím sa stále myslieť pozitívne. Dúfam, že čoskoro budeme môcť otvoriť. Samozrejme s ohľadom na bezpečnostné opatrenia. Pôvodne sme donáškovú službu nemali vôbec a keď sa všetko stopercentne vráti do starých koľají, neplánujem ju zachovať. Pokiaľ však bude situácia aká je, budeme naďalej pokračovať v rozvážaní aby sme si pokryli aspoň časť nákladov. Čo sa týka pomoci od štátu, žiadne príspevky sme ešte nevideli, snáď čoskoro dostane každý aspoň časť. Podarilo sa nám dohodnúť aspoň odklad časti nájmu, aj keď nás to doženie o pár mesiacov.
Ako ďalej?
Predtým každý jeden z nás žil ako na bežiacom páse. Rýchlo a zbesilo. Teraz sa nemáme kam ponáhľať, či máme Fiat 500 alebo Ferrari. ☺ Vždy som s ľuďmi komunikoval úprimne, otvorene a teraz to isté robím cez sociálne siete. Spoločne si varíme, pečieme... Treba veriť. Buďme zodpovední, trpezliví a všetko bude možno ešte lepšie ako bolo.
MAD DROP
Ako zasiahla vašu prevádzku koronakríza?
Síce fungujeme už skoro 5 rokov, v Mad Drope sa udiali za posledný rok veľké zmeny, na začiatku minulého roka sme našli nové priestory, kam by sme sa mohli presťahovať, pretože stará prevádzka už nebola pre nás postačujúca, či už z pohľadu rozlohy a potenciálu priestoru, ale aj kvôli nezhodám s majiteľom. Aj kvôli tomu sme bojovali už aj roky predtým, no nové priestory a majiteľka nám dali znamenie, že sa vieme posunúť ďalej a robiť veci vo väčšom a ešte lepšie. Lenže celá tá zmena, sťahovanie, prerábanie bolo spojené s toľkými problémami a tak veľmi sa to predražilo, že nás to skoro položilo. Bol to nesmierne ťažký rok, no nejako sme ho prežili a posledný deň sa nám podarilo otvoriť. Táto situácia a to, že máme úžasných zákazníkov, ktorí sa vrátili k nám okamžite nám vliala veľkú nádej do žíl a tento rok sme začali veľmi pozitívne. Zadĺžení, no s veľkou chuťou, veľa nápadmi, s priestormi, ktoré sa dali naozaj dobre využiť a vedeli sme, že síce to bude ťažké, no zvládneme to. To, že sme po dvoch mesiacoch fungovania museli znova zavrieť nás ochromilo. Začínali sme ako keby od znova, veľa finančných záväzkov, veľa nakúpeného tovaru na sklade, noví zamestnanci... Zrazu sme doma, faktúry sa kopia, rezervu sme si nestihli vytvoriť, do novej prevádzky sme išli all in, je v nej všetko, aj z našich osobných úspor, takže sa cítime veľmi ohrozene a každý deň bojujeme s negatívnymi dopadmi aj myšlienkami.
Ako aktuálne fungujete a čo ponúkate?
Tým, že sme kaviareň, museli sme zavrieť okamžite, nemohli sme mať ani okienko. Zostala nám na sklade nejaká káva a veci na jej prípravu, to sme predali ešte cez sociálne siete a rozviezli po zákazníkoch a ďalej sme veľmi nemali čo. Našťastie, pražiar a majiteľ Triple Five Roastery nám ponúkol pomoc a objednávky kávy s doručením v rámci Bratislavy sme pre neho vozili my a z každého predaného balíčka sme mali províziu, vďaka ktorej sme si zaplatili aspoň nájom za byt a nejaké potraviny a benzín. Teraz sa povolili okienka aj pre kaviarne, no ešte sme to nemohli zrealizovať, pretože majiteľka medzičasom dala vymeniť celú strešnú krytinu na našej budove a chlapi museli odstraňovať aj azbest z tej starej, tak sme určite nechceli riskovať zdravie našich zákazníkov a ani nás.
V akom stave sa momentálne nachádza vaše podnikanie?
Štátny príspevok nám stále neprišiel, aj keď sme o neho požiadali ihneď, ako sa to dalo. Nikto nám nepovedal prečo, našťastie, naša účtovníčka našla asi podmienku, ktorú bolo potrebné ešte splniť, zahŕňa to, samozrejme, vypĺňanie ďalších žiadostí, ktoré treba posielať poštou, je to úplne k smiechu, ale tak čo sa dá robiť a tak čakáme znova. Zamestnancov som veľmi nechcela prepúšťať, no pomaly už redukujeme počty, odvody sú šialené a aj keď sa nateraz odkladajú, raz ich bude potrebné zaplatiť a nedokážem to riskovať. Nájom máme, našťastie, pozastavený, majiteľka priestorov je úžasná a chápavá žena a vychádza nám v ústrety.
Aby som bola úprimná – áno sme ohrození, aj naša existencia. Na to, aby sme mohli zrekonštruovať tie priestory a znova otvoriť sme potrebovali veľa peňazí, máme nové úvery, išli sme naozaj až na kosť a neviem si predstaviť ako sa dá všetko doplatiť a splatiť iba z tohto okienkového predaja a potom znova niekedy nabehnúť do režimu ako keby sa nič nestalo. Každý deň riešime čo budeme robiť a nevyzerá to ružovo. Samozrejme, je možnosť vziať si ďalší úver, ktorý teraz zaviedli banky za pomoci Ministerstva Financií, no aj tam je podmienka, aby firma nebola v úpadku už predtým a my sme kvôli invenstíciám a ostatným okolnostiam skončili v mínuse a tak ani neviem, či je to pre nás vôbec možné a ak áno, či vôbec zvládneme splácať ďalší úver.
Ako ďalej?
Teraz sme na veľkej križovatke, nechceme opustiť dieťa, do ktorého sme investovali toľko lásky, úsilia a peňazí a vytvorili sme si už nejaké meno, no nevieme, či sa to bude dať zachrániť. Prevádzku cez "okienko" otvoríme hneď, ako robotníci budú preč a upraceme po nich a pokúsime sa získať nejakú finančnú podporu. Opäť. Charakter prevádzky sa zatiaľ nemenil, no postupne sme z kaviarne chceli prejsť skôr na bistro, máme priestor pre kuchyňu a máme skvelé nápady na jedlá, ktoré by doplnili našu ponuku a stále spĺňali naše predstavy o originalite, kvalite a zapadali do nášho konceptu a posunuli ho zase niekam ďalej. Bohužiaľ, sa nám kuchyňu nepodarilo spraviť hneď, peniaze, ktoré boli určené pre ňu išli do opráv pokazenej rekonštrukcie a verím, že keby sme už fungovali aj s ňou, vedeli by sme mať okienko už od začiatku a využiť potenciál prevádzky na varenie jedál a ich rozvoz v čase karentény a to by nám veľmi pomohlo. Ak by sme sa nejakým zázrakom naštartovali a otvorili, to by bola prvá vec, na ktorú by som zháňala prostriedky.
Mäso do Romana
Ako zasiahla vašu prevádzku koronakríza?
Nakoľko sme podnik, ktorý v sebe spája mäsiarstvo a bufet s kvalitnými jedlami, so stolmi „na stojáka“, kde sa ľudia bavili a jedli ako komunita, korona nás riadne zasiahla. Dokonca sme zatvorili pár dní pred oficiálnym príkazom. Fungovali sme necelé dva mesiace, takže korona nás zasiahla práve v čase, keď sme si začali vytvárať stálych zákazníkov.
Ako aktuálne fungujete a čo ponúkate?
Steaky na mieste sme prestali robiť úplne, pivo sa nečapuje, mäso predávame hlavne cez náš eshop, a jedlá ponúkame v chladenej forme na ohriatie „nadoma“. Rozvoz sme ale posunuli trochu ďalej, ako sme plánovali – pokrývame rozvozom takmer celé Slovensko.
V akom stave sa momentálne nachádza vaše podnikanie?
Samozrejme, že sme ohrození, mesačne platíme vysoké čiastky za leasingy aj nájomné a tak sa máme čo obracať, aby sme tieto náklady pokryli. S výplatami nemeškáme, ale makáme oveľa viac a dlhšie, ako pred koronou.
Ako ďalej?
Tak rozhodne sme rozvoz a eshop neplánovali tak skoro a tak je digitálna transformácia pre nás riadnou príručkou. To rozhodne plánujeme zachovať.
Text: Jana GOMBOŠOVÁ
Foto: archív gastro subjektov