Top Fashion Bar
Kúpiť predplatné Search
Kúpiť predplatné

Kultúra / 4. July 2025

Vlastnou cestou naprieč storočím

_Výstava v Hauser & Wirth v Bazileji ponúka pohľad na tvorbu Meret Oppenheim v rozmedzí štyroch dekád. Namiesto známeho príbehu o surrealistickej múze sa tu ukazuje autorka, ktorá si odmalička razila svoj vlastný smer. Kurátorsky zostavená v spolupráci s Josefom Helfensteinom, výstava zdôrazňuje šírku jej záujmov, hravosť a nezávislosť, ktorá v jej tvorbe stále pretrváva.

Vlastnou cestou naprieč storočím

_Za hranicami jedného objektu

Táto umelkyňa patrí medzi najvýraznejšie postavy európskeho umenia 20. storočia, aj keď sama sa zaradeniu do akéhokoľvek hnutia skôr vyhýbala. Jej meno si väčšina spája s dielom Object (Le Déjeuner en fourrure) z roku 1936 – šálkou, tanierikom a lyžičkou obalenými kožušinou, ktoré sa stali jedným zo symbolov surrealizmu. No už v tom čase pracovala aj na kolážach, kresbách a maľbách, ktoré ukazujú, že jej záber bol omnoho širší, než by naznačovala jediná signifikantná práca.

_Z Paríža do Bazileja

Ako osemnásťročná prišla Meret do Paríža a takmer okamžite sa ocitla v kruhu tvorcov ako Giacometti, Hans Arp či Max Ernst. Po prvých úspechoch a nečakanej mediálnej pozornosti sa v roku 1937 stiahla do Švajčiarska. Usadila sa v Bazileji, kde sa popri reštaurovaní začala opäť venovať aj vlastnej tvorbe. Diela z tohto obdobia pôsobia viac introspektívne, osobne a miestami až temne – odrážajú napätú politickú atmosféru aj blížiacu sa vojnu. Meret sa v nich vracia k mytologickým témam a pohráva sa s motívom premeny – nie len jednej postavy, ale celého príbehu.

_Nová kapitola 

Po období útlmu sa v druhej polovici 50. rokov k tvorbe vrátila – a to s ešte väčšou chuťou experimentovať. Viac než kedykoľvek predtým miešala techniky, materiály aj témy. Raz sa dotýkala otázky identity, inokedy skúmala stereotypy alebo sa púšťala do abstrakcie. Namiesto jednej definitívnej odpovede hľadala možnosti, kam ju rôzne formy a prístupy pustia. Bola to len fáza hľadania, alebo vedomé rozhodnutie nikdy sa neusadiť v jednej kategórii?

_Nečakané uhly pohľadu

V 60. a 70. rokoch ako umelkyňa ešte viac prehĺbila svoj záujem o vizuálne posuny, jemný humor a nečakané pointy. Vo svojich maľbách sa pohrávala s dobre známymi motívmi, občas ich sústreďovala do jedného detailu, inokedy ich úplne prevrátila naruby. Jej sochy pôsobili organicky, no zároveň boli výsledkom premyslenej práce s tvarom a materiálom. A niekedy stačil len malý zásah – ako keď sa rúčka pohára premenila na chvost veveričky.

_Retrospektíva podľa vlastných pravidiel

Krátko pred smrťou vytvorila Meret sériu viac než dvesto miniatúrnych kresieb – vlastnú predstavu o tom, ako by mala vyzerať jej ideálna výstava. Tento osobný projekt sa stal základom pre retrospektívu v Kunsthalle Bern v roku 1984 a neskôr aj pre veľkú putovnú výstavu Meret Oppenheim: My Exhibition (2021 – 2023), ktorá prešla Bernom, Houstonom aj newyorským MoMA.

Aktuálna výstava v Hauser & Wirth Basel neukazuje vývoj, ale rozptyl. Odhaľuje umelkyňu, ktorá sa nikdy nebála meniť, skúšať a obchádzať známe cesty. Ako sama povedala: „Vždy som robila len to, čo som chcela. Všetko ostatné by ma nudilo na smrť.“

Výstava Meret Oppenheim potrvá do 19. júla 2025.

    461

    Súvisiace články

    No related pages found.