_Prežil vojnu aj korunováciu
Phantom sa objavoval tam, kde sa písali dejiny. Poľný maršal Montgomery ho využíval počas druhej svetovej vojny ako pojazdný symbol spoľahlivosti. V jeho vozidle sedeli Churchill, Eisenhower aj kráľ Juraj VI., keď sa rozhodovalo o osude Európy.
Jeho najznámejšie vozidlo, tzv. Butler Phantom, bolo pôvodne vyrobené pre šéfa De Havilland Aircraft Company. Sklonené čelné sklo a aerodynamická línia mu pridávali na dynamike – aj keď stále zostával dôstojným prejavom autority.


V roku 1948 sa dostal aj do kráľovskej garáže — vojvoda z Edinburghu si objednal špeciálne vozidlo pre seba a princeznú Alžbetu. Prvý Phantom IV ostal v službách britskej monarchie celé desaťročia. Podobne aj Silver Jubilee Phantom VI, známy z kráľovskej svadby Williama a Kate.


_Politika, štátnici a podpisy dejín
Phantom bol aj pri zrode Spojených arabských emirátov, keď sa v ňom šejk Zájed zúčastnil zakladajúcej ceremónie. V 70. a 80. rokoch už vozil aj diplomatov a veľvyslancov.

Podľa britského ambasádora vo Francúzsku vraj stačilo prísť v Rolls-Royce a brány Élysée sa otvorili samy.
_Popkultúrna stopa
John Lennon si v roku 1964 objednal čierny Phantom V. Krátko nato ho nechal premaľovať na žltú s kvetinami a z auta spravil manifest doby. Auto prešlo do múzea, ale medzičasom stihlo získať status jedného z najznámejších Rollsov v dejinách.

Elvis Presley vo svojom Phantom V inštaloval mikrofón a poznámkový blok. Na prvý pohľad extravagantný detail, v skutočnosti šlo o jeho pracovný priestor. Auto neskôr venoval na charitu, kde inšpirovalo aj Leonarda Cohena.
_Film, scéna, showtime
Producent Jack Warner si Phantom objednal ako odmenu za úspech v Hollywoode. Objavil sa aj na plátne – napríklad vo filme Goldfinger, kde poslúžil ako nenápadný úkryt pre pašované zlato. Alebo v The Yellow Rolls-Royce, kde bol tichým pozorovateľom troch osudov, troch majiteľov a jednej predvojnovej Európy. V roku 2012 sa Phantom ukázal svetu znovu – počas otváracieho ceremoniálu olympiády v Londýne, s Jessie J na palube.
V roku 2024 vznikol špeciál Phantom Goldfinger. Čierna a žltá kombinácia, bondovské detaily a jednoznačný dôkaz, že Bespoke program vie fungovať aj ako fan tribute.

„Phantom je omnoho viac než len automobil. Je to kultúrny fenomén, ktorý reflektuje a zároveň ovplyvňuje svet okolo seba. Od svojho zrodu je symbolom úspechu, prestíže, a najmä individuality svojho majiteľa.“ Chris Brownridge, CEO Rolls-Royce Motor Cars

_Digitálna generácia za volantom
Od 70. rokov sa mení typ majiteľov tohto automobilu. Phantom už nie je len o tituloch, ale aj o tom, kto má čo povedať (či skôr ukázať). Vlastnia ho športovci, rapperi, dizajnéri. Objavuje sa v klipe Snoop Dogga, Pharrella aj Drakea. Z vozidla sa stáva scéna.


Niektoré modely vznikli v spolupráci so značkami ako Hermès či Iris van Herpen. Kým prvá značka prepojila francúzsku sedlársku tradíciu s britskou presnosťou, druhá sa sústredila na futuristické spracovanie materiálov a pohybov. Phantom sa tak dostáva aj do sveta módy a umenia.

_Máte prianie?
Program Bespoke predstavuje najvyšší stupeň personalizácie vozidiel Rolls-Royce. Nejde o výber farby či diskov – zákazníci môžu definovať všetko od vlastnej palety až po výšivky, špeciálne materiály a symbolické detaily. Výsledkom sú autá, ktoré pripomínajú súkromné objekty.
V rámci programu už vznikli modely inšpirované japonskou kaligrafiou, egyptskou mytológiou či lunárnymi cyklami. Medzi najvýraznejšie patrí spomínaná spolupráca s Hermès – v interiéri sa objavila koža Hermès Swift a detaily pripomínajúce jazdecké sedlá.

Za každým detailom v rámci programu Bespoke stojí tím dizajnérov a remeselníkov z továrne v Goodwoode.

Phantom sa za sto rokov menil spolu so svetom, ale nikdy nestratil svoju pozíciu. V každej generácii odrážal tých, ktorí ho vlastnili – od poľných maršalov a diplomatov po hudobníkov a dizajnérov. Značka sa nesnažila model prispôsobiť trendom a nechala mu priestor.
Dnes je Phantom rovnako ako pred sto rokmi výsledkom remeselného prístupu a individuálneho zadania.
Text: KK foto: Rolls Royce