Top Fashion Bar
Kúpiť predplatné Search
Kúpiť predplatné

Kultúra / 7. February 2025

Poznáme nominácie na Cenu Nadácie Tatra banky za umenie 2024

Porota zverejnila nominácie už 29. ročníka prestížneho ocenenia v katgórii umenia. Mená víťazov sa dozvieme už 13. februára 2025 počas slávnostného večera v priestoroch Starej tržnice, takže sledujte Top Fashion, ktorý vám otvorí dvere umeleckého galavečera.

Poznáme nominácie na Cenu Nadácie Tatra banky za umenie 2024

Ceny sa každoročne udeľujú v 6 kategóriách - Audiovizuálne umenie, Divadlo, Dizajn, Hudba, Literatúra a Výtvarné umenie. Pozrite sa spolu s nami na tohtoročných nominovaných.

AUDIOVIZUÁLNE UMENIE

Roman Ďuriš za réžiu dokumentárneho filmu Pokiaľ ja žijem

Absolvent filmovej a divadelnej réžie na Vysokej škole múzických umení v Bratislave Roman Ďuriš vytvoril celovečerný dokumentárny debut Pokiaľ ja žijem o dynamike dysfunkčnej rodiny a jej privítaní syna Dalibora z pobytu vo väzení.

Ivana Grófová za réžiu filmu Ema a Smrtihlav

Oceňovaná umelkyňa Iveta Grófová študovala v Ateliéri animovanej tvorby a v Ateliéri dokumentárnej tvorby na Vysokej škole múzických umení v Bratislave. Film Ema a Smrtihlav je adaptáciou knihy Petra Krištúfka a znázorňuje Slovenský štát v štyridsiatych rokoch.

Martin Žiaran za kameru vo filme Vlny

Martin Žiaran, kameraman mnohých celovečerných filmov a dokumentov pôsobiaci v Českej republike a na Slovensku je absolventom Vysokej školy múzických umení v Bratislave, kde študoval pod vedením Jána Ďuriša. Film Vlny, ktorý sa dostal do užšieho výberu 15 zahraničných filmov americkej filmovej akadémie na Oscara spomedzi 85 filmov, je svedectvom skupiny novinárov Českého Rozhlasu a ich snahy prinášať nezávislé správy v období okupácie vojskami Varšavskej zmluvy. 

KATEGÓRIA DIVADLO

Jana Oľhová za herecký výkon v inscenácii Divadelník, Slovenské komorné divadlo Martin

Členka Slovenského komorného divadla v Martine aj Slovenského národného divadla v Bratislave Jana Oľhová patrí medzi najvýraznejšie herečky svojej generácie. V groteske rakúskeho dramatika Thomasa Bernharda rozpráva príbeh o divadelníkovi, ktorý túži svojim zásadným umeleckým počinom zmeniť svet, no bráni mu napríklad nekultúrna malosť okolitého sveta.

Alexander Bárta, Ľuboš Kostelný, Roberth Roth a Richard Stanke za herecké výkony v inscenácii Pes na ceste, Slovenské národné divadlo

Novela Pes na ceste je sebaironizujúcim rozprávaním o slovenskej náture nielen tesne po Nežnej revolúcii. Jej autor Pavel Vilikovský zachytil pocity postkomunistickej spoločnosti, ktorej sa otvorili dvere na západ. V inscenácii hviezdi skupina veľkých mien národného divadla.

Jana Wernerová a Peter Kočiš ml. za koncept a réžiu inscenácie Smutná správa zo smutnej krajiny, Divadlo na Peróne

Zakladatelia Divadla na Peróne, divadelní a rozhlasoví herci, režiséri, autori, lektori a pedagógovia Jana Wernerová a Peter Kočiš ml. vytvorili inscenáciu Smutná správa zo smutnej krajiny o hľadaní, nádeji, zmysle a neexistujúcom bohu inšpirovanú Camusom.

KATEGÓRIA DIZAJN

Aurélia Garová za dizajn publikácie k výstave Celok je menší ako súčet jeho častí, Galéria mesta Bratislavy

Aurélia Garová študovala v Ateliéri Typolab na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave. Venuje sa dizajnu publikácii, vizuálnych identít v oblasti kultúry a inej tvorivej činnosti. Transpozícia výstavy Celok je menší ako súčet má umožniť ex post sprítomnenie priestorového zážitku z expozície.

Sylvia Jokelová za kostýmy k albumu skupiny Drť Drôtenky

Šperkárka, pedagogička, dizajnérka, kurátorka a vedúca Ateliéru experimentálneho dizajnu na Katedre dizajnu Vysokej školy výtvarných umení v Bratislave Sylvia Jokelová navrhla kostýmy na motívy textov poetky a performerky Zuzany Husárovej. Tematizujú problémy slovenskej reality a každý z nich predstavuje inú persónu priradenú ku konkrétnej skladbe.

Michal Tornyai za grafický dizajn knihy Kataríny Poliačikovej DYM: V tomto meste sa tak dobre túži po iných, vydavateľstvo Čierne diery

Michal Tornyai je písmotvorca, typograf, pedagóg, grafický dizajnér so záujmom o polygrafiu a hlavný dizajnér združenia Čierne diery. V knihe DYM: V tomto meste sa tak dobre túži po iných zladil grafickú koncepciu s charakterom textov Kataríny Poliačikovej. Sadzba plynie knihou ako Dunaj mestom Bratislava, ktoré autorka opisuje cez konkrétne miesta, ľudí a ich príbehy. 

KATEGÓRIA HUDBA

Ľubica Čekovská za hudbu k opere Here I am, Orlando, Národní divadlo Brno

Absolventka Vysokej školy múzických umení v Bratislave a Royal Academy of Music v Londýne skomponovala hudbu k opere Here I am, Orlando na objednávku súboru Janáčkovej opery Národního divadla v Brne. Inšpiráciou libreta sa stal román anglickej spisovateľky Virginie Woolf Orlando. Opera bola nominovaná aj na cenu International Opera Awards v kategórii Svetová premiéra.

Jana Kirschner za album Obyčajnosti, vydavateľstvo Slnko Records

Album Obyčajnosti slovenskej speváčky, textárky a skladateľky Jany Kirschner je oslavou každodenných dní, vecí a rituálov. Umelkyňa, ktorá sa stala synonymom hudobného progresu a invencie na domácej scéne, je autorkou všetkých textov albumu. Producentom je jej dlhoročný partner Eddie Stevens.

Korben Dallas/Juraj Benetin, Lukáš Fila a Ozo Guttler za album Pohyb!, vydavateľstvo Innosense

Album s názvom Pohyb! je už deviatym štúdiovým albumom bratislavskej skupiny Korben Dallas, ktorá vznikla v roku 2010. Producentom albumu je frontman skupiny Le Payaco Tomáš Sloboda, s ktorým Korben Dallas spolupracuje od roku 2021. Rozhovor s frontmanom skupiny a architektom Jurajom Benetinom ste mohli nájsť aj v minuloročnom vydaní magazínu Top Fashion, Destinácia neznáma.

KATEGÓRIA LITERATÚRA

Ivana Gibová za autorstvo prózy Babička©, vydavateľstvo Vlna

Ivana Gibová vyštudovala slovenský jazyk a literatúru na Filozofickej fakulte Prešovskej univerzity. Babička© je v poradí jej piatou knihou. Odohráva sa v deväťdesiatych rokoch na malomestskom sídlisku. Jej hlavná hrdinka, v deji už dospelá, sa potýka s traumami z detstva v socialistickom malomeste. Kniha získala ocenenie Anasoft litera a pripravuje sa jej preklad do češtiny, taliančiny a nemčiny.

Richard Pupala za zbierku strašidelných poviedok Druhý čierny zošit, vydavateľstvo Lindeni

Richard Pupala študoval žurnalistiku a kunsthistóriu na Filozofickej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave, neskôr scenáristiku a dramaturgiu na Filmovej a televíznej fakulte Vysokej školy múzických umení v Bratislave. Všetky štyri zbierky, ktoré autor zatiaľ vydal, boli nominované na cenu Anasoft litera. Nové strašidelné príbehy sú pokračovaním zbierky Čierny zošit a čitateľov opäť zavedú medzi paneláky Petržalky, na slovenský vidiek či do temného lesa počas letnej noci. 

Juliana Sokolová za autorstvo básnickej knihy Domáce práce, vydavateľstvo Literárna bašta

Poetka a esejistka Juliana Sokolová vyštudovala filozofiu na University of York a politológiu na King’s College London. Kniha Domáce práce sa nachádza na priesečníku medzi sociologickým a mytologickým a skúma to, čoho sa dotýkame pri domácich prácach: temnoty, ktorá je praveká a čaká. Básne vychádzajú zo sústredeného záujmu o toto napätie, jeho povahu a dejiny. Kniha sa stretla s nezvyčajne entuziastickou kritickou recepciou a bola nominovaná na Cenu Václava Buriana a Zlatá vlna. 

KATEGÓRIA VÝTVARNÉ UMENIE

Michaela Bednárová, Petra Fornayová, Oto Hudec, Fero Király, Lýdia Pribišová a Juliana Sokolová za projekt Floating Arboretum, La Biennale di Venezia

Súbor umelcov so širokým portfóliom v projekte Floating Arboretum pracuje s archívom príbehov, ktoré rozprávajú o spoločnom úsilí zjednotenej komunity aktivistov pri tom, ako zabránili odlesňovaniu, výrube a ničeniu stromov. Nástennú maľbu Ota Hudeca sprevádza inštalácia lode s plastikou šišky borovice limbovej (na Slovensku ohrozeného druhu). Príbehy prebásnila Juliana Sokolová a zhudobnilo ich zvukové dielo Songs for Planetary Articulation pod vedením Fera Királyho. Petra Fornayová pripravila choreografiu, Michaela Bednárová odevy. Projekt kurátorsky zastrešuje Lýdia Pribišová. 

Jozef Sušienka za autorskú výstavu Lekcia krajiny, Slovenská národná galéria

Jozef Sušienka, jeden z najvýraznejších predstaviteľov slovenskej keramickej plastiky a dizajnu druhej polovice 20. storočia sa v tvorbe venuje voľnej a úžitkovej keramike. Do Slovenskej národnej galérie sa vracia po viac ako 25 rokoch. Lekcia krajiny je záznamom autorovej aktuálnej tvorby aj  retrospektívou tvorby ukotvenej v prírodných procesoch a environmentalizme. 

Andrej Dúbravský za autorskú výstavu GOOD BOY, Telegraph gallery, Olomouc

Andrej Dúbravský študoval v Ateliéri maľby na Vysokej skole výtvarných umení v Bratislave a je jedným z najsilnejších predstaviteľov súčasnej slovenskej umeleckej scény.  Výstava GOOD BOY sa zamýšľa nad témou krásy v umení v hirostickom aj súčasnom kontexte. Séria malieb korpulentných mužov vzniká po kritike verejnosti na obraz z predošlej tvorby oceňovaného umelca. V magazíne Top Fashion ste jeho tvorbu mohli vidieť na titulnej strane umeleckého vydania Destinácia neznáma alebo pri diskusii, ktorá bola súčasťou komunitného eventu Top Session.

    1476

    Súvisiace články