Top Fashion Bar
Kúpiť predplatné Search
Kúpiť predplatné

Módne prehliadky / 29. May 2025

Pocta telu, mestu a pohybu

_Prehliadka Dior Cruise 2026 sa konala na mieste, ktoré nevíta verejnosť často – v súkromných záhradách vily Albani Torlonia, uprostred antických sôch, barokových výhľadov a tichého dažďa. Maria Grazia Chiuri si Rím, svoje rodné mesto, zvolila nielen ako scénu, ale ako tému. Kolekcia, ktorou sa napokon rozlúčila s módnym domom, bola komplexnou performanciou – osobným vyhlásením o ženskosti, o remesle, o kráse, ktorá má korene aj presah.

Pocta telu, mestu a pohybu

_Vitajte v inscenácii

Záhrady sa zmenili na vonkajšie divadlo: dvanásť tanečníkov v choreografii súrodeneckej dvojice Irma a Marne Van Opstal prechádzalo pomedzi hostí. Inšpirácia barokovým teatro di Verzura – kde sa ilúzia prelína s pohybom – bola zreteľná. Atmosféru dopĺňala naživo hraná hudba Olivera Coatesa a dielo Pietra Ruffa, ktorý do scenérie vkladal vlastné ornamentálne zásahy. Celé to pôsobilo ako poetický filmový moment: trochu surrealistický, trochu magický, úplne mimo času.

_Biela ako začiatok aj koniec

Už pri príchode bolo jasné, že pôjde o viac než len módnu prezentáciu. Chiuri požiadala ženy, aby prišli celé v bielom – odkazujúc na legendárny Bal Blanc z 30. rokov, ktorý organizovala Mimì Pecci-Blunt. Sama kolekcia na túto tému nadviazala: biela bola základ, ktorým sa prelievali červené, čierne či zlaté akcenty, no dominantou zostávalo svetlo, transparentnosť a čistota. 

Chiuri pracovala s telom ako so sochou. Siluety boli jemne naznačené, nie zdôrazňované. Šaty mali priesvitné vrstvy, prekladané čipkami. Boli tu plisované sukne, listové výrezy, dlhé rukávy a tenké ramienka, ktoré sa jemne pohybovali s každým krokom. Róby z tylu a organzy pripomínali kostýmy z čias renesancie, no bez ťažkopádnosti.

Zároveň sa objavili kabáty a plášte – nie ako kontrast, ale ako druhý, avšak rovnako dôležitý prvok. Hrubšie materiály v čiernej alebo karmínovej farbe evokovali uniformitu, silu a autoritu. Objavili sa aj androgýnne línie, odkazy na Marlene Dietrich, vojenské plášte s výrazným zapínaním, štruktúrované kabáty s chvostom či liturgicky pôsobiace detaily.

_Čipka, tyl, zamat

Kolekcia bola haptická – chceli ste sa jej dotknúť. Čipka bola všadeprítomná, no nikdy nebola ozdobná: fungovala ako kresba na tele. Tyl tvoril vrstvy, ktoré sa jemne miešali so saténom a hodvábom. Zamatové šaty – najmä v čiernej a vínovej – boli ako odtlačok ranej talianskej renesancie. Objavili sa aj kovové detaily, strapce, art deco riasenia či zlaté akcenty, ktoré kolekcii dodali jemný lesk bez efektu lesku.

_Nízke topánky, viditeľná spodná bielizeň, precízne šitie

Chiuri aj tentoraz kládla dôraz na pohodlie. Modelky kráčali v plochých topánkach alebo sandáloch – v kontraste s éterickosťou šiat. Viditeľná spodná bielizeň neprovokovala, ale pripomínala, že ženské telo nie je tabu. Jednoduchosť strihov si zároveň vyžadovala precíznosť – ako sama dizajnérka povedala: „Niektoré z najjednoduchších vecí je najťažšie vyrobiť.“

Cruise 2026 ponúkla dozrievanie. Bol to pokojný rozchod, nie dramatické finále. Pre niekoho návrat k tradícii, pre iného osobné zbohom. Chiuri neodchádza len ako dizajnérka – ale ako žena, ktorá pre Dior zanechala silný rámec: remeselný, kultúrny aj spoločenský. Prehliadka bola správou o tom, že ženský hlas v móde môže byť nežný aj pevný zároveň.

Text: KK foto: Dior

    920

    Súvisiace články