Mnohými je považovaný za najznámejšieho a najvýraznejšieho súčasného španielskeho architekta. Neuznával jednotný architektonický štýl, stavby rád „odieval“ do pestrých farieb a asymetrie. Ricardo Bofill zomrel v piatok 14. januára vo veku 82 rokov.
Trochu surreálne, úplne neprehliadnuteľné
V roku 1963 založil ateliér s názvom Taller de Arquitectura a nasledujúcich viac ako 40 rokov prispel k urbanistickým projektom pre také metropoly ako Paríž, Madrid, Varšava, Praha. Luxemburg, a, samozrejme, domovská Barcelona.
Práve v tomto meste dodnes sídli aj jeho ateliér, ktorý našiel svoje miesto v priestoroch bývalej cementárne. Hneď vedľa sídla Taller de Arquitectura vyrástol aj jeden z Bofillových slávnych projektov, Walden 7. Ide o komplex bytov, ktorým odpovedal na otázku bývania v modernom mestskom prostredí. Bofill už v tom čase zdôrazňoval potrebu verejných priestorov a záhrad pre poskytnutie vyššieho štandardu bývania.
Samotná 14-poschodová budova je akýmsi zoskupením apartmánov okolo piatich nádvorí a s dvomi bazénmi. Exteriér sa nesie v architektových obľúbených jasných farbách, dominuje im červená fasáda.
Veľký ohlas vyvolal aj jeho ďalší projekt, La Muralla Roja (v preklade Červená stena). Je to postmoderný apartmánový komplex v španielskom Manzanera v pobrežnej provincii Calpe. Podobne ako v prípade Walden 7, aj tu je komplex bytov do detailov premyslený a pospájaný nádvoriami, schodiskami a mostami.
Paríž, Madrid, Bratislava
Rovnako ako v domovskej Barcelone, Ricardo Bofill získal medzinárodné uznanie aj v zahraničí. Okrem rezidenčných projektov patria medzi najznámejšie napríklad barcelonské Národné katalánske divadlo, dva terminály na tamojšom letisku a za hranicami Španielska ústredie firmy Shiseido v Tokiu či projekt Citadel Center v Chicagu. V Paríži transformoval budovu zo 60. rokov na sídlo Parfums Christian Dior tak, že jej imidž dokonale odrážal zásady luxusu tejto spoločnosti.
Vo štvrti Saint Honoré zasa navrhol prestížny kancelársky komplex pre luxusnú značku Cartier.V Bratislave jeho podpis nesie projekt Panorama City.
V jeho práci sa často odrážali záblesky niektorého z predošlých smerov alebo štýlov, napriek tomu sa nedal úplne zaradiť ani do jedného. Pod vedením Bofilla štúdio Taller de Arquitectura navrhlo viac ako tisíc pozoruhodných budov v 40 krajinách sveta.