Ethan spojil fotografie na pláži Virginia Key Beach Park v Miami a tie v štúdiu, kde sa medzi májom a júnom 2024 zišla naozaj rozmanitá skupina umelcov, hercov a modeliek. Každá osobnosť je zobrazená na dvojici záberov – jednej čiernobielej štúdiovej a jednej farebnej fotografii z pláže. Medzi hviezdami kalendára sú mená ako herečka Hunter Schafer, televízna moderátorka Padma Lakshmi, herec Vincent Cassel, umelkyňa Elodie a herečka Hoyeon. Cieľom je prezentovať krásu z pohľadu rôznych kultúr, veku a identity.
Fotograf nadviazal na myšlienku nadčasovosti a oslavy tela, ktorá charakterizovala predchádzajúce edície od legendárnych fotografov ako Richard Avedon a Herb Ritts. „Chcel som vytvoriť niečo, čo bude možné s obdivom pozerať aj o 20 či 30 rokov a čo bude stále relevantné,“ uviedol Ethan, ktorého dielo sa tak pridáva do radu prestížnych vydaní.
_História, kontroverzie a vývoj Pirelli kalendára
Známy ako The Cal™, má od svojho vzniku v roku 1964 unikátnu pozíciu vo svete umenia a fotografie. Každoročný projekt talianskej spoločnosti sa stal symbolom kultúrneho a spoločenského vývoja. Tu je niekoľko zaujímavých faktov, ktoré ilustrujú bohatú históriu a exkluzivitu tohto kalendára.
___Pirelli kalendár nie je dostupný na voľný predaj. Jeho výtlačky sú určené výlučne pre vybraných partnerov, významných zákazníkov a celebrity. Každá edícia je tak limitovaná a stáva sa vyhľadávaným zberateľským kúskom.
___Vintage verzie sú veľmi cenené medzi zberateľmi. Ceny sa pohybujú od 112 dolárov za základné ročníky, ale môžu dosiahnuť až 49 000 dolárov za tie najvzácnejšie a najikonickejšie vydania. Priemerná cena sa pohybuje okolo 5 000 dolárov, čím sa kalendár radí medzi jeden z najhodnotnejších umeleckých predmetov svojho druhu.
___Pirelli kalendár sa stal priekopníkom aj v otázkach rovnosti a umeleckého pohľadu, keď v roku 1972 oslovil prvú ženskú fotografku, Sarah Moon. Táto spolupráca znamenala významný posun v estetike kalendára, ktorý sa od tohto momentu stal o niečo hlbším a citlivejším.
___Pôvodné vydania kalendára obsahovali úplne oblečené modelky a kládli dôraz na eleganciu a decentnosť. V 80. rokoch sa však štýl dramaticky zmenil a začala sa výraznejšie zobrazovať nahota. Táto zmena spôsobila kontroverziu, no zároveň prilákala nový okruh fanúšikov a urobila kalendár ešte ikonickejším. Každá edícia odráža meniace sa normy a hranice umenia, sexuality a estetiky.
___Terry Donovan vytvoril v roku 1987 vydanie, ktoré bolo revolučné tým, že obsahovalo iba čierne modelky – prvý takýto krok v histórii kalendára. Bola medzi nimi aj 16-ročná Naomi Campbell.
___V posledných rokoch sa kalendár posúva k prezentácii rôznorodej krásy, zachytávaniu prirodzenosti a jedinečnosti. Edície od fotografov ako Annie Leibovitz, Paolo Roversi či Ethan James Green skúmajú krásu z hľadiska rozmanitých etnických pôvodov, veku a identity.
- Natalia Vodianova by Annie Leibovitz
___Od svojho vzniku predstavuje Pirelli kalendár nielen zachytenie krásy, ale aj akýsi barometer spoločenských zmien a umeleckých trendov. Napriek tomu, že pôvodne slúžil ako komerčný projekt, dnes symbolizuje niečo hlbšie.
Text: KK foto: archív značky