Top Fashion Bar
Kúpiť predplatné Search
Kúpiť predplatné

Trendy / 19. apríl 2021

Šperk ako umenie

Taliansky klenotnícky dom Roberto Coin v sebe spája znalosť remeselných tradícií s inovatívnym dizajnom novej éry, vďaka čomu je už viac ako 30 rokov ikonou šperkárskeho sveta. O unikátnej estetike a správnom výbere z rôznorodého portfóliapražského butiku na Pařížskej ulici sme sa rozprávali so Štěpánom Pokludom, marketingovým manažérom značky pre Českú republiku.

Šperk ako umenie

Taliansky klenotnícky dom Roberto Coin v sebe spája znalosť remeselných tradícií s inovatívnym dizajnom novej éry, vďaka čomu je už viac ako 30 rokov ikonou šperkárskeho sveta. O unikátnej estetike a správnom výbere z rôznorodého portfólia pražského butiku na Pařížskej ulici sme sa rozprávali so Štěpánom Pokludom, marketingovým manažérom značky pre Českú republiku.

Už od svojich počiatkov odkazuje dizajn šperkov Roberto Coin na talianske remeselné tradície. Čo je pre tento šperkársky región charakteristické? Ako sa tamojšia kultúra premietla do estetiky šperkov?

Majiteľ a zakladateľ našej spoločnosti, pán Roberto Coin so svojou rodinou, sídli v talianskej Vicenze, čo je krásne starobylé talianske mesto zlatníkov. Tam sa tiež nachádzajú dielne, kde sa naše šperky vyrábajú. Všetky sú z 18-karátového žltého, ružového alebo bieleho zlata, najčastejšie v kombinácii s diamantmi, malachitmi, čiernymi nefritmi alebo perleťou. Korene rodiny Coinových ale siahajú niekoľko storočí späť do neďalekých Benátok. A tu sa dostávame k inšpiráciám, ktoré Roberto Coin do svojich šperkov prenáša. Najčastejšie sú to architektonické prvky, talianska história, paláce, mestá, divadelné arény. Kolekcia ako Roman Barocco (Rímske baroko), Venetian Princess (Benátska princezná), Portofino, Palazzo Ducale (Dóžov palác) sú len príklady týchto talianskych motívov.

V čom sú podľa vás kolekcie značky výnimočné a špecifické?

Jedným z najvýraznejších znakov je krútená zlatá niť, s ktorou Roberto Coin pracuje od samého začiatku svojej značky. Tento prvok asi najlepšie vynikne v kolekcii Roman Barocco, inšpirovanej rímskou architektúrou. Rád by som tiež spomenul široký záber designov, nájdete u nás opulentné zlaté náhrdelníky, šperky prísnych geometrických tvarov i hravé kvetinové motívy. A do tretice nemôžem samozrejme zabudnúť na to hlavné, čím je Roberto Coin preslávený. Je to malý rubín zasadený v každom šperku z vnútornej strany. Podľa starých legiend prináša práve tento kameň pri dotyku s kožou zdravie, šťastie, lásku a úspech, a tak touto formou od nás dostáva každý zákazník malý darček.

Love in Verona1Love in Verona  Pois MoiPois Moi 

Vedeli by ste spomedzi všetkých kolekcií vybrať svojho favorita?

To nie je ľahká otázka, mne sa naozaj páčia asi úplne všetky! Ale za mimoriadne krásnu považujem kolekciu Venetian Princess, nádherne vypracované náramky a prstene s čiernymi diamantmi zasadenými v ružovom zlate. Teraz s ňou trochu súperí novinka Love in Verona, plne diamantové pavé náramky s kvetmi z rubínov, zafírov alebo smaragdov. Tak mám vlastne dve najobľúbenejšie... A moje kolegyne by vám odpovedali, že je to Cento, diamantová klasika, nádherne vybrúsené kamene v jednoduchom usadenie.

Ako pri širokej škále farebných možností a materiálov nájsť ten pravý šperk, ktorý vystihuje nositeľku?

Tu je asi potrebné vziať do úvahy ako objektívne, tak subjektívne faktory. Objektívne, pragmatické rozhodovanie môže byť ovplyvnené odtieňom farby kože, na ktorej inak vyniknú rôzne farby zlata, spôsobom prepichnutia dierok pre náušnice alebo účelom, aký majú šperky plniť – každodenné nosenie, iba vybrané príležitosti apod. A potom je tu subjektívny faktor, a ten je veľmi jednoduchý – čo sa žene páči. Tu nie je obmedzenie, skrátka ak šperk prinesie radosť, čo je jeho najčastejší účel, potom sa žena nemusí vo svojej predstave obmedzovať. Často sa nám stáva, že príde zákazníčka, ktorá chce nenápadnú retiazku z bieleho zlata, pretože má predsa všetko z bieleho zlata. Nakoniec odchádza s veľkým malachitovým prsteňom v tvare kvetiny z ružového zlata, priebežne sa vracia pre ďalšie podobné kusy – a je šťastná, že objavila niečo úplne nové.

Roman BaroccojpgRoman Barocco

Majú v sfére šperkov slovo aj aktuálne trendy? Čo podľa vás definuje nastávajúcu sezónu?

Aktuálne trendy sa v šperkárstve nemenia tak často ako v iných módnych odvetviach, čo súvisí s dlhodobejším vnímaním hodnoty šperkov, zlata a drahých kameňov všeobecne. Našou najaktuálnejšou kolekciou je už spomínaná Love in Verona, odkazujúca k nesmrteľnej mileneckej dvojici Rómeo a Júlia. Roberto Coin v nej prepojil pre neho typický diamantový kvet s dokonale jednoduchými a hladkými líniami náramkov, prsteňov i náušníc. V ponuke sú najnovšie tiež plne diamantové verzie – to sú tie moje obľúbené – s nádhernými kvietkami z rubínov, zafírov alebo smaragdov. A ohlas našich zákazníkov potvrdzuje, že išlo o výborný nápad.

A naopak, aké kúsky považujete za nestarnúcu klasiku, ktorá sa teší dlhodobej obľube?

Nestarnúca klasika? To sú určite "girls' best friends" – diamanty! Naša značka ponúka kolekciu Cento (slovensky Sto), čo sú diamanty vybrúsené do špeciálneho stofasetového brusu. Majú oproti štandardnému brúseniu výraznejší lesk, ktorým vás dokonale oslnia – a v prípade, že dostanete zásnubný prsteň s týmto diamantom, určite nepoviete nie.

Princess FlowerjpgPrincess Flower  Princess Flower 1Princess Flower 

Čo je podľa vás univerzálny must-have, ktorý zapadne do kolekcie každej ženy?

Okrem už spomínaných diamantov má každá značka svoje ikonické dizajny. U nás medzi ne patrí Pois Moi, obľúbená pre svoje jednoduché línie a netypický hranato-zaguľatený tvar. Náramky a prstene z tejto kolekcie sú vhodné pre vrstvenie šperkov rôznych šírok, diamantových aj čisto zlatých verzií. Ďalšou ikonou je kolekcia Princess Flower, ktorá je charakterizovaná typickým tvarom kvetu v najrozmanitejších verziách. Medzi najobľúbenejšie patria svieži zelený malachit a ako úplnú novinku máme pripravené pre túto sezónu kvety s temne modrým lapis lazuli, alebo žiarivým tyrkysom – to všetko dozdobené, ako inak, diamantmi. Pripomínajú temne modrú oblohu prežiarenú hviezdami a nekonečné more, taká letná idyla, ktorú si môžete zobrať všade so sebou.

Šperky sú často aj priestorom pre extravaganciu. Aké výrazné, originálne prvky odporúčate?

Roberto Coin je po tejto stránke veľmi nápaditý – kolekcia Animalier, venovaná zvieratám a Unique Pieces s mimoriadnymi kusmi, vyrobenými v obmedzenom počte a označenými svojim vlastným poradovým číslom sú toho najlepším dôkazom. V súčasnej dobe máme v našom pražskom butiku na Parížskej ulici niekoľko prsteňov – papagájov a kohútov alebo hlavu draka, náramok s motívom koňa alebo škorpióna. Takže ak na seba chcete strhnúť pozornosť, sú to tie správne kúsky na doplnenie outfitu.

Venetian PrincessVenetian Princess  Palazzo DucalePalazzo Ducale 

Pri výbere tak osobitej záležitosti je určite nutné aj radiť sa s odborníkom, ktorý klientom pomôže zorientovať sa v ponuke. Ako tento proces prebieha u vás?

Proces výberu šperkov je veľmi krásny, napínavý, osobný a dlhodobý. Ide často o značné sumy, dôležité emócie a slávnostné životné okamihy. Na výber rezervujeme vždy dosť času. Dôležitá je uvoľnená, prirodzená a priateľská atmosféra, káva, pohár šampanského, skrátka ako na návšteve, kam sa tešíte. Potom prichádza na rad samotný výber šperkov – tu sa môžeme spoľahnúť na moje skúsené a vysoko profesionálne kolegyne, ktoré so zákazníkmi konzultujú všetky faktory, o ktorých sme už hovorili. Niektorí zákazníci nad nákupom rozmýšľajú dlhšie, niekto nakupuje impulzívne. Dôležité je, aby každý z butiku odchádzal spokojný, mal krásny nákupný zážitok s osobným prístupom a šperk mu robil radosť.

Čo považujete za obľúbený aspekt práce pre Roberto Coin? Čo vás na značke oslovilo?

Pohyboval som sa v prostredí veľkých medzinárodných spoločností a Roberto Coin bola náhoda. A ako to už u náhod býva, vznikla z toho láska na prvý pohľad. Značka ma fascinuje svojimi výraznými elegantnými dizajnami, ktoré však asi vďaka tomu neopísateľnému talianskemu "niečomu" nikdy neskĺznu ku gýču. Páči sa mi priznať, že niekedy "viac je viac". Keď si moja babička vyberala šperky, pamätám si, že hovorila – nech je to kus zlata. A u nás v Roberto Coin to tak je.

Step4Štěpán Pokluda

Vyštudoval VŠE v Prahe, skúsenosti so segmentom luxusných a high end produktov získal hneď na začiatku kariéry v hoteli Four Seasons Prague. Obchodu a marketingu sa potom venoval v spoločnostiach Lufthansa Group alebo Johnson and Johnson. V klenotníckom dome Roberto Coin má v Českej republike na starosti marketing od roku 2019.

1274

Súvisiace články