Top Fashion Bar
Kúpiť predplatné Search
Kúpiť predplatné

Trendy / 20. August 2019

Ako sa fast fashion značky snažia byť udržateľné?

Oudržateľnosti aekológii vsúvislosti smódou sa dnes hovorí veľa. Tomuto trend preto museli skôr či neskôr podľahnúť aj fast fashion značky.

Ako sa fast fashion značky snažia byť udržateľné?

O udržateľnosti a ekológii v súvislosti s módou sa dnes hovorí veľa. Tomuto trend preto museli skôr či neskôr podľahnúť aj fast fashion značky. Niektoré zaviedli ekologickejšie línie, iné sa za udržateľnosťou vydali inak. Ako to je v prípade tých najznámejších módnych reťazcov?

ZARA

Celá skupina Inditex, ktorá vlastní značky ako ZARA, Bershka, Stradivarius či Pull & Bear sa zaviazala, že do roku 2023 bude využívať iba udržateľnú viskózu a do roku 2025 iba udržateľný polyester, ľan a bavlnu. V praxi to znamená, že bavlna bude získavaná z udržateľných zdrojov, prípadne bude recyklovaná, pričom všetok polyester bude iba recyklovaný. Vzhľadom na to, že až 90% produktov skupiny Inditex je vyrobených z týchto materiálov, ide o veľký krok vpred. Zatiaľ nie je známe, čo znamená udržateľnosť v prípade viskózy a ľanu.

Okrem toho, všetky predajne ZARA by mali byť do konca tohto roku eko-efektívne. Predajne budú využívať o 20% menej elektrickej energie a o 40% menej vody ako ich kalsické predajne. Zatiaľ spĺňa tento štandard 86% predajní po svete. Do roku 2025 tiež chce ZARA využívať až 80% obnoviteľnej energie vo svojich skladoch, predajniach a kanceláriách. Značka už dnes ponúka udržateľnejšie alternatívy vo svojej kolekcii Join Life.


Mango

Veľké kroky vpred robí aj značka Mango, ktorá sa zaviazala zvýšiť využívanie udržateľných materiálov vo všetkých svojich líniách a produktoch. Nedefinovala však žiadne termíny. Avšak ich produkcia udržateľných modelov sa od roku 2017 do roku 2018 zdvojnásobila. Pokiaľ v tomto trende budú pokračovať, môžu byť na tej správnej ceste. Už dnes využívajú vo veľkej miere materiály Lyocell, ktorý je vyrobený z udržateľného dreva a spotrebúva omnoho menej energie ako bavlna. Mango však sľúbilo, že do roku 2022 bude využívať 50% organickej bavlny, čo je v porovnaní so záväzkami ostatných predajcov značne menej. Príjemnú zmenu však predstavuje dnes už populárna línia Mango Committed, ktorá ponúka udržateľné kúsky za priaznivé ceny.

 

H&M

Reťazec H&M patrí k najkritizovanejším fast fashion značkám súčasnosti. To sa však rozhodol zmeniť veľkými krokmi. Skupina H&M (ktorej patria aj zančky ako Arket, Cos a &Other Stories) bude do roku 2030 používať iba recyklované materiály alebo materiály získané z udržateľných zdrojov. Momentálne tvoria takéto materiály iba 57% ich ponuky. H&M chce týmto úplne zmeniť model doterajšej rýchlej módy, ktorá je založená na expresnej výmene trendov a tovaru. Udržateľné materiály sú síce významným krokom vpred, no pokiaľ bude H&M stále produkovať kvantá produktov takmer každý deň, nebude až takým významným hráčom v cirkulárnej ekonomike, ktorá je založená na nižšej miere konzumu.

Do roku 2040 sa tiež zaviazali znížiť svoju uhlíkovú stopu o 40%. Do tohto roku tiež plánujú zaviesť 100% využívanie obnoviteľnej energie. Udržateľné a ekologickejšie kúsky nájdete aj dnes v kolekcii H&M Conscious.

 

Asos

Jeden z najväčších online predajcov módy začal školiť svojich zamestnancov v oblasti udržateľnosti a do roku 2020 spustia recyklačné programy v Nemecku a Veľkej Británii, ktoré budú pomáhať zákazníkom recyklovať staré oblečenie. Okrem toho sa spojili s londýnskou módnou univerzitou, London College of Fashion, pre ktorú vytvorili špeciálne kurzy cirkulárnej ekonomiky.

Asos na to ide komplexne, nechce iba nahradiť materiály, ale úplne pozmeniť celý model fungovania fast fashion. Chcú pretvoriť svoje procesy tak, aby spĺňali kritéria cirkulárnej ekonomiky, a okrem toho do roku 2020 tiež zredukujú svoju uhlíkovú stopu v oblastiach ako balenie, budovy, cestovanie a dodanie tovaru, pôjde až o 90% redukciu.

V porovnaní s predchádzajúcim rokom dokázal Asos zredukovať svoje emisie o 28%. Vo svojej ponuke dnes majú Eco Edit, ktorý zahŕňa len kúsky, ktoré sú udržateľné a ekologickejšie a tiež spolupracuje s rôznymi iniciatívami na podporu ekológie aj etickej práce.

2667

Súvisiace články