Top Fashion Bar
Kúpiť predplatné Search
Kúpiť predplatné

Módne ikony / 12. február 2021

Nanushka: EKO IKONA

Mladá maďarská značka, ktorú si behom pár rokov zamiloval celý svet, si svoj úspech vybudovala na poctivom remesle a rešpekte k planéte. Ako hovorí zakladateľka značky: „Naším poslaním je vyvíjať funkčné produkty, ktoré prospievajú duši, prírode aj celému spoločenstvu.“ Príbeh Nanushky by sa dal nazvať aj rozprávkou o odvážnom dievčati, ktoré osud za jej odvahu odmení veľkým úspechom.

Nanushka: EKO IKONA

Mladá maďarská značka, ktorú si behom pár rokov zamiloval celý svet, si svoj úspech vybudovala na poctivom remesle a rešpekte k planéte. Ako hovorí zakladateľka značky: „Naším poslaním je vyvíjať funkčné produkty, ktoré prospievajú duši, prírode aj celému spoločenstvu.“

 

Príbeh Nanushky by sa dal nazvať aj rozprávkou o odvážnom dievčati, ktoré osud za jej odvahu odmení veľkým úspechom. Akoby jej ani nikdy nenapadlo, že nemôže uspieť. Sandra Sandor sa narodila v Budapešti v roku 1982, sedem rokov pred pádom železnej opony. Dodnes má na toto obdobie množstvo nostalgických spomienok, ktoré neskôr využila vo svoj prospech. Keď mala osemnásť, odišla z rodného mesta študovať módu na London College of Fashion. „Bola to úžasná príležitosť, ktorá ma v mnohom posunula vpred. Aby som si zarobila na život v Londýne, musela som popri štúdiu pracovať, čo ma naučilo samostatnosti a priebojnosti. Keď som pracovala na záverečnej práci v poslednom univerzitnom ročníku, rozhodla som sa, že začnem podnikať. Sama. Nesmierne ma inšpirovala odvaha mojej matky, ktorej sa napriek komunistickému režimu podarilo v tých ťažkých podmienkach vybudovať vlastnú firmu – obchod s detským oblečením,“ spomína na začiatky svojej kariéry Sandra, ktorú jej štúdium výrazne ovplyvnilo nielen pri životných rozhodnutiach, ale aj v tvorbe. Vo svojej diplomovej práci sa zaoberala hnutím Bauhaus, ktoré ju svojím funkcionalistickým prístupom inšpiruje dodnes. V zmysle známeho hesla „forma nasleduje funkciu“ sa stavia ku každej kolekcii, ktorá musí byť mať nielen estetický vklad, ale aj ten funkčný. A, samozrejme, tak ako v nemeckej výtvarnej škole, ktorá dodnes formuje umenie vo všetkých kategóriách, aj Sandra nadovšetko stavia poctivé remeslo. Také, ktoré v sebe spája dedičstvo s technológiami, minulosť s budúcnosťou a dôrazom na kvalitné materiály. Práve remeselné umenie s dôrazom na kvalitné materiály považuje dizajnérka za jedinú možnú cestu pre našu budúcnosť. Či už pre rokmi overené precízne postupy výroby, ktoré dostávajú nový rozmer prostredníctvom nových prístupov, ale aj pre možnosť podpory komunít tým, že poskytuje pracovné príležitosti v dávno zabudnutých profesiách.

0fd95852993bbf94700ab146fa6d  6a7b11bdf21ab6d1772c18c308f9 
56a61d9afd592280e32c34bad93f37f6  c258a5bc1470db2ceb0feaacd5399030 

Nany

Individualita, kreativita a odvaha mladej absolventky známej módnej fakulty sa začali prejavovať okamžite po jej návrate domov. Už na škole cítila, že nechce svoju energiu vložiť do práce pre niektorý z módnych domov. Mala jasno v tom, že na tvorbu potrebuje slobodu vo všetkých smeroch. A tak rok po promócii založila svoju vlastnú módnu značku s originálnym názvom Nanushka, čo v ruskom jazyku znamená babička, ktorý vznikol s jej detskej prezývky. „Ako malá som nedokázala vysloviť svoje meno, tak som si vymyslela prezývku Nany. A potom ma otec začal zo žartu volať Nanuška,“ vysvetľuje dizajnérka. Hravý názov značky nemá súvis len s jej detstvom, ale vystihuje aj všetky atribúty jej tvorby, ktorá je typická kombinovaním bezprostrednosti, elegancie a komfortu, pričom hlavnou inšpiráciou sa stávajú rozprávky a mytologické motívy. Tie prevteľuje do nápaditých strihov, grafických návrhov vlastných textílií a prešívaných vzorov.

78e1fc51a96fe3953333efc52948d165  247ba57c3cb8302ed3d922f670037137  8375385d4d3987fd570b66d0904288e0 

Okrem toho, že jednotlivé kolekcie prepájajú východnú a západnú kultúru, inšpiruje ju aj japonská kultúra a cestovanie. Každá kolekcia má svoj vlastný príbeh. Na čo si Sandra extra potrpí, je materiál, ktorý osobne vyberá s veľkou starostlivosťou. „Často mi niekto povie, že naše materiály vyzerajú drahšie, než v skutočnosti sú. Kvalita by mala vždy byť na prvom mieste, pri každom type oblečenia. Nerada rozlišujem medzi oblečením na denné nosenie a tým na špeciálne príležitosti. Nemá zmysel si nejaký kúsok šetriť. Užívajte si ho každý deň,“ radí Sandra, ktorej kolekcie sú zmesou pohodlných odevov, ktoré sa dajú hravo kombinovať a pritom si zachovávajú svoju dušu a funkciu. Aj pre takýto uvoľnený, no zároveň precízny prístup sa maďarská značka rýchlo etablovala na lokálnom trhu a čoskoro zaujala celý svet.

„Nerada rozlišujem medzi oblečením na denné nosenie a tým na špeciálne príležitosti. Nemá zmysel si nejaký kúsok šetriť, užívajte si ho každý deň.“

Insta brand

Nanushka sa za desať rokov rozrástla z rodinnej firmy na medzinárodný podnik s tímom zastupujúcim viac ako desať národností. Individuálny a citlivý prístup sa stal základom dlhodobého úspechu značky. Sandra si zakladá nielen na inovatívnej produkcii zameranej na ekologický aspekt, jej princípy založené na ohľaduplnosti k prírode a ľuďom cítiť v každom detaile spoločnosti. Vyvinula vzdelávací program pre zamestnancov, ktorý im umožňuje robiť lepšie rozhodnutia na osobnej aj profesionálne úrovni, zdieľa #fridaysforfuture príspevky, aby podporila diskusie o relevantných témach udržateľnosti a povzbudila vedomé rozhodnutia v našom každodennom živote. Aj preto sa veľmi rýchlo stala značka z Budapešti miláčikom svetových fashion influencerov. Výrazný posun v popularite však Nanushka zaznamenala v roku 2016, keď do vedenia spoločnosti vstúpil Sandrin dlhoročný partner Peter Baldaszti, ktorý cez médiá a sociálne siete posunul brand na ďalší level. Vyvinul silnú prítomnosť na Instagrame prostredníctvom uznávaných medzinárodných influencerov, pracoval s jedinečnosťou malej východoeurópskej krajiny, ktorá sa stala pre svet zaujímavou. Zrazu všetci poznali kabáty a saká karamelovej farby z vegánskej kože, široké opasky, prešívané bundy, ľadvinky s krokodílím efektom, overzised svetre, bodkované blúzky či saténové zavinovacie sukne a šaty. Značka prešla atraktívnym rebrandingom a na jar 2018 sa prvýkrát predstavila na newyorskom týždni módy. Práve tento moment sa dá nazvať druhým medzníkom značky, ktorá okamžite ohúrila odbornú verejnosť, známe osobnosti aj vplyvných nákupcov. Do svojej ponuky Nanushku postupne zaradili ako prvý maďarský brand vôbec mnohé etablované e-shopy zamerané na luxusné kolekcie najväčších dizajnérov a módnych domov.

79496152 10159334451492576 4953849961067315200 o  b5c6331ad1674b0ba8362bc33aca84b4 

Prítomnosť a budúcnosť

Základným cieľom značky však bola vždy udržateľnosť. Bola víziou pre prítomnosť aj budúcnosť. „Každé naše rozhodnutie robíme s láskou a úctou k planéte a ľuďom. Naše budovanie udržateľného podnikania je založené na troch pilieroch: remeselné spracovanie, experimentovanie a progresivizmus. Veríme, že trvalá udržateľnosť je zásadný, ale komplexný predmet. Vedome sa snažíme v našich kolekciách využívať čoraz viac alternatívnych a organických materiálov. Jedným z našich cieľov je začleniť udržateľnosť do hodnotového systému a fungovania na strategickej úrovni. Vieme, že je to dlhodobý proces, no robíme všetko pre to, aby sme sa tam postupne dostali,“ vysvetľuje Sandra, ktorej kolekcie sa vyrábajú lokálne, v Maďarsku alebo v susedných európskych krajinách. Cieľom je dosiahnuť väčšiu transparentnosť prostredníctvom udržiavania úzkeho vzťahu s továrňami, aby sme sa uistili, že naši výrobcovia poskytujú dobré pracovné podmienky. A aby základný princíp firmy fungoval v čo najvyššej miere, do tímu pribudla aj manažérka udržateľnosti Veronica Pravato, ktorá sleduje celý proces produkcie na všetkých úrovniach. Od sledovania dodržiavania noriem pri výrobe, po preverovanie pôvodu textílií až po ich zloženie. Najznámejším materiálom značky je certifikovaná vegánska koža, spĺňajúca nariadenia EÚ o nepoužívaní škodlivých chemikálií počas výroby.

21950828 10156729499762576 3684769868755869371 o

„Remeselná výroba využíva emocionálne hodnoty, podporuje hlbšie a dlhodobé spojenie medzi spotrebiteľom a produktom. Veci, ktoré s láskou a starostlivosťou vyrobíme, tak budú milované a opatrované tými, ktorí ich vlastnia.“

64562632 10158699319932576 7764055266227650560 o

Nekonečné inšpirácie

Okrem toho, že sa stala Nanushka v módnom svete eko ikonou, postupuje aj na ďalšie „fronty“. Sandrina záľuba v mytológii, rozprávkach, japonskej kultúre a v cestovaní sa pretavuje aj do jej túžby tieto poetické motívy zhmotniť aj inak ako v odevoch. Pre svoju kolekciu jeseň/zima 2020-2021 na parížskom týždni módy predstavila kombináciu buržoáznej triezvosti sedemdesiatych rokov s grunge štýlom. Celkový dojem posilnili šperky, ktoré vznikli zo spolupráce so značkou Alighieri. Prstene, prívesky, manžety a náušnice z ručne tvarovaného zlata v Hatton Garden v Londýne priviedli celú kolekciu k dokonalosti svojím bohémskym vintage lookom, ktorý harmonizoval s modernosťou Nanushky. Kolaborácie maďarskej značky s inými segmentmi umeleckého sveta sa stali pravidlom. Módnu líniu doplnili aj krehkou keramikou Nanoha v spolupráci so značkou Noha Studio. Jednotlivé kúsky boli zhotovené starou japonskou technikou raku, ktorá zaručuje, že nevzniknú dva rovnaké kúsky. „Čaro keramiky spočíva v symbolike pretvárať a vytvárať. Proces výroby premieňa materiál na unikátny výsledok, ktorý ostáva tajomstvom do úplne posledného momentu,“ hovorí Sandra Sandor, ktorá výberom spoluprác potvrdzuje svoju slabosť pre tradičné remeslá: „Remeselná výroba využíva emocionálne hodnoty, podporuje hlbšie a dlhodobé spojenie medzi spotrebiteľom a produktom. Veci, ktoré s láskou a starostlivosťou vyrobíme, tak budú milované a opatrované tými, ktorí ich vlastnia.“

1 london fashion collegeV roku 2005 Sandra promovala na London College of Fashion, kde sa rozhodla, že po návrate domov vytvorí vlastnú módnu značku. 


2V roku 2006 založila svoju vlastnú značku Nanushka.


3 zakladateliaDo vedenia spoločnosti vstupuje v roku 2016 Sandrin dlhoročný partner Peter Baldaszti.

4 obchod budapestOtvorenie prvého kamenného obchodu v Budapešti v roku 2018.

5Na jar 2018 sa značka objavuje prvýkrát na newyorskom týždni módy, kde zožala ovácie odbornej verejnosti i vplyvných nákupcov.

6Nanushka sa dostáva do ponuky etablovaných eshopov zameraných na luxusnú módu.


7 obchod NYV roku 2019 otvára svoj druhý obchod v mekke módy SoHo v New Yorku.

8Alighieri2V rámci kolekcie jeseň/zima 2020-2021 predstavuje v priebehu parížskeho týždňa módy šperky v spolupráci so značkou Alighieri.

Foto: Nanushka

1751

Súvisiace články