„Nehera šije šaty dobre“ – rokmi preverený slogan, ktorý hovorí za všetko aj dnes. Jan Nehera bol jedným z najtalentovanejších československých podnikateľov prvej polovice 20. storočia a zakladateľom dnes už slovenskej značky, ktorá sa môže pochváliť prívlastkom svetová.

 

nehera

 

Súčasný svet je priam presýtený vzormi, farbami, vôňami a tiež nekonečnými možnosťami. Veci sú ľahšie dostupné a my často nevieme, kam a čo skôr. A pritom život je vo svojej podstate taký jednoduchý. Aj preto sa v nás čoraz viac prebúdza tendencia milovať minimalizmus. Oslavovať striedmosť, čisté línie, jednoduché geometrické tvary, monochromatickosť, odevy, ktoré sú ľahko čitateľné, bez nadbytočných zdobení a ornamentov. Minimalistický štýl je nadčasový. Na prvý pohľad nenápadný, no keď sa naň pozriete bližšie, očarí vás jeho rafinovanosť.

 

nehera

 

S minimalizmom, vysokou kvalitou materiálov a spracovania či čistotou štýlu sa spája aj značka Nehera. Kedysi textilná mocnosť, ktorú v roku 1930 v českom Prostějove založil Jan Nehera, sa po dlhých rokoch opäť dostala na výslnie módneho sveta.

 

Zámočník odevným mágom

Príbeh Jana Neheru dokonale odráža poslanie značky Nehera, ktorej zmyslom vždy bolo mať v móde individuálny hlas. Syn krajčíra narodený v roku 1899 v Kostelci na Hané sa síce vyučil za strojného zámočníka, no jeho snom bolo vybudovať vlastnú firmu zaoberajúcu sa výrobou konfekcie. Spolu so spoločníkmi Jakubom Sekaninom a Františkom Dokopilom si v roku 1923 v Prostějove založil malú firmu. Tej sa pomerne rýchlo začalo dariť a Nehera svojich spoločníkov vyplatil. Stal sa tak jej jediným majiteľom. V roku 1932 ju zapísal do obchodného registra pod názvom Ján Nehera, továrenská výroba odevov. Prostějovský Baťa, ako ho mnohí prezývali, prešiel od poskytovania úverov obchodníkom, ktorí jeho odevy predávali, k otvoreniu vlastných predajní. Tú prvú otvoril v Prahe sloganom „Od výrobcu priamo ku spotrebiteľovi“ a zmenou mena firmy na Nehera, odevná služba. Nečakaný úspech a následné otvorenie ďalších obchodov prinútili Jana Neheru pozmeniť a zmodernizovať výrobu. Vďaka zavedeniu mechanizácie sa produkcia odevov výrazne zefektívnila, zlepšila sa kvalita spracovania a zároveň znížila ich cena. Firma tak bola schopná predávať odevy v niekoľkých kvalitatívnych a cenových hladinách a po novom ponúknuť zákazníkom aj nejaké tie doplnkové služby. Okrem oblečenia a módnych doplnkov si zákazníci mohli objednať úpravu odevov, šitie na mieru, čistenie či žehlenie. Náhly problém s nedostatkom kvalifikovanej pracovnej sily vyriešil Nehera vynaliezavo – v roku 1937 založil školu s internátmi, kde vychovával nových zamestnancov, ktorým okrem iného poskytoval aj mnohé sociálne vymoženosti. Staval pre nich byty, rekreačné zariadenia a postaral sa o pomoc pri výchove mládeže.

 

moda nehera  poster zlty 

 

Po úspešnom etablovaní sa v Česku vybudoval Nehera nový závod aj na Slovensku. A to bol moment, keď sa u nás začala písať história odevnej výroby. V roku 1939 otvorila v Trenčíne svoje brány Odevná služba Nehera, ktorá na začiatku vyrábala 200 kusov nohavíc denne. S nárastom počtu zamestnancov narástol aj sortiment, ktorý sa rozšíril o športové obleky a pánske saká. Hneď prvý rok začala firma s výstavbou vlastného závodu, do ktorého sa neskôr presunula celá výroba.

 

Prostejov

 

 

Nečakaný koniec

Mnohým by takýto úspech a fakt, že ich podnik patrí k jedným z najväčších konfekčných závodov v prvej republike, úplne postačil. Sny a podnikateľské ambície Jana Neheru však siahali za hranice vtedajšieho Československa. A neostalo len pri nich. Počas svojho najúspešnejšieho obdobia sa značka Nehera predávala vo viac ako 130 obchodoch v Európe, USA a Afrike. Bohužiaľ, ani tie najlepšie príbehy nekončia vždy šťastne. Druhá svetová vojna a vznik Protektorátu Čechy a Morava expanziu slávnej prostějovskej firmy nemilosrdne ukončili. Jan Nehera prišiel o všetko. Podnik prevzali Nemci a jeho obvinili z kolaborácie. Istý čas pobudol aj vo väzení. Neutíchajúci nátlak, ktorý sa okolo jeho osoby vytvoril, prinútil Neheru opustiť krajinu a usadiť sa v marockej Casablance. Tam v roku 1958 aj zomrel. Po vojne sa jeho firma znárodnila a stala sa súčasťou štátneho OP Prostějov. Z trenčianskeho podniku vznikla v roku 1948 Odeva, ktorá sa stala najväčším výrobcom pánskej konfekcie na Slovensku. V roku 1990 sa už pod názvom Ozeta stala akciovou spoločnosťou. O dva roky neskôr firmu sprivatizovali.

 

Znovuzrodenie legendy

Píše sa rok 1998. Meno a príbeh Jana Neheru zaujali majiteľa úspešnej slovenskej reklamnej agentúry Jandl, Ladislava Zdúta. Spolu s manželkou Bibianou sa rozhodli vdýchnuť značke Nehera nový život. Ich prvotným plánom bolo pod novoregistrovaným menom predávať rôzne značky oblečenia. Nechceli sa však unáhliť. Myšlienka vytvoriť vlastnú kolekciu prišla o pár rokov neskôr. Spolu s malým česko-slovenským tímom vypracovali nultú kolekciu, ktorú síce nikdy nedokončili, no poslúžila im na to, aby sa na nej naučili všetko, čo k znovuzrodeniu legendy patrí – od tvorby kolekcie, cez vyhľadávanie dodávateľov, nadväzovanie kontaktov s fabrikami, až po oslovenie fashion weekov na jej prezentáciu.

 

Prehliadka v Parizi 2

 

V roku 2014 poverili manželia Zdútovci kreatívnym smerovaním Nehery francúzskeho stylistu a návrhára Samuela Driru. Na prípravu prvej kolekcie mal len dva mesiace. Biznis model bol pripravený, vizuálne kódy však chýbali. Pre bývalého spolupracovníka značiek Hugo Boss, Hermès a Damir Doma to bola výzva, ktorá sa neodmieta. Okamžite začal pracovať na vytvorení nového jedinečného jazyka značky. Cieľom bolo vytvoriť odevy, ktoré sa nosia dlhšie ako jednu sezónu. Vytvoriť klasiku, ktorá sa šikovne pohráva s proporciami, a napriek tomu, že je vyrobená z drahých materiálov, nekričí okázalým luxusom. Prvým krokom Driru, ktorý si potrpí na techniku, štruktúru a funkčnosť, bolo vytvorenie univerzálnej bielej košele, ktorá by sa dala ľahko prekonvertovať na kabát alebo šaty. Hra s objemom mala zase poskytnúť nekonečný priestor na vlastnú interpretáciu. A kým dizajn novej Nehery ležal v rukách zahraničného návrhára, celý proces výroby, od vzorovania až po šitie finálnych výrobkov, prebiehal na Slovensku a v Česku.

 

samuel drira

 

Sen predviesť novú Neheru na svetovom móle sa stal skutočnosťou v roku 2015. Kolekcia na jar-leto s názvom Blank Canvas sa dostala na parížsky týždeň módy, kde zožala zaslúžený úspech.

 

Lokálny dizajn so svetovým menom

Dnes je značka Nehera pravidelnou súčasťou oficiálneho kalendára Paris Fashion Weeku. Po odchode Samuela Driru v roku 2017 sa jej vedenia ujala Bibiana Zdútová. Samotné štúdio sa dodnes nachádza v Bratislave, pričom namiesto jedného kreatívneho riaditeľa sa na navrhovaní kolekcií podieľa celý tím ľudí z niekoľkých krajín sveta. Pri svojej práci aj naďalej kladú dôraz na detail, nadčasový dizajn a jedinečnú siluetu. Každá kolekcia je plná kvalitných materiálov, asymetrických strihov a zväčša monochromatického farebného vyhotovenia. O ozajstnej „svetovosti“ značky svedčí aj pôvod výrobných materiálov – Nehera používa vlnu zo Slovenska, denim z Japonska a hodváb zo Spojeného kráľovstva. Značke sa za tri roky podarilo nadviazať spoluprácu s viac ako 90 maloobchodnými predajcami v krajinách ako USA, Švajčiarsko, Južná Kórea, Japonsko a Čína a jej modely učarovali mnohým svetovým herečkám. Neheru si okrem iných obľúbili aj Marion Cotillard, Tilda Swinton, Alicia Vikander a Isabelle Huppert.

 

LadislavZdutaBibianaZdutovaNEHERALadislav Zdút a Bibiana Zdútová

 

Aj vo svete módy vládnu tvrdou rukou zákony biznisu, kde vydržia len tí najsilnejší. Ale tiež tí, ktorých história má silný príbeh vystavaný na viere v poctivú a tvrdú prácu, kvalitu a odhodlanie. A presne takou značkou je Nehera.

 

NEHERA

1923 – Pôvodne vyštudovaný strojný zámočník Jan Nehera otvára prvý módny dom v Prostějove.

1932 – Firma pod názvom „Jan Nehera, továrenská výroba odevov“ je zapísaná do obchodného registra.

1936 – Nehera otvára svoju prvú predajňu v Prahe a v priebehu nasledujúcich siedmich rokov postupne 130 ďalších. Jeho firma sa stáva jedným z najväčších konfekčných závodov v prvorepublikovom Československu.

1939 – V meste Trenčín otvára brány firma „Odevná služba Nehera“. V priebehu štyroch rokov sa závod rozširuje a buduje vlastnú sieť predajní, ktorých počet neustále narastá.

1945 – Nastáva znárodnenie podnikov. Jan Nehera odchádza žiť a podnikať do Casablancy, kde sa stáva aktívnym členom Rady slobodného Československa a sokolskej jednoty.

1958 – Jan Nehera v Casablance zomiera.

1980 – V procese znárodnenia vzniká z trenčianskeho podniku národný podnik Odeva, najväčší výrobca pánskej konfekcie na Slovensku.

1990 – Odeva sa mení na Ozetu, ktorá sa stáva jednou z prvých dvoch akciových spoločností, a o dva roky neskôr je sprivatizovaná kupónovou metódou.

1998 – Manželia Ladislav Zdút a Bibiána Zdútová sa rozhodnú prinavrátiť zašlú slávu značke a zaregistrujú ju pod názvom Nehera.

2014 – Nehera pripravuje svoju nultú „skúšobnú“ kolekciu a do roly kreatívneho riaditeľa sa dostáva francúzsky stylista a návrhár Samuel Drira.

2015 – Prvá oficiálna kolekcia znovuzrodenej značky Nehera s názvom Blank Canvas sa dostáva na parížsky fashion week.

2017 – Renomovaný slovenský fotograf Michal Pudelka, ktorý spolupracoval aj so značkou Valentino, stojí za nafotením kampane kolekcie jeseň-zima, ktorá vzniká pod taktovkou kreatívneho riaditeľa Samuela Driru predtým, ako sa s ním módny dom po troch rokoch spolupráce rozlúči.

2018 – súčasnosť: Značka Nehera pokračuje bez kreatívneho riaditeľa, pričom na tvorbe nových kolekcií spolupracuje tím ľudí na čele s Bibiánou Zdútovou. Nehera rozširuje svoj sortiment o kabelky, malé kožené doplnky, topánky, tenisky a šperky.

Text: Barbora Sosková Dudinská

Foto: archív Nehera

Najnovšie zo sekcie móda



Trendy móda | 19.júl 2019

Birkenstock x Il Pellicano: Kolaborácia ...

Topánky zančky Birkenstock si našli vďaka street-wearovému trendu obrovské publikum a dnes už nie je vôbec zvláštne, keď sa objavia...


Trendy móda | 18.júl 2019

Phillip Lim pripravil kolekciu v spolupr...

AirBnB sa snaží ovládnuť nielen cestovateľský svet, ale aj svet módy. Aspoň tak sa zdá po novinkách, ktoré oznámili pred...


Trendy móda | 18.júl 2019

Značka Loewe pripravila letnú kolaboráci...

Madridská značka Loewe sa spojila už po tretí krát so značkou Paula’s Ibiza, aby spoločne vytvorili must-have letnú kolaboráciu. Dominuje...


Trendy móda | 18.júl 2019

Plavkové trendy podľa Francúzok

Francúzky a ich štýl sú nekonečnou studnicou inšpirácie. S príchodom leta nás už dokázala presvedčiť o tom, že kvetinové šaty jednoducho musíme mať...

banner.300x600 miluska

banner.300x600 miluska

summer01

 tlacitko kupit2

Naše tipy

Aké sú benefity vitamínu K?

Veľa sa hovorí o vitamínoch C, B prípadne D v súvislosti so starostlivosťou o pokožku...

Ako rýchlo vyliečiť slnečné popáleniny?

Ľudia sa najčastejšie spália hneď na začiatku leta, kedy je naša zimná pokožka vystavená šokovej ter...

5 chýb, ktoré robíme v horúcom počasí

Horúčavy nám dajú poriadne zabrať. Na jednej strane je naša pleť vystavovaná extrémnym podmienkam a&...