Top Fashion Bar
Kúpiť predplatné Search
Kúpiť predplatné
Loading....

Voľný čas / 30. november 2019

Sweet Dreams: Ako na dokonalý spánok?

Kto by nemiloval výdatný, regenerujúci spánok? Vmodernej dobe si ho však nie vždy môžeme dopriať každý deň.

Sweet Dreams: Ako na dokonalý spánok?

Kto by nemiloval výdatný, regenerujúci spánok? V modernej dobe si ho však nie vždy môžeme dopriať každý deň. Existujú však triky, alebo skôr návyky, ktorými môžete dosiahnuť revitalizujúci spánok. Ako na to?

1. Upokojte sa

Svoje telo musíte v prvom rade na spánok pripraviť. Dôležitú rolu v tom zohráva napríklad aj teplota. Aj keď v zime môžeme inklinovať ku príjemnému kúreniu, v spálni by sme sa tomu mali vyhnúť. Prekúrená miestnosť (napríklad aj kancelária) nás síce omámia, no sťažujú zaspanie. Prirodzený rytmus tela má takisto aj svoju termoreguláciu, od rána do obeda teplota tela jemne stúpa, a od poobedia k večeru zase klesá, je to mechanizmus, ktorým nám telo pomáha distribuovať energiu. Keď zaspávame, naše telo sa začína ochladzovať, čím vysiela telu signál na distribúciu melatonínu. Ten nám pomáha zaspať a takisto zabezpečuje zdravý spánok. V spálni by ste preto mali mať o 2 stupne nižšie teplotu ako v iných izbách. Ideálna teplota je medzi 16 až 18 stupňami.

2. Kúpeľ

Po prečítaní prvého bodu sa to môže zdať kontraproduktívne, no podľa štúdií dokáže horúci kúpeľ navodiť spánok. Avšak, timing je v tomto veľmi dôležitý. Ideálne je okúpať sa aspoň hodinu predtým, ako vleziete do postele, pretože takto dáte telo dostatok času na to, aby sa ochladilo na svoju ideálnu teplotu. Pokiaľ sa vám nechce napúšťať vaňa, môžete si namočiť iba nohy, čo má podľa štúdií podobný efekt ako kúpeľ. Takýmto uvoľňujúcim kúpeľom sa zbavíte nervozity, stresu a napätie v svaloch, takže vaše telo aj myseľ sa zrelaxuje a vy môžete ľahšie zaspať. Pridanie epsomovej soli tento relaxačný moment ešte zdôrazní, je plná magnézia a efektívne regeneruje svalstvo. Avšak pridať môžete aj rôzne oleje, napríklad levanduľový, ylang ylan či bergamot, ktoré mozgu vysielajú signály, aby sa upokojil. Niekedy však stačí, keď pri tomto kúpeli zapáliť vonné sviečky, ktorých vôňa vás takisto dokáže upokojiť.

3. Svetlo

Určite ste sa už dočítali, že modré svetlo, ktoré vyžarujú smartfóny, narúša spánok. Nie je to žiadna novinka, no doteraz sa o nej natoľko nehovorilo, pretože sme nezvykli scrollovať Instagram a Facebook ešte tesne pred spaním. Denné svetlo má dve teploty, studenú a teplú. Cez deň je svetlo studené a smerom k večeru sa otepľuje. Naše telo tento rytmus samozrejme vníma a vie preto rozlíšiť, kedy je večer a kedy ráno. Čím viac sa svetlo otepľuje, tým viac si uvedomuje, že sa blíži spánok. Studené- modré svetlo z našich smartfónov ho iba mätie, čo môže spôsobiť neschopnosť zaspať alebo narušený spánok. Odborníci preto odporúčajú aspoň hodinu pred spaním úplne vynechať sledovanie obrazoviek smartfónov, alebo minimálne nastaviť nočný režim obrazoviek.

4. Vyčistite myseľ

Ľahko sa to hovorí, horšie vykonáva. Avšak pravda je taká, že bez toho, aby ste si vyčistili myseľ, nedosiahnete kvalitný spánok. Priveľa myšlienok vám totiž nielenže sťažuje zaspanie, ale aj celkovú hĺbku spánku. Zbaviť sa starostí, povinností a plánov sa nedá, avšak pomôže vám s tým jednoduchý trik. Ľuďom pomáha, keď si všetko čo ich trápi zapíšu na papier alebo do diára. Nechajte si pri posteli papier a pero a tesne predtým ako zaľahnete, napíšte všetko, čo máte na mysli alebo si pripravte to-do list na nasledujúci deň. Keď sa v noci prebudíte a opäť vás budú strašiť všetky myšlienky, otvorte diár a dopíšte všetko čo vás trápi. Tento diár je inak super ťahákom aj pre všetkých kreatívcov, umelcov či dizajnérov, ani neviete, aké množstvo inovatívnych nápadov v noci vzniká, len ich do rána zabudneme.

5. Poloha

Vedeli ste, že aj poloha, ktorú na spánok zvolíte ovplyvňuje kvalitu spánku? Väčšina ľudí spí na boku s pokrčenými nohami, a práve táto poloha je podľa odborníkov aj najvhodnejšou. Spať by ste mali na svojej slabšej strane, takže ak ste ľaváci, spať by ste mali na pravej a naopak. Iné štúdie zase ukazujú, že aj spánok na chrbte je veľmi zdravý, no ten obľubuje najmenej ľudí. V tejto polohe si najviac oddýchne aj vaša chrbtica, krk a chrbát, pričom tlak na nich je minimalizovaný. Zlepšovákom v tejto polohe je vankúš pod kolenami, vďaka čomu udržíte prirodzenú os chrbtice. Samozrejme každému vyhovuje niečo iné, ideálne je, keď vo svojej pohodlnej polohe a odporúčaniach odborníkov nájdete prienik.

711

Súvisiace články