S príchodom obchodných domov sa spôsob nakupovania začal rapídne meniť. Mali obrovský vplyv na vývoj módy aj na nákupné preferencie spotrebiteľov. V dnešnej digitálnej dobe síce pomaly ustupujú online platformám, no my sme si napriek tomu zaspomínali na 10 najstarších. Ako to celé začalo?

Fortnum & Mason, Londýn, 1707

Najstarší obchodný dom vybudovaný na účely predaja módy, doplnkov a domácich potrieb bol postavený v Londýne a to poriadne dávno. Predával všetko od kufrov až po kuchynskú výbavu a je otvorený dodnes.

title 

 

 

Le Bon Marché, Paríž, 1838

Za prvý moderný obchodný dom môžeme považovať až Le Bon Marché, ktorý otvoril o 131 rokov po Fortnum & Mason. Predávali luxusné stuhy, látky, dáždniky a iné doplnky, ktoré boli súčasťou vtedajšej doby. Ako prvý tiež využíval reklamu v novinách.

le bon amrche 

 

 

Macy’s, New York, 1858

Macy’s je dnes doslova inštitúciou. Začal skromne, no postupne odkupoval susediace budovy, vďaka čomu mohol ponúkať viac a viac rôznorodých produktov. Preslávil sa svojou červenou nákupnou taškou, luxusnou vianočnou výzdobou, a počas 85 rokov bol na čele rebríčka veľkosti obchodných domov na svete.

macys 

 

 

Bloomingdales, New York, 1861

Po úspechu, ktorý získal obchodný dom Macy’s sa to v Amerike rozbehlo a na celom území štátov začali vyrastať Ďalšie obchodné domy. Jedným z tých najstarších bol aj Bloomingdales, ktorý sa v roku 1994 stal súčasťou holdingu Macy’s Inc.

bloomingdales 

 

 

Saks Fifth Avenue, New York, 1867

Ďalším obchodným hitom v New Yorku bol obchodný dom Saks, s vlajkovou predajňou na ikonickej Fifth Avenue. Vlastnila ju navyše úplne prvá americká korporácia a dnes má pobočky po celých USA.

saks 

 

 

Liberty, Londýn, 1875

Liberty otvorilo vďaka pôžičke budúceho svokra svojmu nastávajúcemu zaťovi, ktorý začal predávať luxusné látky a umelecké objekty z Ázie. Neskôr sa ponuka prirodzene rozrástla a začala ponúkať ready-to-wear kolekcia, kedy sa Liberty zaradilo medzi prvé obchodné domy s takouto ponukou.

liberty 

 

 

Galleria Vittorio Emanuele II, Miláno, 1877

Milánske nákupné centrum nemá na svete konkurenciu. Obrovská kovová konštrukcia a sklo, ktoré zastrešujú množstvo luxusných obchodíkov, ako aj 150-ročnú pekáreň či kaviareň sú jednoducho nákupným snom každej milovníčky módy.

milano 

 

 

La Rinascente, Rím, 1887

Názov, ktorý mu dal taliansky básnik Gabriele D’Annunzio v preklade znamneá- tá, ktorá sa znovuzrodila, a odkazuje na to požiar v roku 1917. Napriek tomu si La Rinascente dokázal zachovať status toho najluxusnejšieho v Európe.

rinascente 

 

 

Kaufhaus des Westens, Berlín, 1907

Berlínsky obchodný dom prežil 2.svetové vojny aj pád Berlínskeho múru. Inšpiroval sa síce parížskym Le Bon Marché, no vtedy mal jednoznačne navrch. Počas 2.svetovej vojny bol z veľkej časti zničený, preto musel prejsť rozsiahlou rekonštrukciou. 8 poschodí a obrovská ponuka robí z KaDeWe najväčší obchodný dom v kontinentálnej Európe.

kaufhaus 

 

 

Selfridges, 1909

Jeden z najpopulárnejších obchodných domov sveta, ktorý v Londýne otvoril Američan. Prežil dodnes a predáva všetko od fast-fashion až po luxusné kúsky, čokoládu, kozmetiku a mnoho iného.

selfridges 

 

 

Galeries Lafayette, Paríž, 1912

Príbeh Galeries Lafayette síce začal v roku 1893, no otvorenie prišlo až v 1912. Odvtedy sa však obchodný dom stal ikonickou destináciou a inšpiráciou pre celý svet. Okrem obrovskej ponuky módy a doplnkov si tu našla miesto čajovňa a presklené steny poskytovali dych-berúci výhľad na Paríž.

lafayette

Foto: archív obchodných domov

Najnovšie zo sekcie lifestyle



Cestovanie | 19.okt 2018

Romantická jeseň na anglickom vidieku

Jeseň je ako stvorená na predĺžený víkend, ale pokojne aj týždeň na vidieku, kde to hrá tými najkrajšími farbami. Ťažko...


Dizajn | 19.okt 2018

Aesop x Rimowa: Dokonalá cestovateľská k...

Luxusná značka Aesop sa spojila s prestížnym výrobcov batožiny, značkou Rimowa. Z tejto kolaborácie vzišla exkluzívna kolekcia kozmetických produktov v cestovateľskom balení.  


Apetít | 18.okt 2018

George Clooney a Natalie Dormer hviezdam...

George Clooney sa vracia na obrazovky ako ambasádor Nespresso. V krátkom filme Výprava si na seba oblečie rytiersku zbroj a svoje služby...


Dizajn | 18.okt 2018

Rodarte oblieka Barbie!

Značka Rodarte má množstvo fanúšikov po celom svete, nájdu sa medzi nimi známe osobnosti ako Natalie Portman či Kirsten Dunst...

FashionLive banner 300x300

FashionLive banner 300x300

01

 tlacitko kupit2

tuireisecenter dovolenka 1

Naše tipy

Revolúcia v móde podľa Alexandra McQueen...

Po New Yorku prišla unikátna výstava Alexander McQueen do Bratislavy! Výklad obchodu sa tak galerijn...

Výročná výstava značky ETRO

Keď sa povie ETRO, mnohým ľuďom okamžite napadne ich typický slzičkový, farebný vzor. Práve jemu je ...

Premiéra filmu McQUEEN

Alexander McQueen: „DAJTE MI ČAS A JA VÁM PRINESIEM REVOLÚCIU“  Exkluzívna premiéra filmu ...