Top Fashion Bar
Kúpiť predplatné Search
Kúpiť predplatné

Dizajn / 18. november 2020

Interiérová dizajnérka Michaela Jurčíková: Menej je viac

Pôsobí v známom švédskom obchodnom dome IKEA ako interiérová dizajnérka, ktorá je účastná na mnohých kreatívnych projektoch spoločnosti. Opýtali sme sa, akým spôsobom vznikajú jednotlivé nápady a aké sú aktuálne trendy.

Interiérová dizajnérka Michaela Jurčíková: Menej je viac

Pôsobí v známom švédskom obchodnom dome IKEA ako interiérová dizajnérka, ktorá je účastná na mnohých kreatívnych projektoch spoločnosti. Opýtali sme sa, akým spôsobom vznikajú jednotlivé nápady a aké sú aktuálne trendy.

Mať vhodne zariadený interiér je nielen estetická záležitosť. Úzko to súvisí aj s tým, ako žijete a ako sa doma cítite/budete cítiť. Aká je vaša filozofia bývania?

Moja filozofia bývania sa riadi heslom „Menej je viac.“ V interiéri, ktorý nie je zaplnený nábytkom, a všetko je na svojom mieste, si dokážete lepšie oddýchnuť a zregenerovať. Jednoducho a funkčne zariadený interiér sa Vám navyše po pár mesiacoch či rokoch neokuká a celkový dizajn interiéru viete veľmi jednoducho “refreshnúť” zmenou textílií, alebo bytových doplnkov.

Keby ste mali popísať vaše bývanie niekoľkými slovami, čo by to bolo?

Minimalizmus, vzdušnosť, systematickosť. Samozrejme, sú aj dni, kedy sa poriadok prehupne do organizovaného chaosu.

Nepociťujete niekedy v súkromí deformáciu svojej profesie, keď prídete niekedy na návštevu a začnete si v duchu hovoriť, čo by vaši známi mohli zmeniť, vylepšiť, kúpiť...

Samozrejme. Toto sa mne a mojim kolegom stáva pomerne často. Neviem, či je to priamo pracovná deformácia. Tým, že sa živo zaujímame o trendy v bývaní a o spôsoby ako ľuďom zjednodušiť každodenný život a zariadenie domácnosti, tak je pre nás každá domácnosť, v ktorej sa ocitneme ako model. Analyzujeme potreby každého člena domácnosti, štýl, ku ktorému inklinujú, osobnosti, ktoré v domácnosti žijú, a veľa iných aspektov. Takže sa nedá dať v podstate univerzálna rada z prvej, je to celé zložitejší proces.

PH177001

Pri interiérovom a produktovom dizajne je nutné rozumieť uvažovaniu ľudí a ich emóciám, ktoré v nich jednotlivé prvky vyvolávajú. Podľa akého kľúča sa snažíte definovať tie správne túžby a potreby potenciálnych klientov?

V našom obchodnom dome sa snažíme osloviť všetkých zákazníkov. Vychádzame z reálnych dispozícií bytov v našom regióne. Snažíme sa brať do úvahy rôzne vekové skupiny našich zákazníkov, k tomu zohľadniť aj výšky príjmov v domácnosti, keďže cieľom IKEA je zabezpečiť dostupnosť pre všetkých zákazníkov, tiež sa snažíme udržať rôznorodosť štýlov a farebnosti. Veľa šikovných detailov je však zásluhou tímu dizajnérov v obchodnom dome.

PH164729

Kde beriete inšpiráciu?

Inšpiráciou je pre mňa každý zaujímavý obrázok, záber z filmu alebo seriálu. Veľmi inšpiratívne sú sociálne siete s fotografiami /Instagram a Pinterest/, kde nájdete pekne nafotené interiéry, ale aj iné fotografie, ktorých emócia sa môže stať inšpiráciou.

Netreba však zabúdať na printové médiá, okrem časopisov čerpám veľakrát aj z katalógu IKEA, kde sa dajú vždy nájsť veľmi zaujímavé tipy na zariadenie interiéru.

Pôsobíte v známom švédskom obchodnom dome IKEA ako interiérová dizajnérka. Čo všetko vaša práca pre slovenskú pobočku obnáša?

Je to veľmi rôznorodá práca. Spolu s teamom designerov udržujeme inšpiráciu obchodného domu v čo najlepšej kondícii, prezentujeme trendy v bytovom designe, plánujeme roomsety /vzorové izby/ na ktorých prestavbách sa aj podieľame. Naša práca však nie je len o tom. Spolu s celým tímom sa podieľame aj na prezentácii IKEA kampaní ako boli napríklad bezmäsité guľôčky HUVUDROLL, prezentácia nového katalógu, či eventy spojené so snahou o udržateľnejší život. Rozhodne sa nenudíme.

Copyright Peter Brichta 2020 :: www.pbphoto.sk ::

Okrem iného tu realizujete aj návrhy a realizácie inšpiratívnych predajných miest v obchodnom dome. Je to ten najlepší spôsob ako osloviť zákazníka a povedať mu, že TOTO sa mu bude hodiť a TAKTO chce mať zariadený byt. „Vzorové izby“ teda musia byť prepracované do každého detailu. Podľa akého kľúča postupujete a čo má z vašej skúsenosti najlepší efekt na ľudí?

Pracujem pre globálnu spoločnosť, takže určité pravidlá pri mojej prácu designera musím rešpektovať. IKEA je však tak nápaditá, že mojej kreativite nikdy nebránila, ba naopak. IKEA sa riadi hlavne tým, aby bola dostupná pre čo možno najviac zákazníkov. Z toho vyplýva aj široká škála vzorových izieb, v ktorých si nájde každý to čo hľadá od zariadenia kuchyne, obývacej izby až po detskú izbu. Taktiež vychádzame z prieskumov a návštev reálnych domácností. Na zákazníkov má podľa môjho názoru najväčší efekt emócia, ktorú sa v roomsete snažíme čo najlepšie odprezentovať. Zákazníkov taktiež oslovia nápadité riešenia.

Venujete sa aj produktovému dizajnu. Jedným z projektov, na ktorom ste participovala bol aj BYGGLEK. Spolupráca spoločností LEGO a IKEA na podporu rozvoja kreativity....

Pri kolekcii BYGGLEK ide o spojenie funkcie úložného priestoru s hrou, ktorú deti potrebujú k svojmu rozvoju. Tam, kde my dospelí chceme poriadok, deti vidia potenciál na hru. My im upratovaním tvorivého priestoru narúšame ich hru, vyjadrenie tvorbou a dokonca aj vývoj. BYGGLEK je úložný priestor pre zábavu. Navyše vrchná strana škatúľ slúži ako podložka a deti ju vedia zahrnúť do hry so svojou stavebnicou LEGO alebo ich využiť ako podstavec pre vystavenie práve poskladaného výtvoru.

PH175131

Trendom začali byť limitované edície, ktoré si ľudia veľmi obľúbili. Len nedávno ste uviedli na trh aj kolekciu SAMMANKOPPLA inšpirovanú Bangkokom. O čo presne ide?

SAMMANKOPPLA je kolekcia, ktorá vznikla v spolupráci s thajským dizajnérskym štúdiom Greyhound Original. Kolekcia je inšpirovaná street stylom a využíva výrazné grafické vzory inšpirované veľkomestom. Podstata tejto kolekcie je ale v recyklovaní a znovupoužívaní materiálov. Docielili tým zaujímavé dizajnové produkty, ktoré sú za dobrú cenu a zároveň sú ohľaduplné k životnému prostrediu.

PE786520  PE786541 

Mnoho z nás má aspoň čiastočne zariadený byt práve vďaka obchodnému domu, kde pôsobíte. Ak by ste si mali kúpiť len jednu vec z IKEA čo by to bolo?

Bola by to jednoznačne kuchyňa. Nie je to síce jedna solitérna vec, ale rozhodne stojí za úvahu. Modulárne kuchyne sú kvalitné a v domácnosti vydržia skutočne roky. Navyše si viete do nich dokúpiť zásuvky, dvierka a vnútorné vybavenie hocikedy v závislosti od vašich potrieb. Nevedela by som si vybrať iba jednu vec.

K čomu dnes inklinujú ľudia?

Zákazníci sa zaujímajú o pôvod výrobkov, ktoré si zakúpia. Momentálny trend návratu k prírode, redukovania odpadu, recyklácii a recirkulácii vecí, využívania obnoviteľných materiálov sa odráža aj v interiéroch zákazníkov. IKEA tomu napomáha takisto svojimi výrobkami z dreva z certifikovaných topoľových plantáží, výrobkami z rýchlorastúceho bambusu a recyklovaných plastových fliaš, prateľnými poťahmi na pohovky a kreslá, sklenenými dózami na potraviny, ktorými predchádzame plytvaniu potravinami a pod.

PE816622

Kedysi sme mali všetci všetko takmer rovnaké, dnes už je nás vkus rozmanitejší čo je vidieť aj na interiéroch. Ako hodnotíte tento posun a aktuálne trendy v bývaní?

Tento posun hodnotím pozitívne, každý si nájde svoj štýl, s ktorým je stotožnený. Súčasné trendy v bývaní sú skutočne rôznorodé. Či už ide o lesklé moderné materiály, alebo tradičné prvky, či prírodné materiály v interiéri, všetko je dovolené. Podstatné je, aby ste sa doma cítili dobre. Originálny interiér vždy ocením a so záujmom preskúmam.

Pripravila: redakcia
Foto: archív M.J., IKEA

1434

Súvisiace články