Striedanie minimalistického a maximalistického prístupu v módnom dizajne je zjavné už v hlbokej histórii. Napriek tomu, že tieto smery predstavujú protichodné zásady, tieto dve estetiky sú navzájom prepojené, ako aj čas, v ktorom sa vyskytujú. Práve touto otázkou sa detailne zaoberá výstava Minimalism/Maximalism múzea FIT v New Yorku, ktorá potrvá do 16. novembra.

 

titlwAgatha Ruiz de la Prada, SS 2014

 

 

Minimalizmus a maximalizmus sú dva extrémy pozdĺž celého spektra dizajnu. To, ako sa kontrasty zvýrazňujú alebo prepájajú, definujú naše dejiny. Kurátori výstavy sa preto zamerali na sociokultúrne, technologické a ekonomické faktory, ktoré majú vplyv na estetiku v móde. Je pozoruhodné sledovať aj to, ako sa niektorí dizajnéri identifikujú výlučne s jedným smerom, iní sa s extrémami zahrávajú. Chronológia vývoja sa však na výstave začína už v 18. storočí bohatstvom rokokovej éry. Počas 19. storočia sa minimalistické a maximalistické vplyvy začali líšiť podľa rodových línií. Pánske tmavé obleky, triezvy a rozumný vzhľad v kontraste s vysoko zdobenými štýlmi a extrémnymi siluetami ženskej módy. Svetová vojna však narušila všetky zavedené normy a umožnila ženám, aby sa viac zapojili do spoločnosti. V dôsledku toho hľadali funkčnejšie oblečenie, porovnateľné s pánskym. Tento estetický posun je evidentný aj na šatách Coco Chanel z roku 1920, ktoré sú príkladom výnimočného minimalistického vzhľadu. Vyniká jednoduchosťou a povojnovou modernitou. Maximalistické tendencie v tom čase však vládli rovnako a vyjadrovali dynamiku desaťročia. Štýl art déco spojil modernistické tendencie strojového veku s vizuálne stimulujúcim eklekticizmom. Pocit dovtedy nepoznanej slobody a radosť, ktorú ženy zažívajú v móde aj vo svojich životoch, bol čitateľný aj z ich odevov. Po druhej svetovej vojne sa módny cyklus vrátil k zdobeniu a ženskosti ešte výraznejšie. Dizajnéri prepadli nežnej kráse nadýchaných sukní a prešitých výrazných pásov. Čím ďalej postupujeme k druhej polovici 20. storočia, tým viac silnie vplyv minimalizmu ako umeleckého hnutia vo všetkých oblastiach. V osemdesiatych rokoch minulého storočia sa v rôznych extravagantných vzťahoch prejavil aj okázalý pôvab a módne sebavedomie. Oslavu sexuality 80. rokov predstavuje kožený model Larryho Le Gaspiho a večerné šaty Thierryho Muglera. Deväťdesiate roky sa opäť vracajú k jednoduchosti štýlom Calvina Kleina. Dizajn tohto obdobia vystihuje aj známy nylonový batoh Prada. Podčiarkujú výraznú estetiku, no s väčším dôrazom na „neviditeľný luxus“. Výstava obsahuje aj návrhy Alexandra McQueena a Juna Takahashiho. Ich fantázia a láska k dramatickej dekadencii položila základy nového prístupu k maximalizmu, ktorý sa začal na začiatku tisícročia. Raf Simons v kolekcii Jil Sander z jari 2011 následne posúva estetické hranice kombináciou maximalizmu a minimalizmu v rámci toho istého odevu. Výstava kulminuje pohľadom na súčasnú módu, ktorá je plná extrémov. Presvedčiť sa o tom môžete pri modeloch značiek Balenciaga, Phoebe Philo, Ellery, Richard Quinn a Comme dés Garçons. Títo aj mnohí ďalší dizajnéri doby sú odrazom toho, že technológia, sociálne médiá a globalizácia výrazne ovplyvnili módu počas 21. storočia. Práve to spôsobilo, že módny cyklus sa točí oveľa rýchlejšie a je ťažké odhadnúť, ktorý extrém preváži zajtra.

 

foto1Vojna zasiahla aj do oblasti módy. Ženy sa potrebovali zapojiť do spoločenského diania a hľadali funkčnejšie oblečenie. To vidno na dámskom kostýme z roku 1916 vyrobenom z odolnej džínsoviny.

 

 

foto2Dvadsiate roky minulého storočia boli plné rozporov. Na jednej strane jednoduchosť a strohosť revolučnej Coco Chanel, na strane maximalistický štýl art deco. 

 

foto3aMinimalistické šaty z roku 1930.  foto3b 

 

 

 

foto4Dámsky kostým z roku 1945 je inšpirovaný pánskou módou a signalizuje ženskú emancipáciu.

 

 

foto5Dizajnér Michael Mott reflektoval redukčný prístup minimalistického umenia čiernobielymi minišatami z roku 1968.

 

 

foto6Osemdesiate roky boli oslavou sexuality a extravagancie. Na výstave ju reprezentuje aj kožený model Larryho Le Gaspiho.

 

 

foto7Extravagantné šaty Thierryho Muglera z roku 1979.

 

 

foto8aŠaty Calvina Kleina z roku 1996 symbolizujú návrat k čistým líniám.  foto8b 

 

 

 

foto9Obdobie minimalizmu deväťdesiatych rokov vystihuje aj ikonický nylonový batoh Prada, ktorý podčiarkuje estetiku s dôrazom na „neviditeľný luxus“.

 

 

foto11Raf Simons v kolekcii pre Jil Sanders z roku 2011 posúva estetické hranice kombináciou maximalizmu a minimalizmu v rámci jedného modelu.

 

Text: Jana Gombošová
FOTO: FIT (Fashion Institute of Technology) New York

Najnovšie zo sekcie lifestyle



Dizajn | 14.nov 2019

Naspäť k oldschool drevenými hodinkami

V dnešnej technickej dobe smartfónov a iných vymožeností nie je problém zistiť koľko je hodín a z minulosti známa veta:...


Voľný čas | 10.nov 2019

Svetlom proti zimnej depresii

Poznáte termín SAD? Seasonal affestive disorder (SAD) opisuje zmeny v nálade, ktoré postihujú čoraz väčšie percento populácie počas jesenných a zimných mesiacov...


Cestovanie | 09.nov 2019

Najlepšie hotely na svete pre každý typ ...

Cestovateľských rebríčkov je na svete mnoho, ak by sme si však mali vybrať len jeden, ktorým sa riadiť, bol by...


Dizajn | 08.nov 2019

Chôdza a krok: Výstava venovaná topánkam

Musée des Arts décoratifs v Paríži otvorilo 7.novembra novú výstavu venovanú topánkam, ich histórii a vzťahu k telu a móde...

predplatne

predplatne

banner.300x600 miluska

Naše tipy

Very Ralph: Životný príbeh módneho velik...

Ralph Lauren je jednou z najväčších a zároveň posledných žijúcich módnych ikon na svete. 80-ročný za...

Ligotavá jeseň v znamení minimalizmu

Jeseň je na jednej strane krásna, farebná a romantická, no niekedy dokáže byť aj poriadne melan...

Jesenné deco trendy

Ak aj vy uvažujete nad jemným upgrade-om vášho interiéru, poradíme vám, aké kúsky si vybrať. Medzi n...