Ekológia a udržateľnosť zasiahli aj kozmetický priemysel. Mnohé značky sa snažia prispôsobiť svoje fungovanie a zlepšiť svoj postoj ku životnému prostrediu. Aj kvôli tomu čoraz viac produktov býva označovaných ako prírodných, clean či vegánskych. Aký je medzi nimi rozdiel a aké zmeny sa zaviazali urobiť?
Ekologická
Po ekologickej kozmetike siaha čoraz viac ľudí, pričom cieľom je zaujať lepší postoj ku životnému prostrediu. Mnoho kozmetiky, ktorá má nálepku ekologická však nemusí byť hneď výrazne lepšia ako „neekologická“ kozmetika. Je to z toho dôvodu, že označenie ekologická kozmetika môže mať aj taký produkt, ktorý obsahuje aj mikroskopické množstvo organických zložiek. Ak si chcete byť istí, že siahate po ekologickejšej, udržateľnejšej alternatíve, v ktorej prístupe je výrazný rozdiel, vždy si naštudujte nálepku produktu a hľadajte logá overených certifikátov. Soil Association zabezpečuje, že produkt obsahuje zložky z udržateľného hospodárstva, nie sú testované na zvieratách, na pestovanie nie sú využívané silné chemikálie a navyše ani neobsahujú nano čiastočky, parabény, syntetické farbivá či vône. Ďalšími overenými certifikátmi sú COSMOS, Ecocert či ICEA.
Prírodná
Prírodná kozmetika býva často vnímaná ako to najlepšie, čo svojej pleti môžete dať, pretože „neobsahuje chémiu.“ Takéto tvrdenie je samozrejme nepravdivé, no aj napriek tomu existuje množstvo zástancov tohto typu kozmetiky. Bez ohľadu na to, či ste aj vy jej fanúšikom alebo nie, mali by ste vedieť, že označenie „prírodná kozmetika“ môžu mať aj produkty, ktoré obsahujú len 1% zložiek získaných z prírody. Preto ak hľadáte skutočne prírodnú kozmetiku, najlepšie je preskúmať samotné zloženie. Na prvých miestach v zozname by mali byť prírodné zložky a tie syntetické by sa mali nachádzať až na konci, čo naznačuje vysoký podiel prírodného zloženia. Mnohé prírodné produkty však musia mať aj syntetickú zložku, najčastejšie ňou je konzervant, ktorý sa postará o dlhšiu výdrž, nie je to však pravidlom. Takisto neznamená, že to čo je prírodné, je automaticky lepšie ako to syntetické. Práve prírodné zložky bývajú častými alergénmi. Neplatí teda, že všetko, čo je prírodné, je pre pleť to najlepšie. Majte na mysli, že aj prírodné zložky sú predsa len chemické zlúčeniny istého druhu, takže označovať ich za nadradené by nebolo správne. Najdôležitejšie je poznať svoju pleť a dať jej to, čo potrebuje.
Vegánska
Na vzostupe je aj vegánska kozmetika, ktorej nárast popularity súvisí so stúpajúcim počtom vegetariánov a vegánov. Momentálne však neexistuje žiadna regulácia, ktorá by upravovala status kozmetiky, ktorá sa za vegánsku považuje. V prípade, že vám na tom záleží, jediné, na čo sa môžete spoľahnúť je etiketa a na nej uvedené ingrediencie. Najjednoduchšou a najrýchlejšou cestou je ešte označenie certifikátom Vegan Society, ktorý ubezpečuje, že produkt s týmto označením neobsahuje žiadne živočíšne zložky ani vedľajšie živočíšne zložky a takisto neboli takýmto zložkám vystavené ani vo výrobnom procese. Tieto produkty tiež nie sú testované na zvieratách.
Clean
Tento pojem sa začína na kozmetických produktoch objavovať čoraz častejšie. Častokrát sa však zamieňa s prírodnou kozmetikou. Aký je teda medzi nimi rozdiel a čo znamená clean kozmetika? Ide o produkty, ktoré neobsahujú žiadne sulfáty, silikóny, ftaláty, parabény, pesticídy, petroleové deriváty, syntetické farbivá a parfumáciu. V rámci EÚ musia byť tieto produkty takisto označené potenciálnymi alergénmi a koncentráciou nad 0,01%, ktoré by mohli spôsobiť senzitivitu. Takáto kozmetika nemusí mať výhradne prírodné zloženie, práve naopak, častokrát obsahuje moderné, aktívne látky, ktoré sú hypoalergénne a účinné. Dôležité je opäť naštudovať etiketu a rozumieť potrebám svojej pleti.
Fair Trade
Na udržateľnosť z iného pohľadu sa sústreďuje kozmetika označená ako Fair Trade. Zväčša však ide o také produkty, ktoré obsahujú exotickejšie ingrediencie, napríklad kokos, argán, shea maslo a podobne. Keďže ide o ingrediencie, ktoré sú do väčšiny sveta importované z menej rozvinutých krajín, toto označenie hovorí o tom, že pracovníci a farmári sú spravodlivo ohodnotení za svoju prácu. Ide teda o záruku toho, že ingrediencie pochádzajú z etických podmienok. Týmito produktami zároveň podporujeme lokálne komunity, zlepšujeme ich prístup k základným životným potrebám ako je čistá voda či zdravotná starostlivosť. Fair Trade teda znamená, že producenti a pracovníci sú jednoducho ohodnotení férovo. Toto označenie však nezaručuje ekologické, udržateľnejšie praktiky, ani prírodné či clean zloženie produktov.
Foto: Adobe Stock