Termín fast fashion už počul asi každý. Týka sa módy a jej rýchleho cyklu, ktorý je neudržateľný po etickej aj ekologickej stránke. Presne na takom istom princípe však funguje aj fast beauty.
Koľko kozmetických produktov používate počas jedného dňa? A čo počas týždňa či mesiaca? Bez ohľadu na to, aké číslo ste si v hlave povedali, určite vlastníte omnoho vyšší počet produktov. Vo všeobecnosti používa každá žena denne maximálne 12 produktov, ktoré zahŕňajú dekoratívnu kozmetiku aj starostlivosť o pleť. Napriek tomu je počet líčidiel, masiek, hydratačných krémov či púdrov oveľa vyšší. Čím to je?
Ženy nemajú vôbec problém investovať do kvalitnej kozmetiky, čo je dobrým znamením. Avšak veľmi ťažko odolávame novému odtieňu obľúbeného rúžu, prípadne inovovanej maskare, ktorá nám už určite vyčaruje pohľad a lá bambi. Aj keď sa to na prvý pohľad nezdá, počas roku sa nám v kúpeľni nahromadí naozaj slušná zbierka kozmetiky. Posledné prieskumy ukazujú, že aj suma, ktorú investujeme do kozmetiky stúpa. Takmer každý mesiac sme svedkami uvedenie nových produktov, ktoré sú inšpirované Hrou o tróny či Coachellou, a presne tie sú odsúdené na rýchly pád. Ich úlohou je naviazať na pobláznenie niektorým z moderných fenoménov, vypredať a odísť zo scény. U nás v kúpeľní veľmi rýchlo zapadnú prachom.
Najkritickejším bodom kozmetického priemyslu sú obaly. Tie musia vyzerať príťažlivo, dizajnovo a luxusne, inak medzi ostatnými produktami nevyniknú. Najlepším materiálom pre kozmetické firmy sú preto plasty, ktoré im umožňujú vyhrať sa s dizajnom bez toho, aby bola výsledná cena obalu vysoká. Vzhľadom na to, že ide o kozmetické produkty, tieto obaly sa navyše ťažšie recyklujú, nedajú sa dobre vyčistiť a jednotlivé obaly pozostávajú z viacerých komponentov, ktoré sa ťažko oddeľujú. Takto kozmetika prispieva ku svetovému problému, ktorým sú plasty a ich neadekvátne spracovanie. Niektoré končia na skládkach, iné sa spaľujú, no mnohé putujú do oceánov.
Aj keď problematika „rýchlej kozmetiky“ je o niečo náročnejšia ako fast fashion, môžeme ovplyvniť náš prístup k nej. V prípade, že sa nedá vyhnúť spotrebe plastových obalov, na rad prichádza ďalšie riešenie- obmedzenie nákupov. Impulzívne obdarúvanie samých seba by sme mali úplne zastaviť. Naša zbierka nepotrebuje nový kozmetický produkt každý miesiac s príchodom novej farby, rovnako ako nepotrebujeme kupovať jednorazové pleťové masky. Cestou je reducia kvantity.