Byť v dnešnej dobe ženou je vzrušujúce aj úmorné zároveň. Udržať krok s ctižiadostivým tempom moderného života si vyžaduje priebojnosť, vnútornú silu, ale tiež krehkosť a občasnú iracionálnosť. Ako sa ideál ženskej krásy a prístup žien k sebe samým menil v priebehu času?

 

silazeny

 

Za niekoľko posledných dekád prešla naša spoločnosť rozličnými kultúrnymi zmenami – od zvýšenej reprezentácie minoritných skupín a ženského pokolenia v politickom a spoločenskom živote cez znovuzrodenie feminizmu, až po príbehy ženského hrdinstva a víťazstva – čo má dosah nielen na našu širšiu kultúru, ale aj na to, čo od života očakávame ako jednotlivci. Dnešný svet potrebuje ženy, ktoré sú samy sebou, hľadajú vyššiu pravdu, sú plné života, entuziazmu a stoja si pevne za tým, v čo veria. Ženy dokážu byť úžasne činorodé a kreatívne. Svoje nápady vedia uplatniť v každej oblasti života. Sú schopné citlivo vnímať akékoľvek malé odchýlky a pridávať k myšlienkam tie správne esencie. Neustále hľadanie nových spôsobov, ako ozdraviť seba i svet, v ktorom žijeme, si však vyžaduje skúmanie nových možností a dimenzií ženskosti.

 

Sila ženskosti

Každá žena ju v sebe má, bez ohľadu na svoj vek, vzhľad, povolanie či rolu, ktorú v spoločnosti zastáva. Reč je o ženskosti. Ženskosť, to je láska, neha, ladnosť pohybu, ale aj hrdosť, neskrotnosť a zraniteľnosť. Je to tiež nesebecká, vytrvalá sila, ktorá pramení z materstva. Sila zniesť množstvo životných rán a nevrátiť ani jednu. Sila brániť to, čo je srdcu najbližšie pred všetkými hrozbami sveta. Ženy majú jedinečné poslanie robiť tento svet krajším, pokojnejším a láskyplnejším. Stále však existuje množstvo takých, ktoré ani len netušia, aké sú vzácne pre spoločnosť. Neveria, že by mohli byť prínosné, inšpirujúce a potrebné. Aj preto obmedzujú svoje vízie o tom, kým by sa mohli stať, čo by mohli vytvoriť a radšej sa stiahnu a prispôsobia, aby zapadli. Ak sa však žena dostane ku svojej podstate, rozvinie v sebe všetky zložky ženstva. Tie, ktoré často považuje za prejavy vnútornej sily, ako je rozhodnosť, dynamika, schopnosť prekonávať prekážky, ale tiež tie, ktoré so silou na prvý pohľad nespája, ako vnímavosť, neha, citlivosť, súcit či intuícia. Sila ženy totiž nespočíva v prehnanom sebavedomí a nadľudských výkonoch, ale v sebadôvere a v pocite, že nemusíte nikomu nič dokazovať, že za to jednoducho stojíte.

 

Krása v nedokonalosti

Krása tvorí harmóniu, aj preto jej všetci podliehame, či chceme, alebo nie. Nie je nič zlé na tom, keď žena chce byť považovaná za krásnu. Je to spôsob, akým sa dá nadobudnúť sebavedomie, ktoré na život potrebujeme – niekto ho potrebuje menej, niekto viac. Krása, rovnako ako odvaha, tvorivosť, ambicióznosť či mnoho iných vecí, na ktorých si tak veľmi zakladáme, je však v skutočnosti abstraktným pojmom, ktorý je veľmi ťažké definovať. Má mnoho podôb a často spočíva v nedokonalostiach a v jedinečnosti. To, čo sa jednému človeku páči, môže byť pre iného nepríťažlivé. Krása je ukrytá viac v očiach toho, kto sa na nás díva, ako v objekte záujmu, a je predovšetkým záležitosťou vkusu. Dokonalá krása neexistuje. Niektoré ženy sú vyššie, iné nižšie, niektoré majú štíhlejšie, iné bacuľatejšie postavy, niektoré väčší nos, iné zase menšie pery, jednoducho sú rozmanité. A v tom spočíva ich krása.

Oscar Wilde kedysi vyriekol vetu: „Buď sama sebou, všetci ostatní sú už obsadení.“ Byť sama sebou znamená byť jedinečnou. Pravá krása ženy sa totiž odráža v jej duši. Je to tá starostlivosť, ktorú dáva, vášeň ktorú ukazuje. Krása ženy rastie s jej vekom.

 

História ženskej krásy

Krása je pojem známy už od pradávnej minulosti, presnú definíciu však nemá. Ideál ženskej krásy sa po stáročia menil. Každé obdobie malo svoju ikonu, ideál, ktorý lahodil zraku i sluchu, vzbudzoval obdiv, vyvolával nadšenie a niekedy dokonca pobúrenie.

 

Egyptska faraonka

Staroveký Egypt
Hoci prvý dochovaný obraz ideálu ženskej krásy sa objavuje už v praveku v podobe sošky Vestonickej Venuše, ktorá sa vyznačovala veľmi oblými krivkami. Prvé zaznamenané posadnutie dokonalosťou svojho tela a vzhľadu sa spája s Nefertiti a Kleopatrou zo starovekého Egypta. Vládkyňa z významného rodu faraónov, ktorá si dokázala získať srdcia tisícov mužov, sa kúpala v osľom mlieku, používala prípravky na obrusovanie kože a prevoniavala si celé telo vonnými olejmi. V tej dobe bolo žiaduce štíhle telo, ladné krivky, dokonale nalíčená tvár s dôrazom na pery a oči a až prehananá starostlivosť o vlasy.

 

Staroveký Rím a Grécko
Zeny antickeho ReckaV dobe, v ktorej vládol kult mužského tela, bola príťažlivosť ženskej postavy určovaná filozofmi, matematikmi a geometrikmi. Ideál krásy bol v tomto období spájaný nielen s telesnou stránkou, ale tiež so stránkou duševnou. Ženy si potrpeli na bielu až priesvitnú kožu a používali na to rôzne bieliace prípravky. Pravidelne si robili make up – pery si maľovali na červeno, na mihalnice a obočie si nanášali kefkou tenkú vrstvu čierneho prachu antimónu. Nosili komplikované účesy a vlasy si prefarbovali do zlatista, na blond a na červeno.

 

StredovekStredovek
Obdobie stredoveku bolo úzko spojené s kresťanským náboženstvom, ktoré telesnú krásu popieralo. Všetko, čo sa vzťahovalo na telo, bolo označované ako hriešne. Žena bola prehlásená za nedokonalého človeka. Cenila sa skromnosť, cudnosť a prirodzenosť. V móde bola útla postava a esovité držanie tela. Ženy sa priúčali zvláštnemu spôsobu chôdze, pri ktorom bola panva čo najviac prehnutá. Stredovekí estéti si tiež potrpeli na dlhé chodidlá, ktoré boli považované za vrchol elegancie.

 

 

Renesancni obraz Dama s jednorozcem od Raphaela SantihoRenesancia
Kým v antike vládla prirodzenosť a krása nespútaného nahého tela, ženy v období renesancie boli oslavované za svoju symetrickú postavu, oblé tvary a plné krivky, ktoré často dosahovali pomocou korzetov. V móde boli biele zuby, svetlá pokožka a červené pery. Riasy aj obočie si farbili na čierno. Blond vlasy boli považované za znak krásy a vysokej triedy, mnohé ženy sa preto pokúšali zmeniť si farbu na blond pomocou bielidla, šafránu alebo farbiva z cibuľových šupín.

 

 

 

Barokni kraska Henrietta Anna StuartovnaBaroko a rokoko
Presadzovali sa kypré tvary a plnoštíhly ideál krásy, ktorý symbolizoval rozkoš, zmyselnosť a ženskosť. Ženy si vypchávali oblasť poprsia a maľovali si znamienka krásy. Pleť si čistili vínom a oslím mliekom. Nosili dekorované parochne, ktoré vďaka estetickému hendikepu kráľa Ľudovíta XIII. zažívali boom nielen medzi ženami, ale aj medzi mužmi. V móde bola svetlá pokožka – čím bledšia pokožka, tým viac boli viditeľné žily, ktoré si ženy prifarbovali modrou farbou, aby tak zdôraznili, že im v nich koluje modrá krv.

 

 

 

Zeny viktorianske eryViktoriánska éra
Počas viktoriánskej éry si ženy museli poradiť aj bez make-upu, pretože kráľovná Viktória ho považovala za neurodzený a neslušný. Ak sa ženy chceli skrášliť, museli improvizovať, a tak sa zvykli nenápadne štípať do líc a hrýzli si pery, aby boli červenšie. Byť sexy znamenalo mať čo najmenší driek, sťahovali sa korzetmi, lámali si rebrá. Dámy dávali prednosť prirozenému vzhľadu s ľahko napudrovanou tvárou bez lícenky a iných zvýraznení.

 

 

 

 

 

Coco Chanel20. roky

K prvým veľkým zmenám, ktoré vo vnímaní ženskej krásy prinieslo 20. storočie, patril odklon od ideálu bledej pleti. Coco Chanel a Josephine Baker vytvorili z opálenej pokožky nielen nový symbol krásy, ale aj symbol sociálneho statusu. Vo veľkej miere sa začalo upúšťať od nosenia korzetov. Ženy netúžili vyzerať ako ženy. Zväzovali si prsia, aby ich hrudník pôsobil plochejšie. Dôraz na pás a prsia síce klesol, viac odhaľovať však začali svoje členky a kolená. Populárnymi sa po novom stali krátke účesy, zvlnené vlasy a mikáda, ktoré symbolizovali narastúcu slobodu žien.

 

 

 

Brigitte Bardot30. až 50. roky (zlatá éra Hollywoodu)

V 30. rokoch sa do centra pozornosti znovu vrátili krivky a bohatý dekolt. Ženy chceli znovu pôsobiť ženskejšie, za čo môžu nové ikony doby Marilyn Monroe, Sophia Loren a Brigitte Bardot. Svoje postavy viac neskrývali v upätých šatách, ale ochotne ich vystavovali na obdiv. Obľúbené boli buď čierne, alebo blond vlasy, ktoré sa nosili ostrihané nakrátko, maximálne tesne nad ramená. Trend nosenia kučier a žiarivých vĺn dopĺňali červeným a neskôr ružovým rúžom, zvýrazneným obočím a čiernou očnou linkou.

 

 

 

 

 

Twiggy60. roky

Ideál postavy na spôsob presýpacích hodín nahradila extrémne štíhla postava s androgýnnym nádychom, a to vďaka sláve a vplyvu modelky Twiggy Lawson. Jej ikonický chlapčenský vzhľad, veľké oči lemované výraznými riasami a krátke blond vlasy spôsobili módnu revolúciu. Spolu s Audrey Hepburn priniesli do sveta niečo neznáme a originálne. Audrey nanovo definovala eleganciu žien – jej útly dievčenský zjav bol úplným protipólom všetkých sexy krások s veľkým poprsím a našpúlenými perami.

 

 

 

Farrah Fawcett70. roky

Zlatá éra disca, hippies a glam rocku. Ženy hľadali rovnoprávnosť s mužmi, pálili podprsenky, častejšie nosili nohavice a voľnejšie oblečenie. Ideálom krásy bola štíhla, mladistvo vyzerajúca žena, s opálenou pokožkou a farbou v líčkach. Na čas sa dokonca objavila módna vlna vyšportovanej chudosti. Ikonami boli Bianca Jagger a Farrah Fawcett. Ženy sa začali viac obklopovať bronzermi, symbolom éry sa stali zvodné dymové líčenie a nadýchané vlasy s veľkými kučerami.

 

 

 

 

Jane Fonda propaguje aerobic v 80. letech80. roky

Žena sa vo všetkých smeroch snažila vyzerať dokonale a oslobodene. Nesmierne populárnym sa stalo fitness a cvičenie aerobiku, čo sa neodzrkadlilo len na štíhlych vyšportovaných postavách žien, ale aj v móde. Čím väčší účes, tým lepší, typické boli pre toto obdobie aj krepované vlny. Líčenie bolo trblietavé, divoké a prekypujúce farbami. Na scénu nastúpili spandex, lycra a piercing v pupku.

 

 

 

 

 

 

Cindy Crawford90. roky

Trend štíhlej postavy dosiahol nový vrchol. V móde zavládol kult supermodeliek, ikonických žien, ktoré stelesňovali ideál ženskej krásy. Medzi nimi Linda Evangelista, Cindy Crawdford, Christy Turlington či Naomi Campbell. Nosili sa výrazné červené pery obtiahnuté kontúrkou, linka okolo očí a dominantné čierne riasy. Divoké účesy nahradili decentné frizúry, v obľube bol uvoľnený a antikomformný postoj k obliekaniu. Rozmohol sa piecing a rôzne iné modifikácie tela.

 

 

Súčasnosť

Súčasnosť sa nesie v znamení osláv ženských kriviek, zdravého životného štýlu a prirodzenosti. Na druhej strane sa stále veľmi darí estetickej chirurgii, ktorá láka prísľubom vyššieho sebavedomia. Veľký podiel na tom majú tradičné a sociálne médiá, celebrity ako vzory a ich neustále zdôrazňovanie ideálu ženskej krásy, ktorá sa točí okolo štíhlej postavy, pevného poprsia, zadku a žiadnych vrások na tvári. Žijeme pritom v dobe, v ktorej majú ženy viac voľnosti a možností ako kedykoľvek predtým. V dobe, ktorá je unavená perfekcionizmom a v ktorej rozkvitá pestrosť a diverzita.

I keď je krása veľmi subjektívna, v móde sú pre odlišnosť a nedokonalosť dvere konečne otvorené. Módny priemysel dáva častejšie šancu modelkám, ktoré sú niečím výnimočné a odlišné od ostatných. Ženám rôznych vekových kategórií, na ktoré keď sa človek pozrie, nevidí len dokonalú symetrickú tvár a vysoké chudé telo, ale vidí jedinečnú osobnosť, charakter, príbeh. Medzi také sa radí aj trio modeliek, ktoré rúcajú všetky stereotypy, predsudky a menia súčasné predstavy o tom, čo je považované za krásne.

 

Winnie HarlowWinnie Harlow

Jej skutočné meno je Chantelle Brown-Young, pochádza z Kanady a momentálne patrí k najúspešnejším a najvyhľadávanejším modelkám. Winnie už odmalička trpí autoimunitným ochorením kože s názvom Vitiligo, ktorého hlavným znakom je depigmentácia kože. Celé detstvo sa jej za jej „biele flaky“ v škole vysmievali a šikanovali ju, a tak sa začala od jedenástich rokov vzdelávať doma. Z Kanady sa pred pár rokmi presťahovala do Kalifornie, kde nadobudla stratené sebavedomie, ktoré v spojení s jej vnútorným vyžarovaním oslovilo milóny ľudí na sociálnych sieťach. A keď sa jej fotky dostali do hľadáčika Tyry Banks, jej život sa zmenil od základov. Tyra pozvala Winnie do súťaže Amerika hľadá topmodelku a hoci neskončila vo finále, všimlo si ju hneď niekoľko módnych návrhárov a značiek. Dnes predvádza na svetových týždňoch módy v Londýne, Miláne, New Yorku a Paríži, je tvárou značky Desigual, objavila sa na obálkach prestížnych módnych publikácií, zahrala si vo videoklipe Beyoncé a bola jednou z rečníčok na konferenciách TED a Women In The World Summit.

 

Adwoa AboahAdwoa Aboah

Modelkou roka a Ženou roka podľa časopisu GQ sa v roku 2017 stala Adwoa Aboah. Modelka so zmiešanými koreňmi a nesmierne zapamätateľnou tvárou, ktorá dlhý čas bojovala s depresiami, bipolárou afektívnou poruchou a závislosťou od drog, sa do sveta modelingu pohrúžila ako 16-ročná vďaka svojej matke, ktorá je úspešnou agentkou mnohých fotografov a kreatívcov. Do povedomia širšej verejnosti sa dostala len pred pár rokmi. Kombinácia výraznej osobnosti, karamelovej pokožky, výrazných pieh a kratučkých ryšavých vlasov zaujala aj nového šéfredaktora britskej mutácie časopisu Vogue Edwarda Enninfula, ktorý z nej urobil tvár svojho prvého čísla venovaného diverzite. Adwoa však nezostala iba pri modelingu, začala sa tiež naplno venovať aktivizmu. Spolu so svoju najlepšou kamarátkou založila online platformu s názvom Gurls Talk, ktorá poskytuje priestor pre ženy, ktoré sa chcú podeliť o svoje zážitky a pocity týkajúce sa mentálneho zdravia, sexuality, rasizmu a body image bez toho, aby boli za to vysmiate či skritizované.

 

 

Diandra ForrestDiandra Forrest

Zelenooká blondínka s africkými črtami, ktorá sa narodila ako albínka, spôsobila v módnom svete nečakanú senzáciu. Pre svoj netypický vzhľad, ktorý je veľmi zriedkavý pri ľuďoch tmavej pleti, bola Diandra dlhodobo vystavovaná šikanovaniu od svojho okolia. Jej samej trvalo roky, kým sa zmierila so svojím vzhľadom. To, že byť iná neznamená byť škaredá, si naplno uvedomila, až keď ju na ulici oslovil mladý fotograf, ktorý jej ponúkol, že ju nafotí a pomôže z nej spraviť modelku. Dnes je táto rodená Newyorčanka prvou modelkou s albinizmom, ktorú zastupuje svetová modelingová agentúra. Tvár kampane #ChooseToChange značky Lokai je okrem iného múzou návrhárov ako Jean Paul Gaultier či Vivienne Westwood. Svoj čas delí medzi prácu, rodinu a neziskovú organizáciu Assisting Children in Need, ktorá bojuje proti diskriminácii albínskej komunity v Tanzánii.

 

Foto: archiv firem, reprodukce, Archive Photos, Old Book Arts, indigital.tv

Text: Barbora Dudinská Sosková

Najnovšie zo sekcie krása



5 beauty trikov so sódou bikarbónou

Kto by povedal, že sóda bikarbóna dokáže pomôcť aj mimo kuchyne? Našli sme jej 5 využití, ktoré vám pomôžu pri...


Domáca arómaterapia

Sila vône je známa už veľmi dlhú dobu, prečo si teda nenamiešať vonné zmesi podľa vlastných požiadaviek a preferencií?  


Trendy krasa | 10.aug 2018

Zrkadlá prepojené s technológiou

Určite uznáte, že pri líčení veľmi záleží na svetle aj na type zrkadla. Vďaka kombinácií správneho osvetlenia a praktického zrkadla...


Beauty tipy do letných horúčav

Aj napriek tomu, že milujeme leto, niekedy nám dá zabrať. Ako sa však vysporiadať s horúčavami a stále vyzerať upravene?...

tf leto 2018 baner

 tlacitko kupit2

Naše tipy

4 múzy Pirelli kalendára 2019

Pirelli Calendar na rok 2019 objavuje príbehy 4 žien: Gigi Hadid, Julia Garner, Laetitia Casta a Mis...

Chopard bude vyrábať len udržateľné šper...

Udržateľnosť, etika a ekológia sa netýkajú výhradne odevov, ale aj šperkov. Priekopníkom v inováciác...

Nafukovačky z dielne Missoni

Neviete si predstaviť leto bez zábavných nafukovačiek vo forme donutov, labutí a iných insta-friendl...