Top Fashion Bar
Kúpiť predplatné Search
Kúpiť predplatné

Trendy / 21. February 2025

Kam smeruje high fashion?

_V jej svete sa totiž rozpútal silný vietor zmien, ktorý prehnal kreatívne vedenie najväčších značiek. Gucci, Dior, Chanel, Bottega Veneta – všetky prechádzajú transformáciami, ktoré môžu ovplyvniť ich smerovanie na dlhé roky. Otázkou zostáva, či nové mená na kľúčových postoch dokážu zachovať DNA módnych domov a zároveň im vdýchnuť novú energiu. Blížiace sa fashion weeky naznačia, akým smerom sa tieto presuny uberú.

Kam smeruje high fashion?

Tradície vs. inovácie sú jednou z hlavných tém, ktoré významne ovplyvňujú vývoj módnych domov s dlhoročnou tradíciou. Módny priemysel sa ocitá v období výrazných premien. Značky teraz čelia novým výzvam a hľadajú spôsob, ako sa prispôsobiť meniacim sa trhovým podmienkam a nákupným zvyklostiam, pričom kľúčovú úlohu zohrávajú práve noví kreatívni riaditelia.

Gucci 
Gucci 
Dior 
Dior 
Bottega Veneta
Bottega Veneta

_Hľadanie stratenej identity

Gucci, kedysi synonymum hravej extravagancie pod vedením vizionára Alessandra Michela, sa dnes snaží preorientovať na minimalistickú estetiku. Sabato De Sarno, ktorý prevzal kreatívne vedenie v roku 2023, sa snažil obnoviť sexepíl značky prostredníctvom striedmejšieho štýlu inšpirovaného Tomom Fordom. Jeho odchod vo februári 2025 je pre Gucci ďalším bodom obratu. Minimalistický prístup pod jeho vedením nedokázal naplniť očakávania – ani zákazníkov, ani finančných výsledkov. Predaj v treťom kvartáli 2024 klesol o 25 % a značka sa ocitla v kreatívnom vákuu.

Gucci teraz stojí pred zásadnou otázkou: vráti sa k extravagancii, ktorá ho preslávila, alebo sa pokúsi zadefinovať nový pohľad na luxus? Kto bude tým, kto značke konečne dodá stabilný smer?

Sabato de Sarno v tvorivom procese
Sabato de Sarno v tvorivom procese

_Stabilita s potrebou inovácie

Dior si zachováva konzistentnú identitu luxusu, no odchod kľúčových kreatívnych lídrov prináša výzvy. Kim Jones opustil mužskú líniu, zatiaľ čo Maria Grazia Chiuri pravdepodobne ukončí svoje pôsobenie v dámskej sekcii. Hoci súčasné kolekcie sú technicky dokonalé, chýba im moment prekvapenia, ktorý by vzbudil nadšenie u zákazníkov. Značka preto hľadá novú vlnu kreativity, ktorá by oživila jej ponuku a prilákala novú generáciu zákazníkov.

Dior dámska kolekcia pod vedením Marie Grazie Chiuri
Dior dámska kolekcia pod vedením Marie Grazie Chiuri

_Nové tváre, nové vízie

Po odchode Matthieu Blazyho sa na čelo Bottega Veneta postavila Louise Trotter. Známa svojím citom pre praktickosť a eleganciu, má pred sebou neľahkú úlohu – zachovať exkluzivitu značky, no zároveň ju osviežiť. Čaká nás návrat k precíznej práci s materiálmi s moderným twistom?

V uplynulom roku došlo k zmenám aj v módnom dome Valentino. V marci 2024 Pierpaolo Piccioli oznámil svoj odchod po 25 rokoch pôsobenia v spoločnosti, z toho od roku 2016 ako hlavný kreatívny riaditeľ. Jeho nástupcom sa stal Alessandro Michele, bývalý kreatívny riaditeľ Gucci, ktorý svoju funkciu oficiálne prevzal na jar. Micheleho prvá kolekcia pre Valentino, nazvaná "Pavillon des Folies", bola predstavená počas septembrového Parížskeho týždňa módy.

Módny dom Maison Margiela prešiel podobnou zmenou. V decembri 2024 John Galliano oznámil svoj odchod po desaťročí pôsobenia v spoločnosti. Počas svojho vedenia oživil značku prostredníctvom inovatívnych techník a nezabudnuteľných kolekcií. V januári 2025 bol novým kreatívnym riaditeľom menovaný belgický dizajnér Glenn Martens, ktorý predtým úspešne viedol značky Diesel a Y/Project.

V septembri 2024 bola na post kreatívnej riaditeľky Givenchy vymenovaná britská dizajnérka Sarah Burton, pričom jej prvá kolekcia sa očakáva v marci 2025.

Virginie Viard definitívne ukončila svoje pôsobenie v Chanel a jej miesto zaujal Matthieu Blazy. Po rokoch strávených v Bottega Veneta je jeho rukopis jasný – kombinácia tradície a inovácií. Posunie sa Chanel k uvoľnenejšej, no stále luxusnej estetike?

Prestup v podaní značky Maison Margiela
Prestup v podaní značky Maison Margiela
Nový kreatívny riaditeľ Glenn Martens
Nový kreatívny riaditeľ Glenn Martens

_Trendy a budúcnosť high fashion

Veľké značky v tomto roku ustupujú od konceptu quiet luxury a posúvajú sa k výraznej estetike. Návrat k bohatým farbám, odvážnym vzorom a maximalizmu naznačuje túžbu po individualite a sebavyjadrení. Funkčná estetika, ktorá triumfovala v minulom roku, zostáva relevantná aj naďalej – otázkou je, ktoré značky dokážu prepojiť praktickosť s luxusom. Trend je reakciou na rastúci záujem o prírodu a udržateľnosť, pričom značky ako Prada a Louis Vuitton predstavujú kolekcie inšpirované outdoorovým oblečením.

_Ekonomické výzvy a adaptácia značiek

Globálny trh s luxusným tovarom čelí výzvam, ako je pokles dopytu v Číne a potenciálne clá v USA. Tieto faktory nútia značky prehodnotiť svoje stratégie a hľadať nové spôsoby, ako prilákať zákazníkov. Napriek týmto prekážkam značky ako Hermès vyjadrujú dôveru vo svoje schopnosti prispôsobiť sa a udržať si lojalitu zákazníkov prostredníctvom strategických úprav cien a posilnenia svojich kľúčových hodnôt.

 Zaujímavosť? Hermès po úspešnom roku udelil svojim zamestnancom bonus vo výške 4 500 eur – a nejde o pár vyvolených. Odmenu dostalo viac ako 25-tisíc zamestnancov.

_Čo nás čaká?

Prelomy rokov 2024 a 2025 priniesli nevídané presuny v módnom priemysle. Nadchádzajúce fashion weeky ukážu, ako tieto zmeny ovplyvnia tvorbu jednotlivých značiek. Móda je v neustálom pohybe – a otázkou zostáva, či tento vír zmien prinesie nové ikony, alebo len dočasné experimenty. 

High fashion si nežiada len kreatívu, ale aj konzistenciu. Kto ju dokáže priniesť a kto v tomto módnom víchre stratí smer?

 

 

Text: KK foto: archív značiek 

    1006

    Súvisiace články