Top Fashion Bar
Kúpiť predplatné Search
Kúpiť predplatné

Trendy / 9. apríl 2023

Jacquemus: Zázračné dieťa Francúzska

Módny dom pod menom Jacquemus možno nie je na scéne rovnako dlho ako iné značky, o ktorých sme v rubrike History písali doteraz, ale rozhodne ovplyvnil módu poslednej dekády a potvrdil svoje miesto medzi nimi.

Jacquemus: Zázračné dieťa Francúzska

Simon Porte Jacquemus založil značku pod menom Jacquemus, keď mal len devätnásť rokov. Simon vyrastal v rodine farmárov v malom mestečku Mallemort pri Marseille. Ako dieťa pomáhal starým rodičom predávať ovocie a zeleninu na lokálnom trhu, pričom zaujato sledoval rozdiely medzi miestnymi ľuďmi a turistami. Parížania ho fascinovali, skúmal ich odlišné outfity a neskôr ich identifikoval na základe poznávacích značiek áut. Čoskoro ich podľa uniformného oblečenia hlavného mesta spoznával so stopercentnou presnosťou. Zároveň počúval životné rady starších na trhu, ktoré hovorili: „keď niečo dokážeš v Paríži, dokážeš to kdekoľvek“, a rozhodol sa to potvrdiť. Nikto z rodiny sa nečudoval, že si zvolil umeleckú cestu. Predpovedali to od začiatku, dokonca aj lokálny poštár vedel, že Simon raz bude známy umelec. Na svoj pôvod bol vždy hrdý, jeho rodičia mali tiež sklony k umeniu. Matka mala vynikajúci vkus, maľovala, a otec spieval v kapele a skladal básne. Jeho vzorom bol Serge Gainsbourg a táto inšpirácia sa preniesla aj na Simona. 

Cesta k móde

Ako dieťa Simon pracoval aj ako model a herec, ale vždy inklinoval k móde. Bol cieľavedomý a ovplyvnený štýlom svojej matky, ktorá mu nechala kreatívnu voľnosť a dovolila obliekať kostýmy aj svoje šaty. Ako prvák jej ušil sukňu zo záclony, ktorú hrdo nosila. Fascinovali ho uniformy, bohato zdobené liturgické kňazské rúcho bolo jediným dôvodom, prečo sníval o povolaní kňaza. Keď mal osem rokov, napísal list Jeanovi Paulovi Gaultierovi s ponukou na prácu štylistu. V dopise argumentoval, že najať osemročného štylistu by bola dobrá publicita. Gaultier mu neodpísal, a s veľkou pravdepodobnosťou to môže ľutovať.

Po skončení strednej školy sa hneď presťahoval do Paríža. Najprv si predstavoval kariéru vo filme, chcel rozprávať príbehy žien. Zapísal sa však na École Supérieure des Arts et Techniques de la Mode a začal študovať módny dizajn. Pár mesiacov po začiatku štúdia jeho matka tragicky zahynula pri autonehode a Simon sa následne rozhodol ukončiť štúdium a založiť značku na jej počesť. Pomenoval ju Jacquemus, podľa jej rodného priezviska. Aby mohol svoje návrhy financovať, začal pracovať v butiku japonskej značky Comme Des Garçons, ktorá bola jeho veľkou inšpiráciou. Bol to múdry ťah, spoznal sa s jej dizajnérkou Rei Kawakubo a ona jeho značku následne začala podporovať.

Prvé návrhy 

Prvé návrhy Jacquemus boli veľmi minimalistické. Jedným dôvodom bol vplyv japonského minimalizmu Comme des Garçons a druhým financie. Keď Simon prišiel za parížskou krajčírkou s návrhom sukne, prišitie vačkov už bolo nad rámec budgetu. Cez prácu v butiku sa spoznal aj manželom Kawakubo, Adrianom Joffem, zakladateľom kultového multi-brand storu Dover Street Market. Joffe mal nos na talent, okrem iných podporoval aj mladého Goshu Rubchinskeho, a Jacquemus ho zaujal. Od začiatku videl jeho jasnú víziu. O Simonovi sa vyjadruje, že „nikdy nestretol nikoho tak odhodlaného a pokorného, s jasnou predstavou o tom, čo chce robiť a čo chce dokázať”.

Odhodlanosť Jacquemusovi rozhodne nechýbala. Po založení značky jej začal robiť v podstate telemarketing. Znamenalo to preňho neúnavne volať a písať všetkým, ktorých mená našiel v časopisoch, aby si pozreli jeho kolekciu. Telefonáty odznievali v štýle: „Bonjour, som Simon, mám devätnásť rokov a vy si musíte okamžite pozrieť moju novú kolekciu“.

Osobný príbeh

Prvú prehliadku zorganizoval v bazéne a modely odprezentoval na svojich kamarátkach. Prvá a druhá kolekcia boli podľa neho silné, ale naozaj prerazila až tretia, vytvorená z vlny. Netrvalo dlho a návrhy sa predávali v Dover Street Market v Londýne. Všetky kolekcie boli inšpirované jeho spomienkami. V tejto tradícii pokračuje doteraz, každá show je hlboko osobným príbehom Simonovho detstva a zároveň ikonicky stereotypným obrazom Francúzska. Modely Jacquemus, vždy tancujúce na hrane medzi konceptualitou a komerčnosťou, spája asymetrický dizajn, geometrické oversized strihy a často neprítomnosť topánok alebo častí odevu. Dodnes sa mu prikladajú zásluhy za oživenie parížskej módnej scény, ktorá v tej dobe mierne stagnovala. Simon bol najmladším módnym dizajnérom v histórii Paris Fashion Week.

Jacquemus má teraz vlastné štúdio v Le Marais, bol dvakrát nominovaný na cenu LVMH a vyhral špeciálnu cenu poroty. Prehliadku sezóny jar/leto 2018 usporiadal blízko domova, v levanduľovom poli pri Marseille, a kolekciu s názvom „LA BOMBA“ vtedy okrem iných kúpil Net-a-Porter, Selfridges aj Moda Operandi. Vďaka stúpajúcemu úspechu zaradil do ponuky doplnky aj menswear líniu. Jeho miniatúrne kabelky Le Chiquito spôsobili v roku 2017 revolúciu. S fanúšikmi ako Rihanna a Kim Kardashian sa stali internetovou senzáciou a inšpirovali aj ostatné módne domy. Kabelky všetkých návrhárov boli zrazu menšie a menšie.

Jacquemus x Nike

V roku 2019 sa Jacquemus rozhodol spomaliť. Dámske a pánske shows spojil dokopy a nové kolekcie tak prezentuje v januári a v júni. Umožňuje mu to znížiť environmentálny dopad prehliadok a zároveň využiť rovnaké materiály pre obe línie, čím zníži odpad. Dnes je vystúpenie z tradičného kolobehu fashion weeks praktika bežná aj u väčších módnych domov, ale Jacquemus bol medzi prvými. Na scéne je vyše desať rokov a má zjavný talent zostať relevantným. Toto leto zverejnila značka športovú kolaboráciu Jacquemus x Nike a udržiava sa na vrcholných pozíciách v rebríčkoch „must-have“.

Kreatívna vízia

Za svoj úspech Simon Porte Jacquemus do veľkej miery vďačí aj svojej extrovertnej povahe a zdieľaniu kreatívnej vízie a života na sociálnych sieťach. Medzi prvými uchopil koncept Instagramu a prispôsobil mu koncept pop-upov aj prehliadok. Vizuálny storytelling mu bol vždy blízky, Jacquemus založil prvý blog s príbehmi o sebe už v trinástich rokoch a do veľkej miery v ňom naďalej pokračuje. Nielen na Instagrame, ale hlavne prostredníctvom návrhov, ktorými rozpráva príbehy žien svojho života. Všetky prehliadky Jacquemus navštevuje jeho stará mama Liline, ktorú pravidelne fotí vo svojich návrhoch. Práve s ňou strávil detstvo na farme.

Spisovateľ a novinár Loïc Prigent spomína na prekvapenie, ktoré zažil pri stretnutí návrhára: „Jeho energia je absolútne nákazlivá. Je očarujúce, aký má vzťah k rodine a k svojim koreňom. Keď o nich hovorí, žiari. Len sa ho spýtajte, porozpráva vám o farme aj somárovi jeho babky.“

Kolekcia jar/leto 2021 s názvom „L’AMOUR“ odzrkadľovala nedostatok lásky počas lockdownu. „L’AMOUR začala odlišne. Predstavoval som si ľudí, ako sa stretávajú a oslavujú spoločne lásku. Čo je krásne na láske je, ako pretrváva, občas aj silnie počas odluky. Chvíľu po tom, čo sa môj tím musel navzájom odizolovať, sme všetci doma cítili silnú potrebu pracovať. Tak vznikla nová vízia, stala sa z nás ľudská reťaz. Každý krok kreatívneho procesu sme robili s láskou,“ opisuje Jacquemus.

Simon Porte Jacquemus je naďalej jediným dizajnérom značky a preferuje pracovať v malom tíme. Okrem návrhov oblečenia a doplnkov je plne zodpovedný za fotenia a proces organizácie prehliadok, ich hudby aj osvetlenia. Vďaka tomu je každá z nich zážitkom ako z filmu. Už od čias Christiana Lacroix sme nemali šťastie vidieť tak otvorene francúzsku (a nielen parížsku) náladu a cit.

Timeline

  • 2008 – štúdium na École supérieure des arts et techniques de la mode
  • 2009 – založenie značky Jacquemus na počesť matky
  • 2011 – práca v Comme des garçons a začiatok kreatívneho vzťahu s Rei Kawakubo
  • 2014 – prvá prehliadka ako súčasť PFW
  • 2015 – víťaz LVMH Special Jury Prize
  • 2017 – ikonická show „LES SANTONS DE PROVENCE“, ktorá dostala značku do povedomia
  • 2018 – LA BOMBA, inšpirovaná ženou z južného Francúzska, ktorá oslavuje sexualitu
  • 2019 – LE GADJO, Jacquemus predstavuje pánsku kolekciu
  • 2019 – show na oslavu desiateho výročia značky
  • 2021– L’AMOUR, oslava lásky uprostred polí
  • 2022 – LE PAPIER, prehliadka jeseň/zima v soľných lagúnach národného parku Camargue
    1197

    Súvisiace články