Budúcnosť je dnes. Nedávno som čítala zaujímavú knihu od Kevina Kellyho, ktorá nesie názov Inevitable (v preklade Neodvratný či Nevyhnutný). Kevin je zakladateľom populárneho magazínu Wired, ktorý sa venuje najmä technológiám, takže som čakala podrobný vhľad do tejto tematiky. Kniha sa zaoberá technológiou a jej budúcnosťou, vplyvom na každodenné aktivity. Aby som vás dlho nenudila (je to inak výborné čítanie pre každého, nielen pre tých, ktorých zaujímajú technológie), prejdem hneď k veci.

 

future

 

Aj keď sa to tak možno nezdá, náš každodenný život pomaly pohlcujú technológie. To má samozrejme svoje výhody aj nevýhody, no k tým pozitívam patrí napríklad ich dopad na kozmetický priemysel. Už aj bežne dostupné smartfóny dokážu zanalyzovať stav pleti, na domáce použitie si môžeme kúpiť svetelnú masku, ktorá lieči akné a vrásky a namiešať si môžeme svoj dokonalý odtieň make-upu podľa jedinej fotky. O tom sme pred 50, alebo pokojne aj 20 rokmi ani nesnívali. Aké najväčšie zmeny zasiahnu kozmetický priemysel vďaka umelej inteligencii? Autor knihy rozoberá presne tieto aspekty v knihe, samozrejme nerozpráva výhradne o kozmetike, ale ponúka množstvo ďalších príkladov toho, ako budeme spolunažívať s umelou inteligenciou. Jeho hypotézy som aplikovala na kozmetický priemysel a takto vznikol môj pohľad na budúcnosť v tomto smere.

Čo je umelá inteligencia? Veľmi komplexná vec, ktorú by sme však mohli laicky zhrnúť do niekoľkých viet. Pracuje s dátami, ktoré jej užívatelia, čiže my sami, dodávame na pravidelnej báze. Učí sa z nich, sleduje ich a prispôsobuje sa im. Čím viac informácii dostane, tým je presnejšia. Vyvíja sa podľa nášho správania, preferencií, záujmov či zvykov. A je v tom úspešná. Sú na nej založené rôzne aplikácie, využívajú ju portály ako Amazon, a fungujú na nej samojazdiace autá. Samozrejme sa však týka aj kozmetiky.

 

hi mirrorHI Mirror inteligentné zrkadlo

 

Inteligentné produkty

Kozmetické značky, ktoré sa roky spoliehali na staré- overené produkty môžu zabudnúť na úspech, ak neimplementujú do svojho vývoja aj umelú inteligenciu. Dnes nám už nestačí jediný hydratačný krém a jeden očný krém. Mení sa svet okolo nás, ale aj my sami a preto máme aj nové preferencie. Vďaka umelej inteligencii však majú kozmetické značky na dosah presne to, čo chceme. Slúžia na to najrôznejšie algoritmy či už v našom vyhľadávaní, lajkovaní na sociálnych sieťach či v našej interakcii s online obsahom.

 

Personalizované nástroje

Už dnes je na trhu množstvo prístrojov či nástrojov, ktoré dokážu zbierať a analyzovať tie najrôznejšie dáta. Je to napríklad zrkadlo, ktoré dokáže zoskenovať tvár a následne vyhodnotiť tú najvhodnejšiu starostlivosť, alebo čip merajúci intenzitu slnečného žiarenia, ktorý upozorní, že je čas na novú vrstvu ochranného krému. Pokračovať by sme takto mohli s ďalšími desiatkami inteligentných pomôcok. Tieto nástroje však slúžia aj zdraviu, výborným príkladom je napríklad zubná kefka ORAL-B Genius X, ktorá vznikla ako odozva na nesprávne umývanie zubov u 80% populácie. Táto kefka vás naučí, ako si zakaždým správne umyť zuby, povie, kedy príliš tlačíte a pripomenie miesta, ktoré ste vynechali. Možno sa to nezdá ako veľká pokrok, avšak prevencia je najlepšia liečba. Zubná kefka predíde neželaným návštevám u zubára, zrkadlo so skenerom zase zbytočným sedeniam na ošetreniach. Predstavte si, aký by bol život, keby nás inteligentné pomôcky v rôznych sférach každodenného života naučili robiť všetko správne?

 

la roche posayUV senzor La Roche Posay

 

Prémiové produkty

S každou personalizáciu ide ruka v ruke prémiový produkt, ktorý sa vyrába na mieru. Vďaka dátam získaných z tých smart nástrojov dokážu kozmetické značky vytvárať personalizované produkty, ktoré sú ušité na mieru konkrétnych problémov. Ak je vaša pleť dehydratovaná, ale zároveň má pár vrások či pigmentových škvŕn, značka vám môže zostaviť ideálny produkt na mieru, prípadne set starostlivosti na mieru. Umelá inteligencia tiež vie, ako časť budete konkrétne produkty používať, ako dlho vám teda vydržia a kedy budete potrebovať doplniť zásoby. Dokonca môže zariadiť, že vám nikdy nebude žiaden produkt chýbať a vďaka predplatnému vám ho doručí priamo do vašich rúk. Na tomto princípe dnes už funguje viacero beauty subscription services (predplatné beauty balíčky).

 

Čo bude ďalej?

Už dnes môžeme vidieť obrovský pokrok kozmetickom priemysle prepojenom s umelou inteligenciou. Na trhu je čoraz viac smart produktov, nástrojov a služieb, čo postupom času povedie k znižovaniu ich cien. Už dnes sú takéto výrobky porovnateľne dostupnejšie ako to bolo pred dvomi či tromi rokmi, kedy to s AI (artificial intelligence- umelá inteligencia) skúšali len odvážlivci. Dovolím si tvrdiť, že v priebehu nasledujúcich pár rokov bude už samozrejmosťou make-up na mieru nielen tónu pleti, ale aj typy pokožky a ročného obdobia. Nikto už nebude dávať pozor na to, či nepotrebuje dokúpiť hygienické pomôcky, ktoré používa v ten špeciálny týždeň v mesiaci, tie mu budú doručené vtedy, keď sa budú zásoby blížiť ku koncu. A navyše budú namiešané tak, aby spĺňali naše individuálne potreby.

Foto: archív značiek