Top Fashion Bar
Kúpiť predplatné Search
Kúpiť predplatné

Voľný čas / 14. december 2012

Oblečenie vypovedá o vašom osobnom prístupe

Outfit manažéra môže síce na prvý pohľad vyzerať menej nápadito, napriek tomu však očloveku veľa vypovedá. Nemal by odvádzať pozornosť, ale zároveň by mal evokovať, že jeho nositeľ je zdravo sebavedomý človek.

Oblečenie vypovedá o vašom osobnom prístupe

14.12.2012

Outfit manažéra môže síce na prvý pohľad vyzerať menej nápadito, napriek tomu však o človeku veľa vypovedá. Nemal by odvádzať pozornosť, ale zároveň by mal evokovať, že jeho nositeľ je zdravo sebavedomý človek. Jitka Fiřtíková, ktorá pracuje v spoločnosti AXA na pozícii HR & Communication Director pre Česko a Slovensko, nám prezradila, ako sa obliekajú slovenskí a českí biznismeni.

AXA_Firtikova_01
V oblasti, v ktorej pracujete, iste zohráva dôležitú úlohu aj oblečenie. Platí vo vašej spoločnosti predpísaný dress code?
AXA vyžaduje od všetkých svojich zamestnancov, aby chodili do zamestnania vždy riadne upravení, a to tak, aby ich vzhľad bol v súlade s ich postavením v spoločnosti a zodpovedal prestížnemu menu zamestnávateľa. Nemáme však striktný dress code.

AXA_Firtikova_03Kabát Debenhams a šaty Marks & SpencerVšímate si, ako sú zamestnanci, prípadne manažéri oblečení?
Áno, všímam si a som v tomto smere dosť konzervatívna. Páči sa mi, keď ľudia – zvlášť vo finančnom sektore – striktne dodržiavajú biznis štýl obliekania. Je to podľa mňa známka profesionálneho prístupu k sebe, klientovi aj spoločnosti, ktorú reprezentujú.

Máte na starosti aj prijímanie nových zamestnancov či manažérov. Do akej miery zohráva pri vstupnom pohovore rolu práve oblečenie?
Priznám sa, že si nemôžem nevšimnúť, ako sú kandidáti na pracovných pohovoroch oblečení. Ide často o ich prvý vstup. O kandidátoch to vypovie, ako sú na pohovor pripravení. Oblečenie a vystupovanie je ich vizitkou, mnoho vypovedá o ich celkovom prístupe.

AXA_Firtikova_kabelkaFiorelliMyslíte si, že človeka možno podľa oblečenia hneď odhadnúť, alebo vaše skúsenosti hovoria o opaku?
Nenadarmo sa hovorí, že „šaty robia človeka", prezradia o ľuďoch skutočne mnoho. Nerada sa však nechávam ovplyvniť tým, ako človek vyzerá... Preferujem spoznať ho takého, aký je vo vnútri. To je rozhodujúce. Všetko ostatné sa dá ovplyvniť.

Ako podľa vás možno charakterizovať biznis štýl?
Úlohou biznis štýlu je podľa mňa neodvádzať pozornosť. Vnímam ho teda ako elegantný, jednoduchý, jemný, ale sebavedomý.

AXA_Firtikova_02Mení sa biznis móda rovnako často ako módne trendy?
Myslím si, že až také dynamické zmeny táto oblasť nezažíva. Navyše, badateľnejšie sú skôr zmeny v dámskej než v pánskej móde.

Zmenilo sa v poslednom období aj niečo v oblasti dress code samotných firiem?
Zlepšuje sa kvalita materiálov a väčší dôraz sa kladie na pohodlnosť a prirodzenosť. Čo sa týka pravidiel obliekania, myslím si, že najvýraznejšie zmeny nastali pred približne dvadsiatimi rokmi. Zásadnejšie posuny odvtedy nie sú také citeľné.

Veľa času trávite aj na pracovných cestách, často sa pohybujete medzi Prahou a Bratislavou. Vedia sa podľa vás slovenskí a českí manažéri dobre obliekať?
Určite áno!!! A je to čím ďalej tým lepšie. Miera vkusu a zmysel pre detail je to, čo nás podľa mňa odlišuje od ostatných európskych krajín. Tam cítim silnejšiu preferenciu módnych značiek a trochu menej umenia vedieť pekne skombinovať a zladiť jednotlivé kusy.

Čo považujete za módne faux pas v obchodnom styku?
Príliš veľa farieb a nevhodné topánky.

Sú medzi slovenskými a českými manažérmi či skôr ženami – manažérkami nejaké výrazné rozdiely v štýle obliekania?
Nemyslím si, že by boli zásadné. Mnohé slovenské aj české ženy vedia „ukázať" svoju ženskosť a krásu. Zdobia ich jemné nuansy.

AXA_Firtikova_04Kabátik Pietro Filipi a sako Marks & SpencerAký vzťah máte vy osobne k móde?
Vrelý (smiech).

Ako by ste charakterizovali svoj štýl obliekania?
Elegantný a jednoduchý.

Máte obľúbené značky oblečenia, doplnkov, parfumov, módnych dizajnérov?
Mám svoje obľúbeného obchody – značky, kam chodím „na istotu". Je to napríklad Pietro Filipi, kde kupujem väčšinu svojho biznis oblečenia. Na voľný čas mám rada oblečenie z Jackpotu. Veľmi rada si zháňam veci tak, aby som ich mohla vzájomne kombinovať. Môj najobľúbenejší parfum je Flowerbomb od Viktor&Rolf.

Ktorej časti oblečenia alebo doplnku prikladáte najväčší význam?
Topánkam a doplnkom, čiže šatkám, šálom a brošniam.

Na čo v rámci oblečenia najviac míňate?
Na kostýmy a nohavice.

AXA_Firtikova_FlowerbombParfum Flowerbomb od Viktor&RolfAko dlho trvá vaša ranná príprava do práce?
(Smiech) Úprimne? Vzhľadom na to, že vypravujem ráno z domu celú rodinu, nemôžem si dovoliť vlastným prípravám obetovať viac než 30 minút. A asi najdlhšie mi trvá vybrať vhodné doplnky.

Tradičná dámska téma: ako to vyzerá vo vašej kabelke? Meníte ich často?
Mením ich podľa toho, čo mám v daný deň na sebe. Mám rada poriadok, v kabelkách obzvlášť. Okrem kľúčov, telefónu a peňaženky mi nikdy nesmie chýbať pomáda na pery, vreckovky a parfum.

Ako prebiehajú vaše nákupy? Sú premyslené a vopred naplánované, alebo platí, že najlepšie kusy nakúpite spontánne?
Som veľmi spontánna, takže nikdy nákupy vopred neplánujem. Často sa totiž stáva, že ak si cielene vyrazím kúpiť niečo, čo naozaj potrebujem, vraciam sa s niečím úplne iným. A potom ma baví vytvoriť si príbeh, prečo som si to vlastne musela kúpiť...

Kde alebo kedy najradšej nakupujete?
Svoje obľúbené obchody mám doma v Prahe, najradšej tam vyrážam sama, a to maximálne hodinu pred ich zatvorením. Viac času si nedávam.

Biznis móda na prehliadkových mólach svetových značiek

Zľava doprava: 1. Carolina Herrera, 2. Calvin Klein, 3. Christian Dior, 4. Diane von Furstenberg, 5. Elie Saab, 6. Chanel, 7. Donna Karan, 8. Chloe, 9. Victoria by Victoria Beckham


Celý rozhovor si môžete prečítať v magazíne Top Fashion jeseň – zima 2012/2013.

pripravila: Anna Salvová
foto: AXA, GoRunaway, archív značiek

    7041

    Súvisiace články