Top Fashion Bar
Kúpiť predplatné Search
Kúpiť predplatné

Rozhovory / 30. máj 2023

Hotelový zážitok v pohodlí domova

Česká značka minimalistickej posteľnej bielizne Lejaan už tri roky redefinuje, čo znamená udržateľnosť v bytovom textile. Kreatívna riaditeľka Jana Hučíková, ktorá stojí za vizuálnou identitou Lejaan, opisuje, ako štyria perfekcionisti vedú značku a nerobia kompromisy v kvalite ani dizajne.

Hotelový zážitok v pohodlí domova

Ako vznikol názov Lejaan a ako ho správne vyslovujete?

Pôvodne sme mali vymyslený úplne iný názov. Dokonca už sme mali s týmto názvom našité aj etikety. Prejavil sa však náš klasický perfekcionizmus a povedali sme si, že potrebujeme niečo originálnejšie s hlbším významom. Lejaan je zložením troch mien zakladateľov. Znie svetovo, minimalisticky a má za sebou príbeh. Vyslovuje sa tak ako sa píše, teda „leján“. Ja som si bola od začiatku istá, že ho bude každý vyslovovať inak. Marcel Gecov bol presvedčený, že určite nie. Už počas prvého týždňa s novým menom sme na pracovnom stretnutí prvýkrát počuli „ležán“. Bežnými sú aj „líján“, „lížán“ a „lechán“.

Každý zo zakladateľov pochádza z iného prostredia. V čom spočívajú ich roly?

Marcel sa zo športového prostredia dostal k architektúre a založil architektonické štúdio a developerskú firmu Delicode. Spoločne konzultujeme vizuály a prezentáciu značky a stará sa aj o vývoj produktov z vizuálneho hľadiska. Honza Bartoš má dvadsaťročné skúsenosti vo výrobe hotelovej posteľnej bielizne a jeho rodinná história je spätá s textilným priemyslom, čo mu prináša v oblasti látok neskutočné know-how. Vďaka nemu nie sú naše látky len pekné, ale spĺňajú špecifické požiadavky do najmenších detailov. Ich vývoj preto niekedy trvá aj rok, ale výsledok naozaj stojí za to. Posledný zo zakladateľov Honza Kmoch mal v Prahe produkčnú firmu a v Lejaan má na starosti online priestor - vývoj e-shopu a IT projekty. Ja som k Lejaanu pristúpila v bode, keď nebol definovaný jeho vizuálny koncept a doteraz riešim túto sekciu.

Máte background v móde aj v interiérovom dizajne. Ako ste sa dostali k pozícii kreatívnej riaditeľky Lejaan?

Veľmi kľukatou cestou, čo je môj životný štandard. V obchode si vždy vyberiem pokladňu s najpomalším radom (smiech). Pôvodne som si priala študovať divadelný kostým a scénografiu v Prahe. Niekoľkokrát som to skúšala a zhodou nešťastných náhod sa mi tam nikdy nepodarilo dostať. Napriek tomu som zostala v Prahe a začínala som prácou v oblasti retail. Život sa mi naštartoval prácou u Blanky Matragi, kde som prežila náročné, ale cenné roky a nazbierala množstvo skúseností. Postupne ma to stále viac ťahalo k dizajnu interiérov a začala som pracovať vo vinohradskom Pavilone firmy Stockist. Najskôr som predávala nábytok a postupne dekorovala všetky expozície troch poschodí showroomu. Pri mojom nástupe celý priestor dekoroval sám majiteľ, nikoho k tomu nepúšťal. Postupne sme ho začali dekorovať spolu až mi nechal úplne voľnú ruku. Posledný rok som už viedla celý Pavilon. Tam som spoznala aj Marcela, chodil k nám nakupovať nábytok pre svoj ateliér. Keď som zo Stockistu odišla, oslovil ma, či by som nemala záujem dekorovať byty, ktoré predáva, a nakoniec som začala pracovať priamo v štúdiu Delicode. V rovnakej dobe ma prizval Lejaan k tvorbe konceptu fotografií a začali sme fotiť s chalanmi zo Studia Flusser, ktorí primárne fotia architektúru. Každopádne fotíme spolu dodnes takmer každý mesiac. Prácu pre Lejaan som poňala koncepčne a ona sa nabaľovala ako snehová guľa – vizuály, copywriting, názvy produktov a kolekcií.

Stojíte teda za rozoznateľnou minimalistickou vizuálnou identitou Lejaan vy?

Z veľkej časti áno. Logá alebo vzory robí grafik, ale celkový vizuál ide odo mňa.

Mali ste všetci od začiatku rovnakú vizuálnu predstavu?

Vôbec nie. Myslím si, že chalani nemali konkrétnu predstavu, len spoločnú myšlienku minimalizmu, čistoty a dôvtipu. V mojich predstavách ma podporili a nechali mi voľnú ruku.

Čo všetko zahŕňa vaša rola?

Primárne riešenie konceptu fotografií a vizuál produktov a webu, ale aj obaly – krabice, potlač, nálepky a ich praktické vlastnosti. Zo začiatku som bola vlastne aj produktovým manažérom, zaúčala som napríklad nový personál. Teraz už je firma zabehnutá a venujem sa kreatíve.

Čomu pripisujete úspech Lejaan?

Osobitosti značky. Nešli sme mainstreamovou cestou a stáli sme si za tým, čo chceme povedať. Každý z nás je detailista a myslím, že kombinácia schopností a skúseností členov tímu je úžasná. Chceme, aby bol pre klienta nákup príjemný a jednoduchý. V predošlej práci som často navštevovala dizajnové firmy v Dánsku a v Taliansku, kde som pochopila dôležitosť vizuálnej prezentácie. Chcem, aby človek spoznal už na prvý pohľad, že toto je Lejaan.

Bolo ťažké sa na trhu presadiť?

Paradoxne si myslím, že ani nie. Mám pocit, že klientela už chcela niečo iné, čo na trhu chýbalo.

Prekvapil vás úspech?

Rozhodne. Celé sa to rozbehlo veľmi rýchlo a je príjemné, že sme vlastne doteraz nestihli spomaliť.

V čom nájdeme podobnosti medzi hotelovou posteľnou bielizňou a vašou?

V hotelovom prostredí sa kladie dôraz na starostlivosť. Obliečky sa extrémne často perú a žehlia, nemôžu na nich byť napríklad zipsy alebo gombíky. To sa pretavilo aj do našich produktov. Obliečky Lejaan majú praktickú hotelovú kapsu a nemusíte ich zapínať. Ďalším detailom je označenie krátkej a dlhej strany na posteľných plachtách. Naše materiály majú tiež podobné zloženie, štruktúru a gramáž ako hotelové obliečky, a vydržia preto roky.

Aké materiály používate?

Látky sú od nemeckého výrobcu a vždy vyberáme špecifické zloženie. Zameriavame sa na nové materiály a donekonečna ich skúšame, aby sme videli, ako sa správajú. Používame zmes bavlny a tencelu, ktorá je vynikajúcou udržateľnou voľbou s výbornými vlastnosťami. Organická bavlna sa síce trochu krčí, ale jej žehlenie je veľmi jednoduché. Mnoho ľuďom sa však posteľnú bielizeň žehliť nechce a pre tých máme v ponuke praktickú kombináciu bavlny s polyesterom.

Ktorý je váš obľúbený?

Dlho to bola bavlna tencelom, ale odkedy máme v ponuke jemnú gramáž organickej bavlny, zamilovala som sa do tej.

Začali ste posteľnou bielizňou a nedávno ste na trh uviedli aj kúpeľňovú sériu. Plánujete ponuku ešte rozširovať?

Primárne dopĺňame farby v ponuke. Záleží nám na tom, aby k sebe ladili. Do budúcna by sme určite chceli rozširovať produkty v kategórii bytových doplnkov a textilu. Vývoj produktu, ktorý by spĺňal naše požiadavky na kvalitu, je však extrémne zložitý.

Predaj sústreďujete na e-shop. Majú zákazníci možnosť si niekde prehliadnuť produkty aj naživo?

V Liberci sme zrekonštruovali časť bývalej textilnej továrne a premenili ju na sídlo Lejaan. Súčasťou industriálnej haly je aj showroom, kde si návštevníci môžu formou private shoppingu všetky naše kolekcie prehliadnuť a v pokoji obchytať. Pripravíme im k tomu kávu alebo pohár prosecca. Je to taký komplexný Lejaan zážitok.

Kde sa inšpirujete?

Všade. Od stoličky po značku na ulici. Som ako chodiaca huba, ktorá nasáva podnety.

    5175

    Súvisiace články