_Emócia a budúcnosť
Za stovkami módnych prezentácií stojí už tri dekády Bureau Betak. Od deväťdesiatych rokov pripravuje prehliadky, výstavy a podujatia, ktoré sledujú tisíce ľudí v sále a milióny online. Cieľ je jasný - vytvoriť moment, ktorý zostane v pamäti a prenesie energiu značky aj mimo priestoru show.
Agentúra rozšírila svoju prácu aj o udržateľný prístup. Materiály používajú opakovane, jednorazové plasty nahradili inými riešeniami a uhlíkovú stopu znižujú o štvrtinu. Zvyšné emisie kompenzujú. „Žiadna módna show nie je ekologicky neutrálná, ak sa nekoná,“ vyjadril sa zakladateľ Alexandre de Betak.
Ich prístup potvrdzujú aj projekty, ako Jacquemus v levanduľových poliach či Dior Cruise v Lecce, ktoré ukázali, že vizuálna sila a premyslená produkcia sa nemusia vylučovať.
Prostredníctvom platformy Bureau Future agentúra rozvíja aj digitálne prenosy a hybridné formáty, ktoré znižujú logistickú náročnosť a rozširujú dosah kolekcií.
_Saint Laurent v modernistickom pavilóne
Jedna z najsilnejších produkcií Bureau Betak za posledné sezóny. Anthony Vaccarello zvolil pre kolekciu pánskej módy SS24 priestor, ktorý nepotreboval už takmer nič. Neue Nationalgalerie od Ludwiga Miesa van der Rohe, otvorená v roku 1968 a zrekonštruovaná štúdiom Davida Chipperfielda, priniesla presnosť a jasnosť, ktoré zrkadlili samotnú kolekciu.
Horný pavilón, zatienený ťažkými závesmi, vytvoril kontrast medzi architektúrou a pohybom modelov. Ostré línie sák a nohavíc dopĺňali ľahké hodvábne košele a voľné topy. Súčasťou prezentácie bola aj publikácia o pavilóne, v ktorej Saint Laurent prirovnal architektovo zjednodušenie foriem k vlastnej snahe nájsť jasný a zrozumiteľný jazyk návrhov.
_Architektúra a výskum
OMA, Office for Metropolitan Architecture, vzniklo v roku 1975 pod vedením Rema Koolhaasa a dnes má tímy od Rotterdamu cez New York až po Hongkong. Vytvára architektúru, ktorá premýšľa ďalej než len o fasáde - rieši mestá, verejné priestory aj kultúrne projekty s citom pre kontext a funkciu.
V roku 1998 k nemu pribudlo výskumné štúdio AMO, think-tank, ktorý sa venuje tomu, čo sa do tradičnej architektúry nezmestí. Prináša stratégie, vizuálnu komunikáciu, výstavy aj spolupráce so značkami a inštitúciami od Európskej únie po módne domy. Spolu tvoria platformu, ktorá dokáže rovnako prirodzene navrhnúť múzeum ako aj koncept, ktorý zmení vnímanie značky alebo verejného priestoru.
_Priestor v pohybe
V Miláne ukázala Prada, že aj samotný priestor môže určovať atmosféru kolekcie. Scénografia štúdia OMA/AMO pre show SS24 pracovala s pohyblivými priečkami stekajúcimi zo stropu. V pánskej kolekcii sa priestor zmenil na chladnú, modulárnu „klietku“ z perforovaných kovových panelov, kde chladný charakter umocňovalo jednotné osvetlenie. Ženská kolekcia sa naopak odohrávala v teplejšom prostredí s broskyňovým podlahovým povrchom a ružovým stropom. Tekuté línie „stien“ menili vnímanie priestoru a otvárali tak prirodzenú interakciu medzi modelkami a publikom.
_LOEWE Crafted World
Značka sa rozhodla po prvý raz otvoriť svoje archívy verejnosti. A spolupracovala pritom s OMA / AMO. Výstava Crafted World mapovala históriu značky, takmer dvestoročnú prácu s kožou aj kultúrne inšpirácie, ktoré formovali jej identitu.
V Šanghaji sa výstava konala v krídle Shanghai Exhibition Centre z roku 1955, kde priehľady v stenách odhaľovali pôvodnú architektúru. V Tokiu sa presunula do dvojpodlažného skleneného priestoru Jing Space v Harajuku. Fasádu zdobili prvky z kolaborácie so Studio Ghibli, ktoré sa večer rozsvietili a nadviazali na pulz mesta. Interiér pozostával z tematických miestností - od procesu výroby kože cez otvorenú prezentáciu archívnych kolekcií až po priestory venované konkrétnym inšpiráciám, ako sú španielske krajiny, Ibiza zo 70. rokov či britské hnutie Arts & Crafts.
_Viac než len pozadie
Architektúra už dávno nie je len vizuálnym doplnkom módnych prezentácií. Či ide o berlínske múzeum, milánsky depozit alebo výstavný priestor v Tokiu, prostredie sa stáva plnohodnotným partnerom kolekcií. Bureau Betak, OMA / AMO aj ďalšie mená ukazujú, že vizuálne pôsobivé projekty môžu byť zodpovednejšie a zároveň prístupnejšie. V takýchto prepojeniach vznikajú momenty, ktoré zostávajú v pamäti rovnako dlho ako kolekcie, ktoré predstavujú.
Text: KK foto: archív značiek