Kult archetypu
„Túto kolekciu vnímam ako veľkú rodinu odevov, z ktorých každý má viacero osobností a účelov. Presne ako my ľudia,“ opisuje Glenn Martens, kreatívny riaditeľ značky Diesel a odnedávna aj módneho domu Maison Margiela. „Zaujíma ma oblečenie, v ktorom naozaj žijeme. Východiskovým bodom tohto hravého projektu bola myšlienka archetypov šatníka.“
Nová línia spája dámske, pánske a unisex kúsky a vychádza z archívu H&M: z dnes už ikonických tričiek, džínsov, búnd a košieľ, ktoré Martens pretvoril do prekvapivých nových foriem. Využíva pritom trompe-l’œil efekty, prepracované konštrukcie a inovatívne techniky tvarovania, ktoré umožňujú nositeľom meniť siluetu odevu podľa nálady. Mnohé kúsky obsahujú všitý kovový drôt či fóliu, vďaka čomu sa dajú modelovať. Nositeľ si môže napríklad vytvoriť krátky top zo šiat alebo meniť objem rukávov. „Keď Glenn zavolal a povedal, že dá do všetkého fóliu, myslela som si, že to naši výrobcovia neprežijú,“ smiala sa Ann-Sofie Johansson počas diskusie. „Ale výsledok je geniálny. Odevy sú formovateľné, hravé a neuveriteľne všestranné.“ Martens dodáva: „Jedna bunda môže byť odpoveďou na meniace sa verzie človeka počas dňa. Od biznismena po večerného socialite. To ma veľmi baví.“
Niektoré modely vzdávajú hold jeho dvanásťročnej tvorbe pre Y/Project, napríklad ikonické „scrunch“ čižmy a tašky, ktoré boli v minulosti pre masový trh takmer nevyrobiteľné. Teraz sa vďaka spolupráci s H&M stali realitou. „Vidieť naše najikonickejšie topánky v predajni H&M je pre mňa ako sen. Sú sochárske, ale zároveň funkčné,“ opisuje dizajnér.
Britský humor a rodinný portrét
Kampaň, nafotená s hereckými legendami Joannou Lumley a Richardom E. Grantom, pracuje s typicky britským humorom a estetikou rodinného portrétu z 19. storočia. Martens vysvetľuje, že inšpiráciu našiel v maľbe kráľovnej Viktórie s rodinou v Balmorale: „Chceli sme vytvoriť modernú verziu britského rodinného portrétu so všetkými zvláštnosťami, aristokratickou teatrálnosťou aj dávkou chaosu. Namiesto pohovky sme ich postavili na lešenie medzi holuby a tradičné artefakty.“ Pre Martensa, známeho svojím zmyslom pre vtip a sebairóniu, bola kampaň prirodzeným rozšírením jeho tvorby. „V móde je málo humoru. Chcel som, aby táto kolekcia bola vtipná, zábavná a ľudská.“
Integrita dizajnu a dostupnosť
Ako poznamenala Johansson: „Toto je jedna z najkreatívnejších kolaborácií, aké sme kedy robili. Glenn je vizionár, ktorý chápe, čo znamená každý deň sa obliekať.“ Martens dodáva, že nikdy nepristúpil na kompromisy: „Ani na jeden nápad mi nepovedali nie. H&M ma oslovilo práve kvôli mojej estetike, a plne ju rešpektovali.“ Počas rozhovoru sa vrátil aj k svojim tínedžerským spomienkam: „Vyrastal som v Bruggách a pamätám si, keď sa otvorilo prvé H&M. Bol to pre nás zázrak. Zrazu sme mali cool oblečenie za dostupné ceny. Belgicko ma naučilo vidieť poéziu aj v daždi a každý môj projekt je pokusom nájsť krásu v nečakanom. Myslím, že aj táto kolekcia je hľadaní krásy v niečom zvláštnom, meniť tvary, tvoriť svoj príbeh.“
Kolekcia bude dostupná od 30. októbra online.