Top Fashion Bar
Kúpiť predplatné Search
Kúpiť predplatné

Módne ikony / 15. January 2025

Fotografia ako nástroj aktivizmu

_Fotograf, ktorý menil hranice reklamy a spôsobil revolúciu v módnom priemysle. Oliviero Toscani, ikona svetovej reklamy a módnej fotografie, zomrel vo veku 82 rokov. Jeho kariéra sa spája najmä so spoločnosťou Benetton, ktorá sa vďaka jeho vizionárskym kampaniam stala globálnou značkou. Toscani svojou prácou vyrozprával príbeh, ktorý prispel k zmene pohľadu na reklamu a jej vplyv.

Fotografia ako nástroj aktivizmu

_Provokácie, ktoré menili hranice

Oliviero Toscani sa narodil 28. februára 1942 v Miláne, kde sa od detstva pohyboval vo svete fotografie. Jeho otec, Fedele Toscani, bol uznávaný fotožurnalista, čo inšpirovalo mladého Oliviera vydať sa rovnakou cestou. Po štúdiu na Škole umenia v Zürichu spolupracoval s renomovanými módnymi magazínmi ako Vogue a GQ. 

Skutočný zlom v jeho kariére prišiel v roku 1982, keď sa stal kreatívnym riaditeľom Benettonu.

Reklamy Benettonu pod Toscaniho vedením boli vždy viac ako len propagáciou módneho oblečenia. Niesli v sebe silnú sociálnu tému. Jedna z najikonickejších kampaní zobrazuje umierajúceho pacienta Davida Kirbyho postihnutého AIDS, obklopeného rodinou. Obrázok pripomínal Pietu a podnietil zásadnú diskusiu o stigme spôsobenej touto chorobou. Ďalší známy motív zahŕňal tri identické srdcia označené ako čierne, biele a žlté, ktoré poukazovali na rasové predsudky.

_Kontroverzie a hranice morálky

Kampane, ktoré Toscani vytváral, sa neraz stali predmetom ostrých diskusií. Zobrazenie bosnianskej vojny prostredníctvom zakrvaveného vojenského oblečenia alebo snímka objímajúceho sa kňaza a rehoľníčky vyvolali vlnu kritiky aj obdivu. Jednou z najkontroverznejších bola kampaň z roku 2000, kde Toscani zachytil tváre odsúdených na smrť. Benetton sa od kampane dištancoval a Toscani opustil firmu.

„Reklama má moc meniť spoločnosť, preto by nemala len predávať produkt,“ tvrdil Toscani. V roku 2007 upútal pozornosť kampaňou proti anorexii, ktorá zobrazuje francúzsku modelku Isabelle Caro so zničeným telom. Tento projekt vyvolal diskusiu o vplyve módneho priemyslu na telesné ideály a zdravie mladých ľudí.

Odkaz, ktorý zostáva

Napriek nevyhnutným kontroverziám Toscani ostáva synonymom odvahy a kreatívnej slobody. Jeho retrospektíva v Museum für Gestaltung Zürich len niekoľko týždňov pred smrťou potvrdila jeho postavenie legendy fotografie. Toscani totiž nepredával oblečenie – predával myšlienky. A dovlíme si tvrdiť, že sú stále aktuálne. 

Fotografia z roku 1982 vyšla v týchto dňoch ako pocta fotografovi. 
Fotografia z roku 1982 vyšla v týchto dňoch ako pocta fotografovi. 

Text: KK foto: Getty Images

    1375

    Súvisiace články