_Od Ant Chair po Visionu 2
Verner Panton sa narodil v roku 1926 na ostrove Fyn. Najprv študoval techniku, neskôr architektúru v Kodani. Pracoval v ateliéri Arneho Jacobsena, kde sa podieľal na návrhu legendárnej stoličky Ant. Krátko bol aj v manželstve s nevlastnou dcérou Poula Henningsena. Dvaja velikáni dánskej moderny, no Panton sa od ich estetiky vedome dištancoval: „Obdivoval som ich, ale neboli sme si podobní. Hľadal som iné cesty.“
Tie ho zaviedli k návrhu Cone Chair, experimentovaniu s nafukovacím nábytkom a textilným dizajnom pre firmu Mira-X. Všetko vyvrcholilo na legendárnej výstave Visiona 2 v roku 1970, kde loď premenil na psychedelický interiér plný penových foriem, svetla a farieb. Plynulé prechody medzi stenami, podlahou a nábytkom navodzovali doslova zmyslový zážitok.

_Zrodila sa legenda medzi stoličkami
S-formovaná plastová Panton Chair (1960–1968) bola prvou stoličkou vyrobenou z jedného kusu plastu. Jej organický tvar, žiarivé farby a odvážne proporcie z nej spravili symbol šesťdesiatych rokov – a zároveň predobraz súčasného dizajnu. Po neúspešných pokusoch osloviť výrobcov sa Panton stretol so spoluzakladateľom firmy Vitra Willim Fehlbaumom, ktorý sa rozhodol stoličku realizovať. Po rokoch testovania a technologických výziev ju Vitra v roku 1968 predstavila verejnosti na výstave imm Cologne. Dnes je opäť dostupná vo viacerých verziách – od farebných klasík po futuristickú edíciu Panton Chrome a svietiacu Panton Glow, vyrobenú s použitím fosforeskujúcich pigmentov v spolupráci s jeho vdovou Marianne Panton.
Pôvodná verzia bola z polyesterovej živice so sklenými vláknami, neskôr prichádzali ďalšie materiálové variácie. Dnes sa vyrába z polypropylénu a okrem klasického modelu existujú aj edície Panton Chair Classic, detská verzia Panton Junior či špeciálne kúsky ako Chrome a Glow. Ikona 60. rokov, ktorá je dnes doma aj v zbierkach MoMA, sa stala nielen dizajnovým míľnikom, ale aj objektom túžby fanúšikov interiérového štýlu.



_Doslova zážitkový interiér
Panton sa neuspokojil len s nábytkom. Jeho interiéry boli ako z iného sveta – premyslené kompozície, kde sa miešala farba, tvar, svetlo aj textil. V priestore nešlo len o funkciu, ale o zážitok, ktorý vás pohltí. Projekt Visiona 2 sa stal manifestom jeho prístupu, no nezabudnuteľný efekt mal aj návrh jedálne pre vydavateľstvo Der Spiegel v Hamburgu. Celý interiér – steny, podlahy aj nábytok – navrhol v odtieňoch oranžovej. Žiadenneutrálny výber, len čistá, vizuálne podmanivá vlna farby, ktorá sa valí naprieč priestorom.




_A bolo (aj) svetlo
Verner Panton sa preslávil aj v oblasti svietidiel. Všetky majú spoločné znaky: organické formy, hravý prístup k svetlu a farby, ktoré vás budú baviť ešte dlho po tom ako zhasnete.
Napríklad VP Globe z roku 1969 pôsobí ako rekvizita zo sci-fi filmu ešte predtým, než sa sci-fi stalo žánrom s vlastnou estetikou – priehľadná akrylová guľa s plávajúcimi kovovými diskami akoby sa vznášala v priestore. O rok skôr vznikla Flower Pot, Pantonova odpoveď na hnutie Flower Power: farebná, optimistická a dnes už aj v prenosnej batériovej verzii, pripravená osvetliť akékoľvek miesto bez káblov. Panthella, vytvorená v roku 1971 v spolupráci so značkou Louis Poulsen, stelesňuje mäkkosť – jej oblý tvar aj svetlo, ktoré vyžaruje, pôsobia mimoriadne príjemne a rozptýlene. A ak by ste hľadali svietidlo, ktoré pripomína umelecký objekt či šperk, Shell Lamp z roku 1966 so zavesenými perleťovými diskami je tou správnou voľbou – naposledy si ju všimli aj kurátori Kunsthalle Basel.
Mnohé z Pantonových ikonických modelov sa vyrábajú dodnes, najmä pod značkami Verpan a Louis Poulsen.



_Móda, reedície a nová vlna
Estetika tohto dánsekho génia sa v posledných rokoch vracia nielen do interiérového dizajnu, ale aj do sveta módy, umeleckých kolaborácií a kultúrnych udalostí. Výrazná vizuálna reč, plná farebných kontrastov, organických línií a psychedelických vzorov, znovu oslovila tvorcov naprieč priemyslami.
Dries Van Noten použil v kolekcii v roku 2019 Pantonov textilný cyklus Anatomical Design z roku 1968 – sériu kresieb a vzorov, ktoré odrážali jeho záujem o tvarovanie priestoru prostredníctvom látky. Spolu s ďalšími farebnými, opticky aktívnymi potlačami, ktoré pôvodne vznikli pre švajčiarsku značku Mira-X, sa objavili na kabátoch, košeliach aj nohaviciach. Výsledkom bola kolekcia v duchu šesťdesiatych rokov.
Prada si pri jednej zo svojich prehliadok zvolila ako súčasť scény transparentné nafukovacie stoličky, ktoré Panton navrhol už v 50. rokoch. Pre túto príležitosť boli vyrobené ako limitovaná reedícia.
Značka Vitra oslávila 50 rokov legendárnej Panton Chair dvoma výnimočnými edíciami – Chrome a Glow. Prvá premenila stoličku na takmer zrkadlový objekt, druhá jej pridala svetelný efekt, vďaka ktorému žiarila v tme.


Text: KK foto: Pinterest