Od skromného obchodu s kožušinami cez ikonické spolupráce až po súčasnú pozíciu jedného z najsilnejších mien v módnom priemysle – príbeh Fendi je zároveň kronikou rodiny, histórie Ríma aj samotnej módy. Pridaním 54-ročného partnerstva s Karlom Lagerfeldom vznikol jedinečný prípad kreatívnej kontinuity, ktorý prežil desaťročia módnych premien.


_Ženská práca
Príbeh historického módneho domu Fendi sa začína v Ríme, kde Adele Casagrande, podnikateľka a na svoju dobu mimoriadne nezávislá žena, viedla obchod s kožou a kožušinami. Spolu s priľahlou dielňou ho otvorila v roku 1918 na Via del Plebiscito v Ríme. Po svadbe s Edoardom Fendim sa rozhodla zmeniť názov spoločnosti na ich nové spoločné priezvisko. V roku 1925 manželský pár Adele a Edoardo Fendi otvorili butik so špecializáciou na kožené kabelky a kožuchy.
Do päť rokov už expandovali s dvoma novými obchodmi na prestížnych adresách Via Borgogna a Via Pave. Ich precízna remeselná práca a cit pre detail ich rýchlo katapultovali na vrchol talianskej módy. Už v 30. rokoch sa ich luxusné kožuchy stali obľúbenými medzi talianskou smotánkou aj zahraničnými turistami. Adele Fendi prišla s nápadom na líniu Selleria, ktorá bola inšpirovaná konskými postrojmi a ručne vyrábaná lokálnymi remeselníkmi. Pár prosperoval v biznise aj súkromnom živote – narodilo sa im päť dcér, ktoré postupne všetky zapojili do rodinného podnikania. Keď Edoardo v roku 1954 zomrel, značku prevzala Adele spoločne s piatimi dcérami – Annou, Carlou, Francou, Aldou a Paolou. Každá z nich zohrala kľúčovú úlohu v rozvoji firmy. Sestry si rozdelili kompetencie,. Paola sa venovala procesu farbenia koží a kožušín, Franca bola zodpovedná za nákup a vedenie predajne na Via Borgognona, Carla mala na starosti obchod a PR, Alda sa starala o ateliér a kožušinové laboratórium a Anna riadila dizajn a licencie.
Každá z nich prispela svojím jedinečným talentom a spoločne umožnili značke expandovať. Ich inovatívny prístup k dizajnu aj podnikaniu urobil z Fendi medzinárodný módny fenomén.





_Objav Karla Lagerfelda
Rok 1965 znamenal pre Fendi zlomový moment – k čisto ženskému tímu sestier sa pripojil mladý nemecký dizajnér Karl Lagerfeld. Päť Talianok rozpoznalo Lagerfeldov talent v čase, keď bola takáto odvaha zriedkavá. Ich spojenie sa zapísalo do dejín ako jedna z najdlhších a najtrvácnejších spoluprác v histórii módy. Lagerfeldova kreatívna vízia redefinovala tradičné spracovanie kožuchov a premenila ich na moderné dizajnové prvky. Práve on vytvoril ikonické dvojité F logo, známe ako Zucca, ktoré predstavuje skratku pre Fun Furs – zábavné kožuchy. Legendy vravia, že jeho dizajn mu trval 5 sekúnd.
Logo sa pôvodne používalo ako vzor na podšívku batožín, dnes je však neoddeliteľnou súčasťou celej značky. V priebehu rokov poskytol značke približne 70 000 návrhov. Pod jeho vedením Fendi redefinovalo luxusnú taliansku módu. Fendi postupne rozširovalo produktové rady a v roku 1977 značka uviedla na trh svoju prvú ready-to-wear kolekciu. Kolekciu sa rozhodli predstaviť prostredníctvom krátkeho filmu Histoire d’Eau ktorý sa stal prvým reklamným fashion filmom v histórii módy. Už rok po predstavení ready-to-wear uviedol módny dom aj prvú kolekciu topánok.
Počas svojho pôsobenia Lagerfeld experimentoval s kožušinami, výraznými vzormi a nekonvenčnými materiálmi. Inovácie vo farbení a spracovaní kožušín zmenili výrobu na vysoko umelecký proces, ktorý zachovával tradičnú remeselnú zručnosť, ale prinášal nové odvážne dizajnové prvky. Rozšírením ponuky kožušín mimo tradičného spojenia s kabátmi sa kožušina v priebehu času zdemokratizovala a stala sa dostupnejšou pre širší okruh zákazníkov. Lagerfeld bol kľúčovou osobnosťou značky a jeho spolupráca s piatimi sestrami trvala neuveriteľných 54 rokov – až do jeho smrti v roku 2019.


_It’s not a bag, it’s a Baguette
Pod kreatívnym vedením Lagerfelda sa značka Fendi začala rozširovať aj do iných oblastí. V 80. rokoch sa pustili do tvorby prvých parfumov, dostali sa do butikov po celom svete a navrhli uniformy pre rímske policajné oddelenie. Na konci desaťročia sa na Fifth Avenue v New Yorku objavil ich prvý americký obchod a v rodinnom podniku začala hrať svoju úlohu tretia generácia žien Fendi – Silvia Venturini Fendi sa pridala ku Karlovi v kreatívnom vedení a prevzala dizajn doplnkov a pánsku díviziu.
V 90. rokoch sa značka začala intenzívnejšie orientovať na doplnky a kabelky. Medzi jej najslávnejšie kolekcie patrí pôvodná Fendi Selleria, ktorá oživila tradičné techniky ručnej výroby kožených produktov. Najslávnejším návrhom Silvie (a pravdepodobne najikonickejší produkt značky) je kabelka Baguette inšpirovaná spôsobom, akým Parížanky nonšalantne nosia bagety. Model z roku 1997 rozbil tendenciu klasického minimalizmu deväťdesiatych rokov a predznamenal nástup nových, odvážnejších časov.
Popularita Baguette neprišla okamžite, no keď Sarah Jessica Parker ako Carrie Bradshaw v seriáli Sex v meste opravila zlodeja vetou „It’s not a bag, it’s a Baguette“, jej obľúbenosť raketovo vzrástla. S Baguette na ramene boli fotografované hviezdy od Naomi Campbell až po Madonnu.
Po úspechu Baguette predstavila Silvia nový prelomový model s nádychom irónie aj inovácie. Fendi Peekaboo, ktorá v preklade odkazuje na hru na schovávačku, má tvar klasickej dámskej kabelky. Narúša ho však nezvyčajný otvor odhaľujúci vnútro kabelky. Náhľad do obsahu tašky predstavuje náhľad do duše majiteľky.
Dizajn využíva psychologický fenomén tabu, od ktorého jednoducho nemožno odvrátiť zrak – a, samozrejme, zožal obrovský úspech. Koncom 90. rokov Fendi prilákalo pozornosť luxusného giganta LVMH. V roku 2001 sa LVMH stal hlavným akcionárom značky, čo umožnilo Fendi expandovať do nových segmentov a otvárať butiky po celom svete. Napriek akvizícii zostal manažment značky v rukách tretej generácie sestier Fendi.




_Talianska hrdosť
Fendi sa dodnes hrdo hlási k svojmu rímskemu dedičstvu a aktívne podporuje rozvoj a rekonštrukciu večného mesta a trvalej múzy. Hlavné sídlo značky sa v roku 2015 presťahovalo do zrekonštruovaného Palazzo della Civiltà Italiana a pod záštitou iniciatívy Fendi for Fountains financovalo rekonštrukciu ikonickej Fontány di Trevi. Rimania aj turisti boli rekonštrukciou nadšení. Počas výstavby bola totiž fontána návštevníkom sprístupnená nad zemou, čo znamenalo ešte bližší pohľad ako obvykle. Pri príležitosti jej znovuotvorenia usporiadala značka na vrchole fontány veľkolepú prehliadku kolekcie jeseň/zima 2017. Fendi fashion shows boli vždy o dramatických momentoch a vizuálnom wow efekte. Každá jedna udalosť alebo oslava, ktorá sprevádzala vesmír Fendi, by si zaslúžila vlastný článok.
Dlhodobá vízia Karla Lagerfelda naučila tím Fendi premýšľať vo veľkom a nenechať sa obmedziť byrokraciou. Okrem Fontány di Trevi značka usporiadala prehliadku napríklad aj na Veľkom čínskom múre, jednom zo siedmich divov sveta. Povráva sa, že vysvietená show bola taká grandiózna, že ju bolo možné vidieť až z vesmíru.



_Cinecittá
Rím je nielen srdcom talianskej módy, ale aj hlavným mestom filmu. Rodina Fendi vždy milovala a oslavovala kinematografiu. Slávny Federico Fellini dokonca s láskou prezýval päť sestier „fendine“. Fendi sa podieľalo na tvorbe kostýmov pre filmy od režisérov ako Wes Anderson, Martin Scorsese alebo Paolo Sorrentino a množstve ďalších.
Pamätáte si ikonickú scénu z filmu Diabol nosí Pradu, kde Miranda Priestley hodí svoj kabát na stôl asistentky Andy? Ten kožuch bol, ako inak, od Fendi.

_Späť do budúcnosti
V septembri 2020 sa k značke pridal Kim Jones – nový umelecký riaditeľ pre haute couture, ready-to-wear a kožušiny. Jones bol po Lagerfeldovy prvým dizajnérom, ktorý bol pozvaný spolupracovať so spoločnosťou prirovnávanou k matriarchálnej. Kreatívne vedenie línie šperkov prevzala Delfina Delettrez Fendi, dcéra Silvie Venturini Fendi a predstaviteľka štvrtej generácie ženského pokolenia Fendi. Počas ich spoločného pôsobenia sa Delfina stala aj Jonesovou múzou.
Kim Jones do Fendi priniesol kombináciu minimalizmu a dedičstva a záväzok k udržateľnosti. Hoci módny dom nezrušil používanie kožušín úplne, Jones ich používanie zredukoval, reyckloval ich a zabezpečil (podľa slov LVMH) to najkvalitnejšie a najetickejšie spracovanie. Svoj odchod oznámil v októbri 2024. Kreatívne vedenie kolekcií Womenswear a Haute Couture opäť prevzala Silvia Venturini Fendi. Na nedávnom fashion weeku v Miláne predstavila pri príležitosti stého výročia značky kolekciu jeseň/zima 2025, pretkanú odkazmi na rodinnú históriu – tak, ako to dokáže len skutočná členka dynastie.
Timeline
- 1925: Edoardo a Adele Fendi otvárajú prvý butik Fendi
- 1932: rodí sa línia Selleria
- 1954: po smrti Edoarda preberá vedenie 5 dcér
- 1965: Karl Lagerfeld sa stáva kreatívnym riaditeľom
- 1966: nové logo – dvojité F
- 1977: prvá ready-to-wear kolekcia
- 1997: Silvia Venturini Fendi predstavuje Baguette
- 2001: LVMH sa stáva väčšinových vlastníkom
- 2007: prehliadka na Veľkom čínskom múre
- 2015: Fendi HQ v Palazzo Civitá Italiana
- 2020: kreatívne vedenie preberá Kim Jones
- 2024: Kim Jones opúšťa Fendi