_Laboratórium umenia
Múzeum uzavrelo trojročné partnerstvo s CHANEL Culture Fund, v rámci ktorého každoročne osloví vybraného umelca či umelkyňu, aby vytvorili veľkoformátovú inštaláciu v jeho historickej hale. Spolupráca má ambíciu zmeniť spôsob, akým vnímame múzejný priestor a umenie vo verejných inštitúciách. Ako prvá sa do tohto priestoru v roku 2025 vpisuje Klára Hosnedlová – umelkyňa, ktorej tvorba osciluje medzi architektúrou, performanciou a filmovou poetikou.


„Pre mňa bolo dôležité, že nejde len o jednorazovú výstavu, ale o dialóg – medzi telom, priestorom, zvukom aj históriou,“ hovorí Hosnedlová o svojej motivácii prijať túto výzvu.
Výstava embrace je prístupná do 26. októbra 2025 a zaradzuje sa medzi výrazné kultúrne podujatia sezóny.
_Vnútorný svet v priestore
Klára Hosnedlová, ktorá žije v Berlíne a pochádza z Uherského Hradišťa, vychádza pri svojich dielach z vlastných performancií, výskumu tradičných techník a pozorovania architektúry. Vo výstave embrace pracuje s materiálmi ako ľan, konope, betón, pieskovec, liate sklo, železo či výšivka. Tieto prvky vytvárajú krajinu, ktorou možno prejsť, dotknúť sa jej a ponoriť sa do nej. Deväťmetrové tapisérie tkané ručne na Slovensku obklopujú návštevníka a transformujú priestor tak, že mizne jeho industriálna minulosť.

„Vždy ma fascinovalo, ako môžeme materiálom vštepiť spomienku. Výšivka je intímna, fyzická, ale zároveň archetypálna,“ vysvetľuje umelkyňa.

_Telo, pamäť, rituál
V inštalácii sa objavujú aj fragmenty tiel – výšivky zachytávajú ruky, predmety, záhyby kože. Namiesto portrétov sa tu objavuje akási kolektívna pamäť. Tvár nevidíme, ale scéna vyvoláva známy pocit. Autorka pracuje so situáciami, ktoré pripomínajú každodennosť, no vytrháva ich z bežného kontextu. Emócie prenáša aj cez zvuk – v spolupráci s Billym Bultheelom vznikol soundtrack, v ktorom sa spojil ženský spev zboru Lada so šepotom Yzomandiasa a so zvukmi vyvolávajúcimi ozvenu v horách.
„Zvuk je pre mňa nástroj na vyvolanie telesného vnímania. Nechcem, aby ľudia len pozerali – chcem, aby cítili.“

_Fosílie a kluby
Pieskovcové reliéfy evokujú tvary, ktoré pripomínajú praveké fosílie, no ich pôvod zostáva nejasný. Sú ako pozostatky spomienok, ktoré sa vracajú na nečakaných miestach. Technické vybavenie výstavy nie je len funkčné – reproduktory pochádzajú z berlínskych klubov, niektoré z nich sú vyradené, no stále prítomné ako tichí svedkovia pretancovaných nocí. Práve tento kontrast medzi živým a opotrebovaným, zmyslovým a priemyselným tvorí základný rytmus inštalácie.

_Objatie ako konštrukt
Názov výstavy embrace odkazuje nielen na fyzické gesto, ale aj na ambivalentné významy spojené s blízkosťou, mocou, útechou aj podrobením. Pre Hosnedlovú ide o možnosť, ako prehodnotiť vzťah medzi ľudským telom, priestorom a pamäťou. Výstava zároveň prirodzene nadväzuje na predchádzajúci projekt GROWTH v Kunsthalle Basel.
„Objatie môže byť súcitné aj dominantné. V mojom ponímaní je to metafora na to, ako sa vzťahujeme k svetu – fyzicky aj psychicky.“
_V ústrety novému cyklu
embrace otvára novú kapitolu pre Hamburger Bahnhof aj pre samotnú autorku – ide o jej najväčšiu samostatnú inštitucionálnu prezentáciu doteraz. Výstava je súčasťou širšieho dialógu medzi históriou miesta, osobnou skúsenosťou a kolektívnou pamäťou.

_CHANEL Culture Fund / Globálny záväzok k umeniu
Projekt embrace je súčasťou širšej iniciatívy CHANEL Culture Fund, ktorý podporuje kreatívnych tvorcov po celom svete a vytvára priestor pre nové idey. Fond spolupracuje s inštitúciami ako MCA Chicago, Leeum Museum of Art v Soule, Benátske bienále či Britský filmový inštitút, kde pomáha rozvíjať projekty s potenciálom meniť kultúrne prostredie.
Podporuje aj samostatné osobnosti vďaka Chanel Next Prize, ktorá prináša nielen finančnú pomoc, ale aj mentoring a prístup k profesionálnym zdrojom. Prostredníctvom podcastu CHANEL Connects dáva hlas mysliteľom z rôznych oblastí kultúry, ktorí reflektujú najpálčivejšie témy súčasnosti.
Text: KK foto: CHANEL