Top Fashion Bar
Kúpiť predplatné Search
Kúpiť predplatné

Módne ikony / 30. október 2019

LOEWE: Minulosť žije v budúcnosti

„Remeslo je našou podstatou. Sme dom remesla v najčistejšom význame slova, v tom tkvie naša modernosť,“ hovorí kreatívny riaditeľ Loewe Jonathan Anderson.

LOEWE: Minulosť žije v budúcnosti

„Remeslo je našou podstatou. Sme dom remesla v najčistejšom význame slova, v tom tkvie naša modernosť,“ hovorí kreatívny riaditeľ Loewe Jonathan Anderson. Silu tradície potvrdzuje táto španielska luxusná značka už takmer 170 rokov.

Celú históriu značky sprevádza pevné dodržiavanie tradícií, vďaka čomu si značka zaistila vlastnú integritu a stabilitu na trhu po celé desaťročia. Všetko sa začalo na predmestí Madridu v roku 1846, keď si skupinka remeselníkov založila obchod s koženým tovarom. Keď sa o ich zručnostiach dozvedel nemecký umelecký garbiar Enrique Roessberg Loewe, navrhol im spoluprácu. V roku 1872 sa stal súčasťou obchodu, priniesol do skupiny novú energiu a dokonalosť spracovania kože. Bol nielen mladý a ambiciózny, ale aj veľmi tvorivý a precízny remeselník. Práve vďaka nemu sa zrodila jedna z najexkluzívnejších značiek sveta, ktorá dodnes nesie jeho meno. O dve dekády neskôr už patril nielen medzi uznávaných remeselníkov, ale aj obchodníkov. Zlomový bol rok 1905, keď sa značka stala oficiálnym dodávateľom kožených výrobkov španielskej kráľovskej rodiny. Získala povesť najluxusnejšieho butiku v Madride a produkty Loewe sa stali znakom spoločenského statusu. Firma sa neustále rozširovala a svoje butiky otvárala po celom území Španielska.

Snimka obrazovky 2019 05 21 o 15.01.56

de Rozas – tichá legenda

V roku 1945 vstúpil na scénu nový kreatívny riaditeľ José Pérez de Rozas, ktorý je známy výrokom „značka na prvom mieste“. Práve on položil základy toho, čomu sa dnes hovorí „duch Loewe“. Filozofia značky zakorenenej v španielskom dedičstve. Napriek veľkému úspechu komplikovali pokusy o expandovanie do sveta politické a hospodárke nepokoje v krajine. Koniec občianskej vojny znamenal nástup diktatúry, ktorá krajinu doviedla do bezútešného stavu. Neutralita Španielska počas druhej svetovej vojny mala za následok medzinárodnú izoláciu krajiny v povojnovom období. Pre značku Loewe to boli dve strany mince. „Vďaka“ izolácii nebol dizajn ovplyvnený inými značkami, a tak si zachovali svoju originalitu. Negatívom však bolo, že tovar bol ťažko dostupný pre zahraničný trh. No José vo svojich aktivitách nepoľavoval. Okrem navrhovania svoj talent a lásku ku krajine dokazoval aj pri aranžmánoch výkladov, na ktorých si zakladal a boli akýmsi únikom od reality. Odborníci zo sveta módy hovoria, že za iných podmienok by de Rozas patril k najväčším velikánom vo svete módy. Vinou povojnovej situácie sa z jeho mena stala tichá legenda, za ktorú však hovorí jeho dielo.

56571157 2342662155777778 3489502143059066880 oLoewe na Salone del Mobile

56811362 2342662082444452 2868737845319696384 oLoewe na Salone del Mobile 

Nesmrteľná Amazona

Jedným z dôkazov de Rozasovho majstrovstva je Amazona. Ikonická kabelka, ktorá bola uvedená v roku 1975 po smrti diktátora Franca a stala sa symbolom slobodnej a silnej ženy. Jednoduché línie, dostatočný objem a kufríkový tvar z nej spravili nadčasovú kabelku, ktorá sa vyrába dodnes. Milovali ju fashion divy z minulosti a hrdo ju nosia aj súčasné hviezdy ako Penélope Cruz, Pippa Middleton, Angelina Jolie, Madonna, Victoria Beckham, Agyness Deyn, Sarah Jessica Parker a ďalšie. Boom Amazony však pre niekoľkoročnú izoláciu krajiny v sedemdesiatych rokoch minulého storočia nestačil. Dostať značku do povedomia módnej elity pomáhali známi návrhári ako Giorgio Armani, Karl Lagerfeld alebo Laura Biagiotti. Práve vtedy vznikli prvé kolekcie odevov, ktoré zaznamenali obrovský úspech. Napriek neustálemu posunu si spoločnosť okrem produkcie módy zakladala aj na zachovávaní tradície. O tom, že nešlo iba o marketing ťažiaci z minulosti, svedčí aj nadácia The LOEWE Foundation, ktorá vznikla v roku 1988. Založil ju Enrique Loewe Lynch, pravnuk tvorcu firmy, ktorú dnes vedie jeho dcéra Sheila. Poslaním organizácie je propagovať tvorivosť a chrániť dedičstvo v oblasti umenia a remesiel. Porota pravidelne vyberá a oceňuje práce, ktoré reinterpretujú tradičné remeselné poznatky a dodávajú im súčasný jazyk. Nadácia získala v roku 2002 aj Zlatú medailu za zásluhy vo výtvarnom umení, čo je najvyššia možná pocta udelená španielskou vládou.

Snimka obrazovky 2019 05 21 o 15.19.11Ručná výroba v Loewe

Snimka obrazovky 2019 05 21 o 14.35.41 Snimka obrazovky 2019 05 21 o 14.36.13

 

Vstupenka do elitnej spoločnosti

V roku 1996 Loewe kúpil koncern LVMH (Louis Vuitton Moët Hennessy), čím sa pre španielsku značku otvoril svet. Módny konglomerát rozšíril svoj neustále rastúci zoznam luxusných značiek, no tento krok sa ukázal ako výhodný aj pre Loewe. Podpora LVMH zvýraznila príťažlivosť a kvalitu značky, ktorá sa dostala do zostavy módnej elity sveta. Okrem obchodných výhod firma narástla aj pod vplyvom prichádzajúcich dizajnérov, ktorí produkciu výrazne ovplyvnili. Prvou voľbou po akvizícii bol americký dizajnér Narcisco Rodriguez, ktorý prispel k omladeniu imidžu značky. Absolvent Parson’s School of Design pracoval pre priekopnícke značky ako Anne Klein, Cerruti a Calvin Klein, čím priniesol nový vietor v oblasti funkcionality a zmyselnosti kožených modelov. V roku 2001 vystriedal avantgardného Rodrigueza Belgičan so španielskymi koreňmi José Enrique Oña Selfa. Bol známy pre svoj romantický štýl kombinujúci to najlepšie z belgických a španielskych vplyvov. Jeho dámske oblečenie stelesňovalo vášeň značky Loewe s použitím ich poddajnej koženej látky. Rovnako legendárne sú aj jeho kabelky vynikajúce nadčasovosťou. Pochodeň prevzal v roku 2008 dizajnér Stuart Vevers, ktorého meno bolo dovtedy pomerne neznáme. Manažérov LVMH však zaujal návrhmi, ktoré robil pre značky Louis Vuitton, Mulberry Givenchy, Luella Bartley a Marc Jacobs. Veversova „tichá“ minulosť a tvorba s nádychom klasiky pripomínali prvého kreatívneho riaditeľa značky Loewe. José sa netají tým, že de Rozas bol preňho veľkou školou a inšpiráciou. Očarila ho elegantná jednoduchosť detailov, ktoré de Rozas používal na svojich kabelkách a mnohé použil aj pri svojich vlastných aktualizáciách klasických návrhov ako Paloma alebo pri vytvorení modelu Calle.

Jonathan Anderson – nová kapitola

V roku 2013 prichádza Jonathan Anderson, ktorý okamžite od svojho vymenovania začal poháňať značku vpred. Aj keď má tento britský génius iba tridsaťpäť rokov, popri budovaní imidžu modernej značky dbá na tradície. Tak ako jeho predchodcovia, aj on si veľmi cení hnutie Arts & Crafts (štýl, ktorý sa rozvíjal v rokoch 1880 - 1900 a bol súčasťou reformátorského hnutia, ktoré presadzovalo jednoduché návrhy vracajúce sa k remeselám stredovekých majstrov). Aj vďaka týmto postojom a zásadám bol ideálnym adeptom na riadenie domu Loewe. Jonathan dokázal využil minulosť firmy, aby posunula informáciu k súčasnosti oveľa organickejšie, než sa to darilo komukoľvek pred ním. Túto vnímavosť Jonathan využíva aj pod svojou vlastnou značkou J. W. Anderson, ktorú preslávili pánske kolekcie ohýbajúce rodové stereotypy. Aj v Loewe zabojoval za mužov a začiatkom tohto roka poslal po prvý raz na mólo aj pánsku kolekciu.

Snimka obrazovky 2019 05 21 o 14.31.31  Snimka obrazovky 2019 05 21 o 14.33.12 
Snimka obrazovky 2019 05 21 o 14.32.07  Snimka obrazovky 2019 05 21 o 14.33.59 

Jeho vzdelanie z oblasti divadla a módy výrazne cítiť nielen v návrhoch modelov, ale aj pri vizuálnej komunikácii značky. Za všetko hovoria reklamné kampane, ktoré každoročne nasadzujú latku čoraz vyššie. Jeho obľúbeným fotografom je Steven Meisel, ktorý realizoval väčšinu kampaní. Kontinuitu, poetiku a zmysel pre súdržnosť vyjadrujú aj Andersonove záujmy: láska k umeleckej literatúre a remeselným skvostom. Dôkazom je aj kolekcia PUNK z roku 2017, ktorá je inšpirovaná legendárnym umelcom Williamom Morrisom. „William Morris zásadne zmenil spôsob, akým sa pozeráme na aplikované remeslo, čo z neho robí jedného z najdôležitejších dizajnérov za posledných dvesto rokov,“ povedal Anderson pri uvedení dych vyrážajúcej kolekcie, ktorá vytvára dokonalú symbiózu medzi prírodnými motívmi v klasickom vyhotovení a mestským punkom.

Rozvoj kultúrneho vplyvu a eko prístupu

Vzťah k prírode, umeniu a tradíciám značka deleguje počas celej svojej histórie. Nedávno spoločnosť zaujala výnimočnou kolaboráciou v spolupráci s organizáciou Knot On My Planet. Loewe vytvorilo limitovanú edíciu kabeliek v tvare slona The Elephant Bag, ktoré ručne ozdobili ženy z kenského kmeňa Samburu. Aj aktuálna letná kolekcia Ibiza LOEWE Paula oslavuje krásy prírody Baleárskych ostrovov a čerpá z ikonického archívu tlačových návrhov, ktoré vybral Jonathan. Kolekcia využíva celý rad organických textúr vo svetlých, zvetraných povrchových úpravách, od čistého plátna a tkaného sisalu až po bavlnené ľanové zmesi, bavlnené háčiky.

Snimka obrazovky 2019 05 21 o 14.27.47Loewe x Paula's Ibiza

Snimka obrazovky 2019 05 21 o 14.26.19Loewe x Paula's Ibiza

Presne tento inovatívny prístup k tradíciám a návratu k prírode je Andersonovým odkazom. Jeho najväčších cieľom po vstupe do firmy však bolo presiahnuť materiálny produkt a zamerať sa na rozvoj kultúrneho vplyvu. V roku 2016 založil nadáciu Loewe Foundation Craft, ktorá nadväzuje na aktivity nadácie The LOEWE Foundation. Cena umožňuje začínajúcim umelcom ukázať sa na svetovej scéne a získať finančné prostriedky na svoj rozvoj.

Remeslo ako nesmrteľné umenie

Vďaka Jonathanovi Andersonovi sa s návratom k tradíciám zoznamuje aj nová generácia. Nikde nie je tento odkaz čitateľnejší ako v ikonických kabelkách Amazona, Flamenco, Gate či Puzzle, ktoré ručne vyrábajú remeselníci. Tento prístup dáva Loewe nesmrteľnosť a tvorí základ toho, na čom je módny dom vystavaný. Zameranie na remeselnú zručnosť, ktorá smeruje pozornosť na dizajn, materiály a ctí ľudí, ktorí tieto kúsky vytvárajú. Remeselnosť sa stala najsilnejšou kartou značky, ktorá má dnes otvorených stopäťdesiat obchodov po celom svete. Ako hovorí sám Anderson, na to, aby bolo niečo moderné a úspešné, musí odrážať minulosť aj súčasnosť.

 

1 dielna1846 - Na predmestí Madridu založila skupinka remeselníkov obchod s výrobkami z kože, ktorý sa stal rodiskom značky Loewe.

2 Enrique Roessberg Loewe1872 – Prichádza nemecký umelecký garbiar Enrique Roessberg Loewe, ktorý spolu so zakladateľmi založili značku pod jeho menom.

 

3b zalozenie domu Loewe 1905 1905 - Značka Loewe sa stala oficiálnym dodávateľom kožených výrobkov kráľovskej rodiny.

 

4 perez de rozas1945 – Novým kreatívnym riaditeľom sa stal návrhár Pérez de Rozas, ktorý položil základy filozofie značky zakorenenej v španielskom dedičstve.



5 anagram1970 – Dizajnér Vincente Vela vytvoril legendárny anagram Loewe.

 

6 prvy parfum1972- obchodný dom Loewe predstavil svoju prvú dámsku vôňu: L de Loewe.

 

7 kabelka amazona1975 - Uvedenie ikonickej kabelky Amazona na trh.

 

8 Loewe fundation portrait1988 - Enrique Loewe Lynch zakladá kultúrnu nadáciu The LOEWE Foundation, ktorá podporuje kultúru a umenie.



9 LVHM1996 – Spoločnosť Loewe kúpil koncern LVHM, čím sa značka dostáva do elitnej módnej zostavy.

 

10 Jose Enrique Ona Selfa2001 – Kreatívnym riaditeľom sa stáva Belgičan so španielskymi koreňmi José Enrique Oña Selfa.

 

11 vevers2008 – Na scénu prichádza talentovaný dizajnér Stuart Vevers, ktorého výrazne ovplyvnila tvorba a prístup de Rozasa.

 

12 ANDERSON Photo Scott Trindle2013 – Začína sa nová kapitola značky, ktorú odštartoval nový kreatívny riaditeľ Loewe Jonathan Anderson.

 

Text: Jana Gombošová
Foto: Loewe

1234

Súvisiace články