Top Fashion Bar
Kúpiť predplatné Search
Kúpiť predplatné

Made in Czecho-Slovakia / 27. január 2020

FASHION DAY: Zuzana Zmateková

Tridsaťročná textilná dizajnérka vníma módny textil ako silné komunikačné médium. Prostredníctvom svojej tvorby sa Zuzana snaží, aby dizajn nebol len dekoráciou, ale odkazom prezentujúcim posolstvo.

FASHION DAY: Zuzana Zmateková

Tridsaťročná textilná dizajnérka vníma módny textil ako silné komunikačné médium. Prostredníctvom svojej tvorby sa Zuzana snaží, aby dizajn nebol len dekoráciou, ale odkazom prezentujúcim posolstvo.

Čo bolo hlavným impulzom toho, že si sa vybrala cestou textilného dizajnu?

Študovala som na trenčianskej SUŠ odevný dizajn, no už počas štúdia som si uvedomila, že tento odbor a šitie nie je úplne moja parketa. Pokračovala som teda v rozvíjaní svojich maliarskych a kresliarskych schopností. Plán bol štúdium maľby, kde som sa aj hlásila. Zaujal ma však i ateliér textilného dizajnu na VŠVU. Konkrétne práce vtedajších študentov, ktoré mi priniesli nový pohľad na to, čo všetko spadá do textilného dizajnu. Nakoniec ma zobrali na oba odbory. Vtedy som si uvedomila, že maľovať môžem aj popri textilnom dizajne. To sa aj stalo.

IMG 9129Foto: Andrea Kurjakova

Ktoré zásady v tvorbe sú pre teba najdôležitejšie?

Rozdelila by som to na dve kategórie. Inak pristupujem k tvorbe pre klienta a inak realizujem vlastný projekt. Keď tvorím pre klienta, snažím sa čo najviac priblížiť k briefu, ktorý dostanem. Inak pristupujem k vlastnej tvorbe. Tým, že pracujem ako textilný dizajnér a veci, ktoré tvorím sú často komerčné, nemám potrebu predajnosť premietať aj do vlastnej tvorby. Venujem sa projektom, ktoré sú možno komplikovanejšie, no majú umelecký charakter. Od študentských čias pracujem v rozvíjaní témy digitálna estetika. Táto tematika je pre mňa dôležitá pre posun, učenie sa nových vecí, prepájanie rôznych disciplín, spoznávanie ľudí, presahovanie média, s ktorým pracujem, a obohacovanie mojej vlastnej textilnej disciplíny. Tým môžem prinášať publiku nový pohľad na tému, ktorej sa venujem. Proces, akým tvorím, je veľmi intuitívny, často náhodný a mení sa pod vplyvom rôznych okolností.

Okrem vlastnej tvorby si spolupracovala s rôznymi značkami od Nehery až po automobilku. Ktoré spolupráce boli pre teba najcennejšie?

Počas štúdia som absolvovala rôzne stáže a každá ma naučila niečo nové. Prvú som absolvovala v nemeckej automobilke Volkswagen, kde som zistila že monotónny typ práce - miešanie farieb pre interiéry - ma nenapĺňa. Veľkou školou bola pre mňa aj stáž u Alexandra McQueena, kde som si uvedomila, že ani v high fashion pracovať nechcem. Videla som na ľuďoch v tíme, že nemajú takmer žiaden osobný život a sú vystresovaní. Zrazu som okrem prestíže nevidela dôvod, pre ktorý by som mala chcieť pracovať vo veľkej značke. Posledná stáž bola vo francúzskej textilnej značke Meetville, kde som pracovala na tvorení dizajnu pre komerčný módny sektor. Firma mala rodinný charakter, prístup bol oveľa ľudskejší. To ma oslovilo a dodnes s touto značkou spolupracujem. Veľmi si vážim aj spoluprácu s Neherou, pre ktorú som vytvárala printy. Cením si, že napriek tomu, že je to veľké značka, dostala som brief, podľa ktorého som postupovala, no nechali ma voľne sa realizovať. Bolo veľmi naplňujúce, keď som výsledok videla zhmotnený na ich odevoch. Obohacujúca bola aj práca pre slovenskú cyklistickú značku Isadore, kde som robila potlače. Novú skúsenosť mi prinieslo aj štúdium na Aalto vo Fínsku, kde som mala možnosť spolupracovať s fínskou značkou Lapuan Kankurit. Tu som sa stretla s úplne novým prístupom. Zaujíma ich príbeh, čo a ako konkrétny dizajnér tvorí. Napríklad som pre nich v ľane vytkala akvarelovú maľbu zátišia a im sa tak páčil príbeh, ktorý v sebe maľba niesla, že tento dizajn zahrnuli do svojej kolekcie. Páči sa mi, keď sa značka okrem marketingu orientuje aj sa na skutočnú myšlienku a identitu osoby, od ktorej prichádza.

IMG 9927Foto: Kvet Nguyen

Čo ťa inšpiruje, máš nejakú filozofiu, podľa ktorej volíš farebnosť a vzory?

Vzory vychádzajú z projektu, na ktorom pracujem. Farebnosť je však pre mňa extra kategória. Je dôležitá vo všetkom. Tým že maľujem, je farba pre mňa všetkým. Špeciálne v textilnom dizajne. Kombinovanie sa odvíja od projektu. Tie posledné (najmä Resolution 72, ktorý nadväzuje na projekt Data tex-styles) boli inšpirované Jamesom Turrelom a jeho svetelnými inštaláciami. Mám rada nehmotné umenie, ktoré vzniká ako iluzórny efekt, kde zhmotňujete svetlo a farbu. James používa tmavomodré, zelené, magentové odtiene, čo ma inšpirovalo. Nemám však charakteristické farby pre tvorbu ani konkrétnu filozofiu, vždy vychádzam z inšpirácie, s ktorou pracujem.

KvetoslavaNguyen ConTEXt ZuzanaZmatekova 2Foto: Kvet Nguyen  KvetoslavaNguyen ConTEXt ZuzanaZmatekova 4Foto: Kvet Nguyen 

Aké metódy na svoju tvorbu používaš?

Pri tvorbe textilných návrhov sa snažím používať rôzne médiá. V minulosti to bola iba maľba a kresba, no štúdium na Aalto ma naučilo, že by som mala prekročiť svoju komfortnú zónu a začať používať nové médiá. Tak som napríklad začala tvoriť obraz priamo vo Photoshope, čo bola pre mňa nová skúsenosť. Snažím sa využívať nové skicovacie metódy, pri ktorých pracujem s rôznymi predmetmi, objektami, skenujem, fotím a tak ďalej. Všetky tieto metódy dávajú úplný iný look a rozmer.

ZUZANA A JEJ CESTA

Jej prvý kontakt s módou bol počas štúdia odevného dizajnu na Strednej umeleckej škole v Trenčíne. Uvedomila si však, že chce ísť inou cestou. Oslovila ju maľba a nové spôsoby, ako uplatniť svoj talent v textilnom dizajne. Ten uplatňovala v ateliéri textilného dizajnu na Vysokej škole výtvarných umení a dizajnu v Bratislave. Počas štúdia absolvovala niekoľko zahraničných stáží – Lodžská technická univerzita v Poľsku, Nottingham Trent University, Volkswagen v Nemeckom Wolfsburgu, Alexander McQueen v Londýne, Meetville vo Francúzsku. Zuzana vďaka svojim skúsenostiam posunula vnímanie textilného dizajnu a jeho posolstva. Od svojich študentských čias sa zameriava na digitálnu estetiku. Momentálne študuje módu, odievanie a textil na Aalto University vo fínskych Helsinkách.

3 každodenné must-haves

Balzam na pery Le laboBez balzamu na pery nikam nechodím. / Balzam na pery Le Labo  black is white dvojbalenie kefiek ultra softZubná kefka Curaprox musí byť.  coffeeKáva je môj životabudič. Bez kávy nie je deň! 

Text: Jana Gombošová

1960

Súvisiace články