Top Fashion Bar
Kúpiť predplatné Search
Kúpiť predplatné

Dizajn / 4. marec 2020

Exclusive interview: Každý šperk má svoj príbeh

„Vytváranie šperkov je kreatívne aj emocionálne dobrodružstvo. Najmä ľudská stránka je v Chanel veľmi dôležitá, je to súčasť kultúry,“ hovorí hlavný dizajnér šperkov domu CHANEL Patrice LEGUÉREAU, s ktorým sme sa stretli na uvedení kolekcie LE PARIS RUSSE v Paríži.

Exclusive interview: Každý šperk má svoj príbeh

„Vytváranie šperkov je kreatívne aj emocionálne dobrodružstvo. Najmä ľudská stránka je v Chanel veľmi dôležitá, je to súčasť kultúry,“ hovorí hlavný dizajnér šperkov domu CHANEL Patrice LEGUÉREAU, s ktorým sme sa stretli na uvedení kolekcie LE PARIS RUSSE v Paríži.

Anna Pavlova

Pamätáte si na moment, keď ste si povedali, že svoj život chcete zasvätiť tvorbe šperkov?

Bol to dlhý a pomalý proces. Začalo sa to, keď som bol veľmi mladý, vedel som, že chcem navrhovať alebo sa venovať kreatívnej aktivite ako dizajn, maľba či sochárstvo. Celý môj život a štúdium smeroval k tomu, aby som mohol tvoriť. Postupne som získaval skúsenosti, učil sa novým technikám a postupom. Začal som spoznávať nových ľudí, objavoval som svet, ale aj techniky métiers d’art spájajúce tradičné postupy a detailné praktiky. Páčilo sa mi pracovať na projektoch a kúskoch, ktoré si vyžadovali maximálnu precíznosť a pozornosť, z čoho vznikali skutočne výnimočné diela. Práve toto ma priviedlo do sveta šperkov. Keď som začal pracovať pre Cartier v roku 1992, ešte som techniky „métiers d’art nepoznal. Už som síce vedel veľa o umení, ale nemal som vedomosti z navrhovania šperkov. Bolo to však pre mňa veľmi lákavé a na vtedajšiu dobu som mal množstvo skúseností a vedomostí z umelecko-módneho sveta, čo bol dobrý odrazový mostík na učenie sa nových vecí. V tomto prípade k navrhovaniu šperkov. V priebehu posledných 27 rokov som tak mohol navrhovať šperky pre tri úžasné značky, pričom každý kúsok z každej kolekcie pre mňa predstavoval množstvo skúseností, zážitkov. Obohatilo to nielen moju prácu, ale aj život. Stále však hovorím, že moja práca je lepšia, ako bola včera a horšia, ako bude zajtra. Je to veľmi, veľmi dlhý proces.

AIGLE CAMBON cuff Yellow gold 02 Aigle Cambon cuff J63831
AIGLE PROTECTEUR necklace Aigle Protecteur necklace J63816

Rozmýšľali ste niekedy nad tým, že by ste sa stali nezávislým dizajnérom tvoriacim pod vlastným menom?

Popravde, nikdy som sa nad tým ani len nezamýšľal. Nemal by som na to čas. Vždy som si však vybral módny dom, ktorý som obdivoval. Pracoval som s troma výnimočnými značkami, ktoré sú také unikátne, že ich musí milovať každý. Aj ja ako dizajnér. Mám rád proces pri navrhovaní pre značku. Vtedy musíte ísť naozaj do hĺbky, pochopiť jej filozofiu, špecifickosť, štýl a na tom postaviť svoju prácu. Páči sa mi to a neviem, či by som dokázal vytvoriť rovnako unikátne kúsky, keby som navrhoval iba sám pre seba.

Čo sa vám páči konkrétne na práci pre Chanel?

Pri práci pre Chanel ma fascinuje to, ako hlboko musím zájsť pri navrhovaní jednotlivých kúskov. Musím poznať históriu a rozumieť kontextu, ale aj samotnému biznisu. Na základe toho potom vytváram veľmi špecifické a jedinečné dizajny. Nechcem vytvárať niečo, čo je iba dosť dobré, chcem vytvárať hlboké, silné a emóciami nabité veci pre značku, ktorú milujem. Pracoval som 6 rokov v Cartier , 11 rokov vo Van Cleef & Arpels a teraz je to 10 rokov v módnom dome Chanel. Vždy však venujem svojej práci veľa pozornosti, veľa sa o značke učím, aby som dokázal navrhnúť to najlepšie. V prípade Chanelu mám pri dizajnovaní okrem histórie na mysli aj ďalekú budúcnosť. To je veľmi dôležité pri vytváraní jednotlivých kolekcií, ktoré síce prinášajú novú kapitolu do príbehu značky, no zároveň odkazujú na históriu. Tá je v tomto módnom dome veľmi bohatá, takže nájsť v nej inšpiráciu nie je vôbec ťažké. Pre mňa je však veľmi dôležité, aby bola každá nová kolekcia aj prínosná a predstavila niečo inovatívne a dosiaľ nevídané. Preto je aj nová kolekcia LE PARIS RUSSE DE CHANEL pre mňa taká dôležitá. Bola inšpirovaná ruským vplyvom a zároveň to mala byť zasnívaná kolekcia dýchajúca Parížom, Francúzskom a prechádzkami Gabrielle Chanel mestom.

Folklore ring J63839 Roubachka necklace J63754 Sarafane headpiece necklace J63819 2

Gabrielle Rusko fascinovalo. Odzrkadľuje sa to aj v kolekcii LE PARIS RUSSE DE CHANEL, kde je viditeľná ruská inšpirácia, no zároveň je veľmi minimalistická a čistá...

Áno, táto kolekcia je veľmi unikátna a špecifická, pretože prepája dva rôzne vplyvy a svety. Veľa šperkárov navrhuje alebo navrhlo šperky inšpirované Ruskom, to nie je nič nové a ja nie som prvý, kto sa touto krajinou inšpiroval, ale spôsob, akým sú šperky vyhotovené, je veľmi unikátny. Chanelovský.

Ruský vplyv prenikol aj do bytu Gabrielle, kde mala zrkadlo zdobené dvojhlavým orlom, ktoré ste použili ako symbol kolekcie Le Paris Russe. Prečo ste si ho vybrali?

Detaily zrkadla boli pre túto kolekciu úplne prirodzené, pretože sa spájajú nielen s Gabrielle, ale aj s Ruskom. Už v minulosti sme použili symbol leva, ktorý bol Gabrielliným znamením. Pre mňa bolo dôležité obohatiť svet Gabrielle Chanel, čo bolo cieľom aj tejto kolekcie.

Les mains de Gabrielle ChanelRuky Gabrielle Chanel pri práci Anna Pavlova 01Anna Pavlova

Ako nachádzate nové spôsoby využívania tradičných motívov?

Nie je to jednoduché. Napríklad spomínaný symbol leva som začal pridávať do kolekcií od roku 2012. O rok neskôr vznikla celá kolekcia, ktorá mu bola venovaná. Pri dizajnovaní je vždy množstvo možností a vždy sa z toho vyformujú také, ktoré sa mi páčia viac. Niektoré sú jednoduché, iné komplikovanejšie. Pri prvej kolekcii to bolo zložitejšie, teraz to už ide o niečo ľahšie. Stále však mám v hlave množstvo nápadov na vyhotovenie, použitie iných kameňov, iné umiestnenie. A aj vzhľad leva sa dá stále meniť. Vždy je to výzva.

Existuje v novej kolekcii element, ktorý celú „ruskú“ kolekciu spája?

V prvom rade je to štýl. Potom je to aj špeciálna technika, ktorá je prítomná v celej kolekcii. Detaily tiež tvorí klas pšenice, ktoré veľmi rád používam, alebo symbol stromu. Prvýkrát sa tieto symboly objavili v Cruise kolekcii pred dvoma rokmi, ale rád sa k nim vraciam. Zároveň ide o veľmi chanelovské detaily. Dôležitý je pre mňa celkový pocit z jednotlivých kúskov, aby pôsobili komplexne ako kolekcia. Proporcie a harmónia sú veľmi dôležité.

AIGLE PROTECTEUR ring  BRODERIE BYZANTINE necklace  FOLKLORE bracelet 
BLE MARIA tiara  Ble Maria tiara J63844 

Šperky sú inšpirované aj kokošníkom, ktorý možno cítiť nielen v tvaroch, ale aj v spôsobe zdobenia. Používali ste pri dizajnovaní šperkov nejaké historické materiály a predlohy alebo ste zapojili len svoju fantáziu?

Kokošník (čelenka, ktorá sa dá nosiť aj ako náhrdelník) bol inšpirovaný typickým spôsobom, akým sa kedysi takýto kúsok nosil. Možno ho veľmi často vidieť na dobových fotkách a vtedajších outfitoch. Gabrielle tiež jeden navrhla ako súčasť vtedajšej kolekcie. Je to veľmi špecifický dizajn, ktorý som chcel pridať do kolekcie aj ja. Rád do kolekcií prinášam veľmi špecifické kúsky, ktorým je rozhodne aj kokošník.

K tejto kolekcii by som mala ešte veľmi veľa otázok, no zaujíma ma aj váš život a tvorba. Čím je vaša práca pre Chanel odlišná v porovnaní s predchádzajúcou tvorbou pre iné značky?

Rozdiel je v tom, že máme možnosť nasledovať Gabrielle a jej víziu. Je pre nás silnou referenciou, pretože vytvorila značku a nastavila tempo, akým by sa mala značka uberať. Zadefinovala jej dušu aj štýl. Rozdiel oproti iným značkám teda vnímam v tom, že tie nemali Gabrielle. Takisto išlo o veľmi tradičné šperkárske značky, ktoré vytvárajú šperky pre ich krásu, pre unikátnosť jednotlivých kúskov. V Chanel je to úplne iné. Každý kúsok je navrhnutý pre ženy, na nosenie. Gabrielle bola prvou kreatívnou osobou, ktorá dokázala pochopiť ženy a ich želania tak dobre, že vedela vytvoriť dokonale padnúcu siluetu. Toto sprevádza tvorbu Chanel v každom smere. Naše šperky sú preto síce unikátne, ženy vedia, že majú na sebe delikátne kúsky, no vedia aj to, že sa dajú nosiť. Je to jednoducho umenie, ktoré sa dá nosiť. Pre mňa je to obrovský rozdiel, pretože tvorím a zároveň musím mať na mysli reálne nositeľky. Je to živý a skutočný proces kreácie produktov, ktoré budú ženy robiť šťastnými.

MEDAILLE SOLAIRE necklace 02 Medaille Solaire necklace J63800

Koho považujete za ďalšie múzy okrem Gabrielle Chanel?

Myslím, že Gabrielle bola múzou pre samu seba. Koniec koncov, bola to ona, kto si ako prvý obliekol vlastné návrhy oblečenia a nosil svoje parfumy. Myslím, že ona sama bola silne inšpirovaná mužmi. Bola nimi obklopená a väčšinou mala mužských priateľov. Ja osobne nemám múzu, ale pri tvorbe mám vždy na mysli práve Gabrielle. Tvorím s predstavou, že ak by Coco žila, bola by s mojou prácou spokojná a do šperkov by sa zamilovala. Samozrejme všetky ženy sú pre mňa istým zdrojom inšpirácie, pretože sú to ony, pre koho sú šperky určené.

Ako by ste opísali proces výroby jednotlivých šperkov v Chanel?

Je to veľmi živý proces bez stresu a tlaku. Vytvoriť celú kolekciu je veľmi komplikované a zároveň dôležité. Vždy je to však výzva. Sme skvelý tím plný talentovaných ľudí, ktorí spoločne vytvárajú skvelú atmosféru. Keď sú okolo vás stále usmiati a pozitívni ľudia, z toho vznikajú úžasné produkty. Mám okolo seba malý tím, pričom každý z nich plní svoju špecifickú úlohu. Vytváranie je náročný proces, preto je pre mňa dôležité mať najmä dobrú náladu. Všetci musíme veľmi úzko spolupracovať, aby kolekcia bola ucelená. Samotné navrhovanie sa začína vývojom konceptu a príbehom, ktorý chcem vyrozprávať. Nasledujú návrhy a skice, ktoré nás presnejšie nasmerujú k výsledku, ktorý chceme dosiahnuť. Potom prichádzajú na rad technické skice, ktoré definujú objem, hrúbky a iné parametre. Nakoniec sa vytvárajú finálne skice, ktoré sú už farebné a úplne detailné. Po tomto všetkom sa vytvoria prototypy, ktoré by mali zodpovedať návrhu. Vyvinúť jednu kolekciu od prvotného konceptu až po výrobu trvá celé dva roky. Je to jednoducho kreatívne aj ľudské dobrodružstvo. Najmä tá ľudská stránka je v Chanel veľmi dôležitá, je to súčasť kultúry. Ľudia v módnom dome sú veľmi dôležití.

 

SARAFANE TRANSFORMABLE NECKLACE 03  SARAFANE NECKLACE 02 

SARAFANE BRACELET 02

Patrice Leguereau portretPatrice Leguéreau vytvoril kolekciu 63 šperkov, ktoré sú založené na spomienkach a snoch o Rusku Gabrielle Chanel. Pramene ruskej kultúry sa pretkali nielen jej životom ale aj tvorbou. Dokonca ani najznámejší parfum Chanel by nevznikol, nebyť „ruského vplyvu“. Vďaka romániku s ruským veľkovojvodom Dmitrijom Pavlovičom (bratrancom cára Mikuláša II.), ktorý zarytej minimalistke priblížil prvky barokovej krásy, sa v roku 1920 stretla v Cannes s vychýreným ruským parfumérom s francúzskym pôvodom Ernestom Beauxom. Práve on vytvoril legendárny parfum No.5. Ovplyvnili ju aj priateľstvá s ďalšími ruskými emigrantmi veľkých mien, ako boli hudobný skladateľ Igor Fiodorovič Stravinskij alebo umelecký kritik a baletný inovátor Sergej Pavlovič Ďagilev. Prostredníctvom neho spoznala Gabrielle aj hviezdy baletu Russes, kde pôsobila aj slávna baletka Anna Pavlovová. Ďagilev Coco zapojil aj do tvorby kostýmov pre svoju produkciu „Le Train Bleu“. Vychádzali z tradičného roľníckeho odevu, ktorý dopĺňali kožušinové plášte a odvážne výšivky. Všetci títo ľudia francúzskej dizajnérke ukázali celkom iný svet, ktorý ju fascinoval, hoci v ňom nikdy osobne nebola. Tento fakt je však pomerne neznámy, a preto vznikla kolekcia šperkov, v ktorej Patrice Leguéreau vyjadril vášeň a lásku legendárnej Coco pre ruskú kultúru. Le Paris Russe De Chanel je opojný mix cisárskeho Ruska a ruského folklóru. Prepracovaná kokošníková tradičná čelenka, zvyčajne tvorená zo zamatu, je vykladaná diamantmi prekladanými perlami. Ľudové vyšívané roľnícke blúzky sa odrážajú v prepletených náhrdelníkoch zo žltých zafírov, granátov, smaragdov a diamantov. Obľúbeným symbolom Gabrielle bol klas pšenice, ktorého tvar a prvky dizajnér pretavil do mnohých šperkov v kolekcii.

Text: Barbora Franeková
Pripravila: Alexandra Vírostková, Jana Gombošová
Foto: CHANEL

948

Súvisiace články